23.8.2025
Reakce na článek na serveru Novinky.cz s názvem „Tři sta milionů bez výběrového řízení. Státní podnik VTÚ dostal zakázku, se kterou nemá zkušenosti"
Na serveru Novinky.cz byl zveřejněn článek, který zpochybňuje způsob zadání zakázky na zdravotnický systém resortu Ministerstva obrany. Navozuje dojem, že státní podnik Vojenský technická ústav (VTÚ) obdržel zakázku, která mu nepřísluší. Není tomu tak. VTÚ byl do projektu zdravotnického informačního systému resortu obrany zapojen především proto, že jako státní podnik poskytuje nejvyšší možnou záruku bezpečnosti a provozní spolehlivosti systému. A to i v podmínkách krize, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, což je pro systémy ministerstva obrany zcela zásadní záležitost. Že je část práce zadávána dalším firmám, je zcela běžný postup, ke kterému sahá i soukromý sektor. Zásadně odmítáme, že důvodem zadání VTÚ je snaha vylepšit jeho hospodaření, jak uvádí anonymní zdroj.
Informace na pravou míru k níže uvedenému článku uvádí brigádní generál Petr Šnajdárek:
Vojenský Technický Ústav, s. p. (VTÚ) byl Sekcí Komunikačních a Informačních Systémů (SKIS MO) spolu se Sekcí Vojenského Zdravotnictví (SVZdr) do projektu řešení nového zdravotnického informačního systému resortu obrany zapojen především proto, že jako státní podnik Ministerstva obrany ČR poskytuje nejvyšší možnou záruku bezpečnosti a provozní spolehlivosti systému, a to i v podmínkách krize, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu.
Nový zdravotnický informační systém bude spravovat vysoce citlivá data nejen o příslušnících ozbrojených sil, proto bylo od počátku cílem vytvořit kombinovaný model realizace – tedy dodávku systému komerčním dodavatelem, ale pod odborným a provozním dohledem VTÚ, který bude:
- garantovat bezpečnostní a provozní požadavky resortu, protože IS bude provozován v utajovaném informačním operačně taktickém systému Velení a Řízení (OTS VŘ) certifikovaném na stupeň utajení „TAJNÉ/NATO SECRET“ a jehož HW a SW komponenty dodává a vyvíjí pro AČR právě VTÚ včetně zajištění kybernetické bezpečnosti,
- podílet se na vývoji, testování a integraci systému spolu s SKIS MO do jiných IS vojenských nemocnic,
- připraven systém následně dlouhodobě spravovat a provozovat, včetně případného rozvoje podle potřeb AČR za řízení SKIS MO a SVZdr MO,
- zajistit kontinuitu provozu i v mimořádných bezpečnostních stavech, kdy komerční sektor nemusí být dostupný nebo dostatečně flexibilní.
VTÚ tím posílí nejen své technologické schopnosti v oblasti ICT, ale zároveň umožní státu udržet si kritické know-how v oblasti vojenského zdravotnictví, bez závislosti na externích firmách za řízení SKIS MO.
Cena rámcové dohody ve výši 246 mil. Kč bez DPH (cca 298 mil. Kč s DPH), kdy budou realizovány dílčí objednávky podle požadavků SKIS MO a SVZdr, nebyla stanovena arbitrárně. V roce 2024 byly provedeny předběžné tržní konzultace s osmi specializovanými dodavateli zdravotnických informačních systémů, kteří byli podrobně seznámeni s rozsahem plánované zakázky. Tito dodavatelé poskytli:
- rámcové kalkulace podle rozsahu požadavků,
- časové a technické odhady náročnosti dodávky,
- konzultace ohledně provozních a bezpečnostních aspektů,
- informace o dostupných řešeních, která mohou být integrována do prostředí resortu obrany.
Na základě těchto konzultací byla výsledná cena nastavena tak, aby odpovídala:
- reálným tržním nákladům na vývoj, testování, zavedení a dlouhodobou podporu systému,
- principům hospodárnosti, efektivity a účelnosti dle zákona o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ),
- specifickým požadavkům resortu obrany na zabezpečení systému a jeho možnou adaptaci do polních podmínek.
Současně rámcová dohoda umožňuje postupné čerpání prostředků (budou realizovány dílčí objednávky) dle skutečného vývoje potřeb, což je klíčové zejména z pohledu agilního přizpůsobení komerčních nemocničních, ambulantních, laboratorních a dalších modulů IS a možného nasazení zdravotnických kapacit AČR v krizových situacích (např. aktivace polních nemocnic) a dalších opatření včetně spolupráce s IZS, poskytovateli zdravotní péče v ČR i v rámci spolupráce s armádami NATO.
Výběr VTÚ jako partnera státu a integrátora řešení byl učiněn s důrazem na:
- bezpečnostní a strategický charakter systému, který má být připraven fungovat i v době krize, mobilizace nebo války, bez závislosti na soukromém sektoru (kdy je nutné rozšířené smluvní závazky pro správu systémů v době krize, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu, se kterými však dodavatel nemusí souhlasit, pokud není učiněno v předstihu);
- schopnost VTÚ zajišťovat provoz systému uvnitř bezpečnostního rámce resortu obrany s přímou odpovědností vůči MO;
- ambici vytvořit a rozvíjet státní know-how v oblasti zdravotnických ICT systémů s dlouhodobou udržitelností;
- zkušenosti VTÚ s vývojem, integrací a správou komplexních obranných technologií a systémů, včetně vlastní softwarové produkce (např. KIM moduly, velitelská stanoviště, bezpečné přístupové brány atd.).
Model zvolený Ministerstvem obrany/AČR reflektuje potřebu kombinace komerční efektivity a státní spolehlivosti:
- Dílčí subsystémy IS dodá komerční partner podle požadavku SKIS MO a SVZdr,
- VTÚ se však bude aktivně podílet na vývoji a správě infrastrukturních služeb IT, a zajistí jeho bezpečný provoz pod přímým dohledem AČR a to i za stavů krize, stavu ohrožení státu.