Po gripenech dorazili na Island i zbylí příslušníci mise

V pátek 24. července v 10:50 hodin dosedl na ranvej letiště Keflavík Airbus A-319 CJ, který dopravil na Island zbylé příslušníky úkolového uskupení, naopak předsunutá skupina ostrov tímto letounem opustí. Následovat budou finální přípravy a první certifikační lety nad ostrovem.

Tři desítky osob dopravil dnes na mezinárodní letiště Keflavík Airbus A-319 CJ 24. základny dopravního letectva Praha – Kbely. Úkolové uskupení AČR ASICIPPN (Airborne Surveillance and Interception to meet Capabilities Iceland´s Peacetime Preparedness) pro misi na Islandu je tak kompletní a připraveno v pondělí 27. července v ranních hodinách zaujmout hotovostní systém pod dohledem komise z nadřízeného stupně velení Společného mnohonárodnostního operačního střediska vzdušných sil NATO (CAOC – Combined Air Operations Centre) z německého Uedemu.

„Hned v pondělí nás čekají první certifikační lety, stejně tak tomu bude v úterý. Komise bude posuzovat připravenost k převzetí operačního úkolu v rámci standardů NATO,“ uvedl major Milan Nykodym, zástupce velitele uskupení pro operace. Integrovaný systém protivzdušné a protiraketové obrany NATO – NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System) je však příslušníkům jednotky dobře znám i z České republiky. V rámci tohoto systému střeží vzdušný prostor nad Českou republikou již od vstupu do Aliance v roce 1999. „V loňském roce proběhla certifikace bez problémů, takže věřím, že od středy 29. července zaujmeme ostrou hotovost,“ dodal Nykodym.

Vše podle plánu

V pondělí 20. července odlétla první polovina úkolového uskupení spolu s předsunutou skupinou, aby na letišti, ze kterého budou čeští stíhači působit pět týdnů, připravili potřebné zázemí. Přelet pětice letounů JAS-39 Gripen byl o den odložen, když jeden z letounů ve čtvrtek 23. července hlásil závadu. „Kontrolní systém vyhodnotil závadu na záložním systému letových dat. Všechny letouny se tak vrátily na mateřskou základnu a přelet jsme odložili na záložní termín následujícího dne,“ uvedl velitel plukovník Martin Nezbeda. Všechny lety, a taktické přelety obzvlášť, mají plánovanou zálohu. I v loňském roce byl přelet nadzvukových letounů z Čáslavi o den posunut z důvodu nepříznivého počasí v místech určených k tankování za letu. Ani v jednom případě to však nenarušilo přípravu na plánované zaujetí hotovosti nad Islandem.

Přelet opět na jedničku

Piloti urazili v nadzvukových stíhacích letounech JAS-39 Gripen více než 3 000 kilometrů, během letu několikrát doplnili palivo z tankeru KC-767 italských vzdušných sil. „Během čtyř a půl hodinového letu jsem doplňoval palivo třikrát,“ konstatoval kapitán Ervín Ehm, pilot gripenu. Čeští stíhači museli rychlost přeletu uzpůsobit rychlosti tankeru, vlastní doplňování paliva pak probíhá v rychlosti okolo 500 km/h a připojení trvá několik minut. Je to již potřetí, kdy byla schopnost českých pilotů využita v rámci taktického přeletu. „S tankerem jsme procvičili procedury k air to air refuelingu koncem června a začátkem července letošního roku nad mořem východně od italského Rimini,“ prozradil kapitán Jiří Čermák, inspektor bezpečnosti letů a pilot nadzvukové stíhačky. Piloti se stejným tankerem kooperovali již při loňském přeletu na Island, podmínky však platí 6 měsíců, pak je nutné je prodloužit cvičným letem s tzv. „wet contact“, což znamená, že dojde k vlastnímu přečerpání paliva z tankeru do letounu.

Nasazení na Islandu za podpory Švédska

Dne 3. června schválila Vláda ČR nasazení techniky a osob k zabezpečení ochrany vzdušného prostoru Islandu a to v termínu od 20. července do konce srpna 2015. V loňském roce nasazení předcházela více než půlroční příprava, letos však bylo nutné vše zvládnout během šesti týdnů. Díky zkušenostem právě z konce roku 2014 a díky podpoře Švédska se vše zvládlo. „Vzdušné síly Švédska nám ve velice krátké době nejen navýšily skladové zásoby náhradních dílů a pozemního technického vybavení k nasazení čtyř letounů do systému NATINAMDS, ale také se podílely na letecké přepravě potřebného materiálu v rámci programu Strategic Airlift Capability,“ prozradil kapitán Jan Ďucha, velitel skupiny leteckého pozemního personálu. Zmiňovaný program je konsorcium dvanácti států, které disponuje letouny Boeing C-17 Globemaster. Globemastery tak přepravily nadvakrát přibližně 50 tun logistického materiálu včetně náhradních dílů na letouny.

Autor: kapitán Tomáš Maruščák, foto: autor a prap. Milan Polách, Úkolové uskupení AČR ASICIPPN