
Ilustrační foto - kontejnerová kuchyně
Obrázek x z y
16.5.2025
Ministerstvo obrany ČR se důrazně ohrazuje proti článku na serveru SeznamZprávy, jenž vyvolává dojem, že v rámci resortu došlo k nákupům polních kontejnerových kuchyní za nestandardně vysoké ceny a zakázka byla účelově zadána konkrétnímu dodavateli. Výběrové řízení ve skutečnosti vyhrála společnost, která z několika účastníků předložila v rámci otevřené soutěže, tedy tím nejtransparentnějším způsobem, ekonomicky nejvýhodnější nabídku.
Autor článku zároveň poukazuje na politickou příslušnost majitele vítězné firmy. Ministerstvo v rámci výběrových řízení nijak neposuzuje politickou příslušnost či angažovanost jejich účastníků a nemůže po nich požadovat informace, zda jsou jejich majitelé členy nějaké politické strany. Pokud by někoho na základě politické příslušnosti diskvalifikovalo z otevřených výběrových řízení, jednalo by jednoznačně protiprávně a protiústavně. Zavádějící je také komentář „odborníků z oboru“, podle kterých jsou kontejnery předražené. Nevíme, na základě jakých informací k takovému závěru došli. Kontejnery pro Armádu ČR musí splňovat řadu certifikací a musí mít specifické vlastnosti, nelze je proto porovnávat se zařízením určeným pro civilní použití. „Odborníkům z oboru“ nic nebránilo tomu, aby se jejich firmy výběrového řízení a otevřené soutěže zúčastnily a pokud by jejich nabídky splňovaly daná kritéria a zároveň by jejich produkty byly levnější než zmíněného dodavatele, v tendru by jistě jejich společnosti zvítězily.
Níže uvádíme faktické informace k dané problematice:
Výsledná cena obou veřejných zakázek vzešla z otevřené soutěže společností obchodujících v daném oboru. Otevřené výběrové řízení je přitom tím nejtransparentnějším způsobem, jak mohou mezi sebou uchazeči o zakázku soutěžit. Do zadávacího řízení na veřejnou zakázku s názvem „Kontejnery sociální a jímky ISO 1CX“ se přihlásilo pět společností. V zadávacím řízení na veřejnou zakázku s názvem „Polní kontejnerová kuchyně - KALICH“ byly podány čtyři nabídky.
V obou těchto zakázkách byly nabídky společnosti 4 Army s.r.o. na základě ekonomické výhodnosti vyhodnoceny jako nejvýhodnější.
Ministerstvu obrany není známo, na základě jakých informací údajní „odborníci z oboru“ dospěli k závěru, že zakázka je předražená. Jelikož veřejné soutěže byly zadávány v otevřeném řízení, tj. v řízení do kterého se může přihlásit neomezený okruh dodavatelů, není nám zřejmé, proč do nich zmiňovaní „odborníci“ nepodali své nabídky a připravili se tak o zmiňované lukrativní zisky.
Obě předmětné veřejné zakázky byly uzavřeny za ceny odpovídající provedeným průzkumům trhu, a to i přesto, že tyto průzkumy trhu byly v jednom případě provedeny v roce 2021 (tj. ještě před započetím války na Ukrajině) a v druhém v roce 2022.
Je třeba zdůraznit, že v rámci zakázky se nejedná o standardní kontejnerové řešení a nelze tak porovnávat ceny, které jsou stanoveny na trhu například pro osobní užití fyzických osob (kontejnerové kuchyně) oproti využití Armádou ČR, kde je potřebná řada certifikací a specifických vlastností produktu, které vojáci požadovali. Veřejná zakázka pro resort obrany se od civilních liší zejména v požadavcích na:
Ministerstvo obrany postupuje při zadávání veřejných zakázek striktně podle zákona. Nemůže tak o zakázkách rozhodovat na základě příslušnosti majitelů k nějaké z politických stran či hnutí a ani nemůže takové informace od účastníků řízení požadovat. Ministerstvo by tak jednalo jednoznačně protiprávně a protiústavně.
Podané nabídky byly hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti, tj. podle nejnižší nabídkové ceny. Jelikož článek působí velmi tendenčně a nevyváženě tak, že společnost 4 Army s.r.o. je v resortu obrany preferována, považujeme za nutné namátkově uvést veřejné zakázky, ve kterých společnost neuspěla, a to:
Zákon stanovuje, jaké základní a profesní způsobilosti musí účastníci řízení prokázat a pro které může být ze soutěže vyloučen. Mezi tyto důvody nelze řadit například počet zaměstnanců, neexistenci webových stránek ani fakt, že společnost má pouze virtuální sídlo. Zadavatel má naopak povinnost dle zákona, uzavřít smlouvu s účastníkem, jehož nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější podle výsledku hodnocení nabídek.
Jelikož Ministerstvo obrany (Sekce Vyzbrojování a akvizic) jako zadavatel je povinen postupovat v souladu s platným a účinným zněním zákona, nemůže uvedené skutečnosti považovat za skutečnosti bránící uzavření smluvního vztahu a muselo s vybraným účastníkem uzavřít příslušné smlouvy.
U veřejné zakázky „Polní kontejnerová kuchyně – KALICH“ podali nabídku následující společnosti (řazeno podle nabídkové ceny, což bylo jediné hodnotící kritérium hodnocení)
P. č. | Obchodní název /jméno, příjmení účastníka zadávacího řízení | IČO | Sídlo/místo podnikání účastníka zadávacího řízení | Nabídková cena v Kč bez DPH |
1. | Kärcher spol. s r.o. | 48535761 | Modletice 193, 251 01 Modletice | 45 000 000,00 |
2. | 4 Army s.r.o. | 08140235 | Pražákova 1008/69, 639 00 Brno | 54 500 000,00 |
3. | VARIEL, a.s. | 45148287 | Průmyslová 1034, 285 22 Zruč nad Sázavou | 55 900 000,00 |
4. | KARBOX s.r.o. | 26002370 | Tovární 1553, 535 01 Přelouč | 57 055 600,00 |
U veřejné zakázky „Kontejnery sociální a jímky ISO 1CX“ podaly nabídku následující společnosti (řazeno podle nabídkové ceny, což bylo jediné hodnotící kritérium hodnocení)
P.č. nabídky | Obchodní název firmy | IČO | Sídlo/místo podnikání | Celková nabídková cena za množství zboží stanoveného pro účely hodnocení nabídek v Kč bez DPH |
1. | 4 Army s.r.o. | 08140235 | Pražákova 1008/69, 639 00 Brno | 100.790.000,00 |
2. | Agregáty Pex-Pool Plus | 850432046 | Debica, ul.Metalowców č. 35, 39-200 DEBICA POLSKO | 114.250.000,00 |
3. | KARBOX s.r.o. | 26002370 | Tovární 1553, 535 01 Přelouč | 136.475.900,00 |
4. | VARIEL, a. s. | 45148287 | Průmyslová 1034, 285 22 Zruč nad Sázavou | 120.095.000,00 |
5. | KARCHER spol. s.r.o. | 48535761 | Modletice 193, 251 01 Modletice | 144.179.900,00 |
Veřejná zakázka s názvem „Kontejnery sociální a jímky ISO 1CX“ byla taktéž předložena k odsouhlasení poradnímu orgánu ministra obrany, tedy Kolegiu Ministryně obrany, a to jako zakázka, jejíž předpokládaná hodnota přesahovala 100 mil. Kč bez DPH.
Zpracovatelem specifikace, tedy požadavků na produkt, je tzv. manažer cíle, kterým byl v tomto případě náčelník Generálního štábu Armády ČR, přičemž práva byla delegována na Vrchního ředitele sekce logistiky MO, jehož podřízení zpracovali specifikaci majetku.
Kolegium jako poradní kolektivní orgán ministra, tvořený náměstky, státním tajemníkem, vrchními řediteli sekcí a dalšími řediteli, náčelníkem Generálního štábu Armády ČR a jeho zástupci, náčelníkem Vojenské kanceláře prezidenta republiky, ředitelem Vojenského zpravodajství a dalších, následně schvaluje na základě podkladů zadavatele výběr dodavatele, a to před podpisem samotné smlouvy. Je tak vyloučeno, aby se jednalo o rozhodnutí jednotlivce.