24.1.2020
Reakce na zavádějící a nepravdivé informace v rozhovoru Jaroslava Štefce pro Info.cz na téma zbrojních zakázek MO
Jaroslav Štefec v rozhovoru pod názvem „Nákup radarů je podvod. Metnar může skončit jako Parkanová, v NATO se nám smějí" uvádí, že nákup pasivních sledovacích systémů je podle něj regulérní podvod a toto tvrzení se dá jednoduše doložit. Systém akvizičního procesu podle jeho slov nefunguje a výběrová řízení se dají obejít tak, aby byla „zajištěna poměrně vysoká nákupní cena i u systémů, které jiné země nakupují podstatně levněji než Česko“.
Přestože, jak říká, se jeho tvrzení dá jednoduše doložit, sám ve svém vyjádření nic nedokládá, hodnocení je nekonkrétní, hovoří ve velmi obecné rovině, nedává žádný příklad či srovnání cen sledovacích systémů či dalších pořizovaných komponentů. Stále opakuje jen skutečnost, že systém je předražený a jeho jediným argumentem pro tato tvrzení je skutečnost, že je zbrojní analytik. V tomto ohledu je také otázkou, v čí prospěch Jaroslav Štefec koná, zda je opravdu nezávislý a zda má podklady pro svá tvrzení. Na ministerstvu obrany již nepracuje delší dobu a je otázkou, proč svými výroky poškozuje ministerstvo obrany i konkrétní firmy českého zbrojního průmyslu.
Tvrdí také, že resort obrany se k dvojnásobné ceně dostal tak, že místo podkladových materiálů pro výběrové řízení, byl ministrovi předložen „pouze odhad jakéhosi zbožíznalce“, který cenu zdůvodnil.
K ceně se resort obrany již jednoznačně vyjádřil. Za pořízení dvou kompletů pro AČR činí 1,245 mld. Kč bez DPH a byla ověřena nezávislým znaleckým ústavem, který vzešel ze samostatného výběrového řízení. V závěru nezávislého posudku je explicitně uvedeno, že „cena je v místě a čase obvyklá a nespekulativní“. V každém kompletu je kromě samotných radiolokátorů pět nákladních vozidel Tatra T-815 8x8, dva terénní automobily, pět stanů, stožáry, vysílačky, výpočetní technika, atd.
Jaroslav Štefec vyslovil podezření, že v systému akvizičního procesu na MO fungují „všemocní prostředníci placení druhou stranou“, kteří dokáží proces ovlivnit natolik, že dojde k výraznému navýšení ceny v neprospěch resortu obrany. V případě, že on či kterýkoliv jiný občan disponují důkazy o spáchání trestného činu, mají možnost je předložit orgánům činným v trestním řízení. Dané tvrzení hraničí s křivým obviněním zaměstnanců MO z podvodu a vedení resortu z neschopnosti tento podvod odhalit. V tomto ohledu zvažuje ministerstvo právní kroky.
Závěrem je nutno zdůraznit, že ke všem Štefcem uvedeným pochybnostem se resort obrany již vyjádřil, pochybení týkající se neprovedení aktuálního průzkumu trhu uznal a ministr obrany uložil odboru dohledu nad akvizicemi MO, aby zakázku prověřil. To vše svědčí o tom, že ministr obrany situaci nepodceňuje a nyní je na místě počkat na vyjádření kontrolního orgánu. S jeho výsledky pak seznámí výbor pro obranu Poslanecké sněmovny na jednání 5. února 2020.