
Servis vozidel MRAP MAXXPRO na dílnách 9. jednotky PRT Lógar
Obrázek x z y
11.7.2012
Kromě vlastní techniky užívají čeští vojáci v Afghánistánu také zapůjčená americká vozidla MRAP MAXXPRO. Většina z nich je zařazena v rámci Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar, kde o ně stejně jako o ostatní vozidla jednotky pečují naši technici. Při své práci získávají nejen cenné zkušenosti s tímto moderním a progresivním typem, ale i praktický náhled do propracovaných logistických postupů americké armády.
9. jednotka Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar je vyzbrojena čtyřmi základními typy vozidel určenými k plnění operačního úkolu u manévrových jednotek. Jedná se o kolové obrněné transportéry Pandur, lehká obrněná vozidla Iveco a Dingo a právě výše zmiňovaná zapůjčená americká MAXXPRa. V rámci servisního zabezpečení přistupují Američané k 9. jednotce Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar jako k jednomu ze svých vlastních praporů. Do kompetence český dílenských technikům proto patří nejen pravidelná provozní údržba MAXXPRO, ale například i realizace stanovených upgradů. Ty spočívají v úpravách, doplnění a výměnách specifických dílů vozidel na základě praktických zkušeností z jejich operačního nasazení.
„Řidiči na vozidlech samostatně provádějí pravidelný týdenní a měsíční servis, k nám na dílny přichází MAXXPRa na půlroční a roční předepsané prohlídky,“ říká velitel družstva oprav rotmistr Ladislav K. Při roční prohlídce musí technici pod přímým a bedlivým dozorem pracovníka výrobní firmy Navistar, provést u každého vozidla na 40 přesně specifikovaný technologických postupů kontroly. „Je to pro auto takový kompletní očistec, který nám zabere 5 až 6 dní perné práce,“ říká rotmistr Ladislav K. a vysvětluje: „Kontroluje se vše od motoru, hnacího ústrojí, řízení a jednotlivých skupin podvozku až například po funkčnost elektrických systémů, vybavení kabiny či uchycení veškerého vnitřního vybavení. I taková zdánlivá banalita, jako je zaseklý vnější zámek u dveří či poklopu znamená, že vozidlo nesmí vyjet.“ Celkově dnes nejsou opravy takové techniky něčím, co zvládnete s jedním „francouzákem“, je potřeba moderní elektronická diagnostika a další speciální vybavení, které si nezadá s běžným značkovým autoservisem.
Ke každému vozidlu dostanou technici předem připravený set dílů a náplní, které musí dle servisních manuálů obměnit. „Postupy a příprava je velmi precizní, pro improvizaci zde není místo. Rozebíráme-li například díly s těsněním, jsou vždy automaticky vyměněna za nová, aby byla zajištěna 100% spolehlivost,“ popisuje přísné servisní standardy rotmistr Ladislav K a není se čemu divit. Venku na spolehlivosti strojů závisí nejen úspěšné splnění úkolu, ale i bezpečí a životy osádek, proto nelze nic podcenit. Opravují se pochopitelně i další nalezené závady a u konkrétních strojů i předepsané upgrady.
„Například my jsme upgradovali u starších modelů zdrojovou soustavu, nebo vyměňovali hydraulické motory a ovládání zadních sklopných ramp, zakončuje své vyprávění rotmistr Ladislav K. Podobně, jako se uzavírá naše povídání, finišují nyní i dílenští specialisté 9. jednotky Provinčního rekonstrukčního týmu Lógar v pravidelných ročních prohlídkách vozidel MAXXPRO. V tomto týdnu dokončí poslední a předají štafetu svým nástupcům z 10. jednotky s čistým štítem. Na desítku budou čekat již jen rozsahem méně náročné pololetní prohlídky, i tak však budou mít na dílnách stále dost co dělat.