10.9.2025
Reakce na zavádějící informace o zemích, které mají opouštět projekt F-35
Odstoupení Španělska
Španělé nikdy nezpochybnili kvalitu F-35 nebo jejich cenu. Problém byl ve španělském způsobu zadání tendru, kde bylo požadováno, aby se F-35 vyráběly doma ve Španělsku a byl požadován významný podíl evropských firem na celkovém výrobku, protože 85 procent španělských obranných investic má směřovat na evropské projekty. Takové parametry byly u projektu F-35 nesplnitelné.
Belgie
Projekt F-35 je stále jediný a neměnný projekt na další tři desetiletí. Belgický ministr obrany trvá na pokračování. Aktuálně Belgie diskutuje nákup dalších letounů.
Dánsko
Dánsko oficiálně neplánuje ukončit spolupráci s USA či prodat již zakoupené letouny. Naopak jedná o navýšení počtu o minimálně 10 kusů.
Izrael
Jelikož proběhl transfer mnoha technologií a výroby náhradních dílů do Izraele, lze usuzovat, že neplánuje změnu politiky.
Kanada
Kanada zvažuje částečnou diverzifikaci programu F-35 díky politickým tlakům a celní válce. Kanadská akvizice se aktuálně potýká se zpožděním cca tři roky a navýšením nákladů projektu o téměř 50 %. Problémy jsou i s nabíráním personálu a budováním nezbytného zázemí.
Německo
Německá vojenská zpravodajská služba informaci o dálkovém vypínání a omezování systémů údajně šetří jako možnou ruskou dezinformaci, která má za úkol vnést rozkol mezi státy NATO a odvrátit budoucí zákazníky od nákupu americké techniky. Německo zatím nepodniká žádná protiopatření a ani nepřehodnocuje oznámené nákupy (ve sdělovacích prostředcích se ve vztahu k F-35 několikrát objevil opačný názor, který byl ale vzápětí dementován).
Nizozemsko
Nizozemsko neplánuje odstoupit od programu F-35.
Polsko
Polsko se neobává neplnění amerických závazků a neuvažuje ani o žádné změně ohledně programu F-35. Jde o největší a nejdůležitější zbrojní zakázku.
Portugalsko
Portugalsko oficiálně popřelo jednoznačné vyloučení letounů F-35 z výběrového řízení.
Rumunsko
Rumunsko neuvažuje o odstoupení od smlouvy. Letouny musí odebrat, jinak stejně bude muset celkovou částku USA uhradit.
Singapur a Japonsko
Tyto země by v konečném důsledku uvítaly, pokud by některé státy od smluv odstoupily, neboť by se mohly urychlit dodávky pro jejich vlastní ozbrojené síly.
Švýcarsko
Pořízení letounů F-35 bylo schváleno v referendu. Pokud by chtělo odstoupit od nákupu, muselo by proběhnout nové referendum. Švýcarsko, na rozdíl od zákazníků, kteří jsou členy EU, bude mít cenu navýšenou také díky navýšení cel (země EU mají pro oblast zbrojního materiálu uzavřenou výjimku a clo je nulové).
Medializované snížení počtu letounů pro US letectvo
Jednalo se o cílený krok nemající souvislost se snižováním výroby či nespolehlivostí letounů. Důvodem byl i narůstající zájem zahraničních zákazníků, kdy však Lockheed Martin (LM) je schopen každý rok dodat pouze omezený počet letadel. Samotný LM by byl schopen vyrobit více letadel, avšak má nedostatek motorů, překrytů a padáků, které dodávají další společnosti (motory Pratt & Whitney). Dalším úskalím je zajištění udržitelnosti letounů, není dostatek náhradních dílů, leteckých dep ani mechaniků. Celý program F-35 byl v počátku plánován na výrazně nižší počet letounů, než kolik jich je v současnosti již v provozu.
Evropský projekt Future Combat Air System (FCAS)
FCAS (evropský letoun 6. generace) není alternativou k pořízení F-35, byť je tak mediálně prezentován. FCAS je ve zpoždění, optimisticky za 5 let prototyp, za 15 let testovací letoun. Budoucnost projektu je v současnosti nejasná.
Více informací k pořízení 24 letounů 5. generace si můžete přečíst v Otázkách a odpovědích zde: