Pandury v Afghánistánu zajišťovaly bezpečnostní projekty

Autor: nadporučík Radek Hampl

Ačkoli se mise vojáků 6. jednotky provinčního rekonstrukčního týmu chýlí k závěru a již začalo postupné předávání materiálu i povinností jejich nástupcům ze 7. jednotky PRT, plnění operačního úkolu tím není nijak utlumeno.

Projekty civilní části jsou dlouhodobé a střídání vojáků na ně nemá žádný vliv. Krátce před ukončením svého působení vojáci ze "šestky" absolvovali ještě tři náročné patroly, zabezpečující realizaci rozvojových projektů, zaměřených na oblast podpory bezpečnosti. Toto úsilí České republiky vychází ze základního předpokladu, že pro další úspěšný rozvoj provincie Lógar je bezpečnost na silnicích zásadním předpokladem fungování jejího hospodářství i pro udržení autority místní vlády. „Uskutečněné krátkodobé patroly jsme uskutečnili v úzké součinnosti s Afghánskými národními bezpečnostními silami, pro něž jsou projekty určeny", řekl náčelník štábu 6. jednotky PRT podplukovník Jan Z. a dodal: "Plánování a realizace patrol k těmto projektům jednoznačně podporuje společné úsilí o zajištění bezpečnosti v provincii.“

„V úzké spolupráci s vládními i policejními představiteli jsme vytipovali riziková místa v provincii, ve kterých je nezbytná trvalá přítomnost afghánské policie,“ vysvětluje Zbyněk Pavlica, civilní odborník na oblast bezpečnosti. „Na nich potom připravujeme výstavbu policejních služeben.“

První z projektů probíhá v distriktu Khoshi/Choši, v bezprostřední blízkosti hlavní komunikace, spojující okresy Azra, Khoshi/Choši a Mohammad Agha. V současné době tato silnice není plně pod kontrolou místní vlády, a proto je hojně využívána k pašování zbraní, drahých kovů i drog z Pákistánu. Často na ní dochází i k útokům na místní obyvatele a povstalci zde zřizují svá nelegální kontrolní stanoviště. Výjimkou nebyly ani únosy dělníků, pracujících na její výstavbě. „Český PRT zde chce vybudovat standardizované kontrolní stanoviště, jakých jsme doposud vystavěli již sedm,“ vysvětluje Zbyněk Pavlica. „Jedná se o zděnou budovu, ve které může sloužit i více než deset policistů. Jistit je budou kolegové ze dvou pozorovacích stanovišť, umístěných na přilehlém kopci. Z nich je přehled o širokém okolí, a z jednoho je vidět až na distriktní centrum v Khoshi/Choši. Na těchto pozorovacích stanovištích bude 24 hodin denně strážit vždy několik policistů,“ dodává český expert.

Obdobné kontrolní stanoviště je připravováno v distriktu Baraki Barak, a to na hranici provincií Lógar a Wardak. Patroly k plánovanému kontrolnímu stanovišti Ebrahim Kheyl/Cheyl se mimo našich vojáků zúčastnili také příslušníci afghánské armády. Civilní odborníci na místě zaměřili přesné umístění tohoto kontrolního stanoviště i nezbytných pozorovacích stanovišť, určených k jeho zabezpečení a podpoře při napadení. Jejich umístění na strategické komunikaci, spojující obě provincie, by v budoucnu mohlo ulehčit situaci i českému OMLT, který v této oblasti působí. Stavba obou projektů by v závislosti na vývoji počasí měla začít počátkem března letošního roku, cena každého z nich se pohybuje kolem 150 tisíc amerických dolarů.

Na mostu u vesnice Dabare v distriktu Charkh/Čarch stojí provizorní „checkpoint“, tedy kontrolní stanoviště, Afghánské národní policie, který je v havarijním stavu. Zde náš PRT již staví zděnou budovu s ochrannou zdí a nezbytným „oupíčkem“ - pozorovacím stanovištěm. Také toto stanoviště je umístěno na strategické křižovatce spojující tři lógarské okresy. „Hlavním cílem všech těchto projektů je zajistit bezpečnost v dané oblasti a bezproblémový průjezd daných komunikací,“ dodává Zbyněk Pavlica.

Toto směrování rozvojové pomoci je plně v souladu se strategií mise ISAF ochrany afghánských obyvatel a postupného předávání zodpovědnosti za ni do rukou afghánských bezpečnostních sil. Navíc, právě ty jsou prvním a nejsnadnějším cílem útoků ze strany povstalců. Díky novému opevnění budou policisté i vojáci lépe schopni plnit své úkoly.

Patroly do těchto rizikových oblastí, a tedy i bezpečnost civilních expertů, zajišťovali vojáci z průzkumného odřadu a roty ochrany v úzké součinnosti s afghánskou armádou a policií. Vzhledem k prostorům, ve kterých se pohybovali, úzce spolupracovali také s leteckými a dělostřeleckými návodčími i bezpilotními průzkumnými prostředky Shadow a Raven. Poprvé se do patrolování zapojila i kolová bojová vozidla Pandur. Vozidla se plně osvědčila, zvláště vzhledem ke své optické pozorovací soustavě, včetně termovize, s jejíž pomocí lze identifikovat osoby a vozidla i na větší vzdálenosti.

„Patroly, uskutečněné do těchto distriktů opět prokázaly schopnost vojáků 6. jednotky PRT plně zabezpečit všechny požadavky civilních expertů a také bezezbytku plnit operační úkol do posledního okamžiku, i když se jejich myšlení stále více obrací k návratu domů,“ hodnotí spokojeně výkon svých podřízených v náročných oblastech podplukovník Ctirad Gazda, velitel 6. jednotky PRT.