Čeští pyrotechnici čistí s Američany lógarské silnice od min

Autor: kapitán Petr Šiler, tiskový a informační důstojník 5. kontingentu AČR PRT Lógar v misi ISAF

Příslušníci pyrotechnického odřadu (EOD) 5. kontingentu už najezdili tři tisícovky kilometrů po afghánských silnicích v provincii Lógar jako součást koaličních Route Clearance Patrols (RCP).

Route Clearance Patrol je prvek americké armády k zabezpečení pohybu jednotek.

„Patroly, na kterých se podílíme, jsou vybaveny vozidly se zvýšenou balistickou ochranou kategorie MRAP (Mine Resistance Ambush Protect). Výjezd tvoří zpravidla technika typu RG31, což je velitelské vozidlo, dále se k němu připojuje typ Buffalo, které je vybaveno hydraulickou rukou určenou k odstupné manipulaci při likvidaci nástražných výbušných systémů (IED). Kolonu pak zpravidla doplňuje ještě typ Husky. Ten je nejodolnější a slouží k vyhledávání nástražných výbušných systémů k čemuž je vybaven „půdním radarem“ a dvěma magnetometry. Následuje typ Wrecker, který je nejtěžší a je vybaven dvěma jeřáby (pro srovnání s větší nosností než naše Tatra AV 15) a slouží k vyprošťování a odsunu techniky. Už napohled zaujme typ Roller - ten před sebou tlačí několik válců sloužících k iniciaci případných nástrah. České EOD se v sestavě pohybuje ve vozidle kategorie MRAP typu JERRV, ve kterém si vezeme potřebné vybavení, robota, oblek EOD 9 a další materiál,“ objasňuje úvodem jeden z „EODetů“ 5. kontingentu, v České republice příslušník odboru technické a informační podpory (OTIP) 15. ženijní brigády z Bechyně. Celý odřad EOD 5. kontingentu je dále tvořen příslušníky roty EOD 153. ženijního praporu Olomouc a 152. ženijního praporu Rakovník. Spolu se dvěma psovody a jejich psy z Veterinární základny v Chotyni tvoří dva samostatné týmy.

Patroly RCP pravidelně projíždějí nejen hlavní komunikace. Nemalou pozornost věnují i méně významným provinčním silnicím. „Po Lógaru už jsme najezdili více než 550 hodin. IED se nejčastěji nachází na vedlejších nezpevněných cestách, které RCP projíždí téměř denně, čímž se snižuje hrozba ukládání IED na hlavních komunikacích, “ vysvětluje velitel odřadu EOD.

Kolona RCP se pohybuje různou rychlostí a patroly, které trvají více než patnáct hodin, nejsou výjimkou. Záleží na množství nalezených IED, nevybuchlé munice (UXO) nebo jen na počasí.

„Přívalové deště nám například zkomplikovaly naši poslední patrolu, při které se proti nám po cestě jako korytem řeky valila rozbouřená vlna, po níž následovalo zdlouhavé vyprošťování zapadnutých vozidel,“ popisuje vliv náhlých změn počasí v Lógaru řidič českého JERRV.

„Při zásazích se také setkáváme s příslušníky Afghánské národní policie, kteří prošli kurzy FDD (Cílený rozvoj okresů) prováděné českým provinčním rekonstrukčním týmem. V praxi uplatňují přesně to, co je naši instruktoři naučili. A vždy se k nám pomocí několika českých slov hrdě hlásí,“ doplňuje jeden z příslušníků EOD 5. kontingentu.

Současný odřad EOD působí v provincii od ledna letošního roku a v nejbližších týdnech se vrací zpátky do České republiky. Jejich následovníci však budou ve společných RCP s koaličními partnery dále pokračovat.