30.1.2024
Reakce na článek Nákladní poradci ministryně Černochové nejsou státními úředníky. Mají potřebnou odbornost?
Dne 24. ledna 2024 byl na stránkách securitymagazin.cz zveřejněn článek s názvem Nákladní poradci ministryně Černochové nejsou státními úředníky. Mají potřebnou odbornost? Tento článek je plný spekulací a zavádějících výroků a tvrzení. Reagujeme proto na závěry, ke kterým autorka v článku manipulativně dochází bez znalosti dané problematiky a uvádíme je na pravou míru.
V článku je správně uvedeno, že žádný z poradců není státním úředníkem dle zákona o státní službě a všichni jsou zaměstnanci dle zákoníku práce. Použité formulace v článku a celkové vyznění přesvědčují čtenáře, že Ministerstvo obrany takovým postupem porušuje zákon.
Avšak podle § 2 odst. 1 písm. a) zákona o státní službě se tento zákon nevztahuje na člena vlády, jeho poradce a na zaměstnance, který vykonává další činnosti pro člena vlády, včetně zaměstnance zařazeného v kabinetu člena vlády.
Z uvedeného tedy vyplývá, že poradci člena vlády a další zaměstnanci jeho kabinetu nemohou být podle zákona ve služebním poměru státního zaměstnance. Ministerstvo obrany tedy nemůže konat v rozporu se zákonem a nemůže poradce zaměstnat podle zákona o státní službě.
Stejně tak je velmi závadné tvrzení, že nejsou-li poradci státními úředníky, nemají náležitou odbornost pro činnosti, které vykonávají. To je naprosto zjednodušující úvaha, která není opřena o reálná fakta a má jen vzbuzovat dojem, že poradci ministryně jsou nadbytečnými zaměstnanci bez náležitých znalostí a zkušeností. Článek v tomto směru zcela opomíjí účel toho, proč každý z členů vlády má k dispozici prostor pro vytvoření vlastního kabinetu. Tím účelem je skutečnost, že si vytváří úzký aparát lidí, s nimiž nejen konzultuje své kroky, ale kterým také důvěřuje a kteří mohou posuzovat různé materiály, legislativní návrhy, koncepční, strategické a jiné dokumenty z hlediska jeho politických cílů a hodnot nebo z hlediska priorit vlády. Právě to je účel, proč zákon o státní službě tuto možnost dává. A Ministerstvo obrany nijak nevyčnívá z toho, co je v této věci i u jiných resortů běžné. Navzdory uvedenému článek nepravdivě vyznívá tak, že na resortu obrany je poradců více než jinde nebo více než v minulosti za předchozích ministrů.
Ačkoliv je v článku uvedeno, že dle platné systemizace, tedy na papíře, má oddělení poradců Kabinetu ministryně obrany celkem 17 tabulkových míst, a je naznačeno, že ministryně má tedy 17 poradců nebo jich plánuje 17 mít (doslova je použit nepřijatelně pejorativní výraz molochy), je třeba to uvést na pravou míru, neboť je to opět zcela vzdáleno realitě. Tato tabulková místa jsou ve skutečnosti určena nejen pro poradce, ale také pro sekretariát ministryně obrany (3 tabulková místa, z toho jedna mateřská), sekretariát náměstků (3 tabulková místa, přičemž náměstci sekretariát sdílejí, čímž dochází k významné úspoře finančních prostředků) a pro pozici parlamentního zpravodaje. Na pozici poradce (ať již externí či interní) je v současné době 5 osob včetně vedoucího oddělení. Zároveň lze i uvést, že jedno tabulkové místo je v současnosti převáděno na jiný útvar ministerstva, což není nijak neobvyklá záležitost, že výčet tabulkových míst není ničím definitivním a věčným.
K počtům poradců za uvedené roky pak úplným závěrem uvádíme, že jak je patrné ze zveřejněné tabulky v článku, někteří z nich nepůsobili na svých místech ani po celý rok, ale třeba po určitou dobu, kdy jejich expertíza byla potřebná. Proto bylo v odpovědi na původní dotaz uvedeno i období, po které byli v oddělení poradců zaměstnáni. A opět toto z textu a jeho celkového vyznění není pro čtenáře zjevné, a je to tedy zřejmě cíleně vynecháno, aby to vyvolávalo pocit plýtvání veřejnými prostředky.
Věříme proto, že v zájmu objektivní novinářské práce securitymagazin.cz vezme naše připomínky v potaz a informace zprostředkuje i svým čtenářům zveřejněním v časopise a na webu.