
Příprava k letu
Obrázek x z y
30.12.2010
Když se řekne havran, lidem se v první chvíli vybaví havran polní, který nám svým příletem v hejnech a krákáním ohlašuje, že skončila doba letních radovánek a nastává období přípravy na zimní měsíce.
Málokdo ale ví, že „havran“ může také přenášet videosignál v reálném čase i s potřebnými informacemi z místa, kde se pohybuje, že může navádět dělostřeleckou či jinou palbu a kontrolovat její účinnost. Že je schopen v případě živelních katastrof, ať to jsou povodně, rozsáhlé požáry či větrné smrště, podrobně mapovat zasažená místa a předávat potřebné informace integrovanému záchrannému systému a to vše v reálném čase.
Samozřejmě že výše uvedenou činnost neplní pták havran polní ale bezpilotní průzkumný prostředek Raven (česky havran), který je zaveden v Armádě České republiky a v současnosti plní operační úkol v Afghánistánu v rámci 6. jednotky českého Provinčního rekonstrukčního týmu v Lógaru.
„Tento bezpilotní prostředek využíváme především k detekci podezřelé činnosti v našem prostoru odpovědnosti,“ vysvětluje jeden z jeho operátorů rotmistr Tomáš K. „Prakticky to znamená především ochranu patrol, vyjíždějících ze základny, kdy je Raven doprovází ve vzduchu a díky kamerám přenáší do řídícího centra reálný obraz. Podle vyžádání velitele patroly monitoruje nejbližší okolí působení patroly a kontroluje nebezpečné úseky na trase jejího pohybu.“ Dále je používán k podpoře rozhodovacího a plánovacího procesu, když sbírá informace týkající se stavu komunikací a jejich průjezdnosti, kontroluje mosty, propustky a jiná nebezpečná místa.
„Druhým nejvýznamnějším úkolem je průzkum okolí základny Shank,“ doplňuje jej kolega podpraporčík Lukáš R. „Raven pravidelně vzlétá a kontroluje okolí základny. A právě při takovémto průzkumném letu jsme 26. prosince dosáhli rekordu – již stého průzkumného letu během našeho působení v rámci 6. jednotky PRT. Předpokládám, že jich absolvujeme ještě kolem dvaceti.“
Raven je využíván i pro podporu civilních expertů PRT. Pokud není nutná osobní přítomnost, dokáže zkontrolovat jejich projekty a například stav jejich výstavby. Při průzkumných letech, z nadhledu, je možné lépe vyhledávat vhodné lokality či příjezdové cesty pro nové projekty, jako tomu bylo u plánované výstavby rybníků nebo určování nejvhodnější polohy pozemku k výstavbě na mlékárny a podobně. Každý vzlet bezpilotního prostředku musí být koordinován s americkou stranou.
„Plánování letů provádíme každý den; vzdušný prostor nad Afghánistánem je velice vytížený,“ říká důstojník pracoviště řízení průzkumu poručík Vojtěch N., který je za používání tohoto prostředku odpovědný, „proto jsme neustále v součinnosti s řídícím letového provozu základny Shank, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti ve vzduchu.“
„Široké možnosti využití tohoto prostředku byly pro mne opravdu příjemným překvapením,“ konstatoval velitel 6. jednotky PRT podplukovník Ctirad Gazda, když mu poručík Vojtěch N. hlásil uskutečnění jubilejního stého letu. „Velice nám pomohl a to i díky vycvičenosti jeho obsluhy, příslušníků 102. průzkumného praporu z Prostějova,“ dodal velitel.
Bezpilotní průzkumný prostředek RQ 11 B Raven má elektrický pohon, jeho baterie vydrží až 1 hodinu letu a dosáhne rychlosti až 100 km za hodinu. Startuje odhozem z ruky a je schopen vystoupat až do výšky 3000 metrů. Je dlouhý téměř metr, s rozpětím křídel 1,5 metru, váží necelé dva kilogramy. Je vybaven přístrojem GPS, výškoměrem, třemi kamerami, z nichž jedna je termovizní a samozřejmě radiovým vysílačem.
Jeho velkou výhodou je vysoká míra mobility, schopnost rychlého nasazení i opuštění prostoru. Má velice tichý chod, takže protivník jej ze země vůbec nezaznamená.