Reakce na zjištění NKÚ

Autor: Jan Pejšek, odbor komunikace MO

Kontrolní akce NKÚ „Obrněná technika Armády České republiky“ se zabývala obdobím 2016-18, přičemž některé zjištěné nedostatky byly důsledkem dlouhodobého podfinancování resortu obrany v letech předchozích. Zpráva NKÚ současně upozorňuje na vysoké stáří obrněné techniky.

„Aby se situace v této oblasti zlepšila, musíme pokračovat v modernizaci naší armády,“ uvedl ministr obrany Lubomír Metnar.

Ministerstvo obrany již přijalo nebo připravuje ke zjištěným nedostatkům opatření, o kterých bude informovat vládu. Za zásadní považujeme skutečnost, že NKÚ nezjistil během kontrolní akce žádné porušení právních norem s trestní odpovědností nebo porušení rozpočtové kázně.

Reakce na hlavní zjištění:

MO nemělo při plánování výdajů v koncepčních dokumentech jednoznačně definované potřeby armády

Cíle uvedené v koncepčních dokumentech jsou vždy definované v obecnější rovině v dlouhodobém horizontu. Samotné projekty jsou následně detailněji rozpracované ve střednědobých plánech, programech reprodukce majetku a akvizičních plánech, přičemž konečná realizace může být ovlivněna přidělenými rozpočtovými prostředky a vývojem trhu. Pro sledované období platil Dlouhodobý výhled pro obranu 2030 a Koncepce výstavby Armády ČR 2025 z roku 2015.

Modernizační projekty realizované v současné době jsou v souladu s Dlouhodobým výhledem pro obranu 2035 a aktuální Koncepcí výstavby Armády ČR 2030, které vláda ČR schválila v minulém roce.

Na servis je vyčleněno více peněz, přesto je část techniky neprovozuschopná nebo čeká dlouho na opravu

V této oblasti byl navyšováním financí v letech 2016-18 doháněn deficit z předchozích let, kdy vinou škrtů v rozpočtu nebyly na opravy a údržbu vyčleněny odpovídající prostředky. Neprovozuschopnost techniky je v řadě případů způsobena jejím stářím a často již překročením technické životnosti. Přesto díky zvýšeným investicím do servisu a údržby procento neprovozuschopné techniky postupně klesá.

V případě modernizovaných tanků T-72M4CZ (projekt byl dokončen v roce 2008) jejich jedinečným a málopočetným provedením, které komplikuje dostupnost náhradních dílů a provádění oprav.

V případě oprav kolových obrněných transportérů Pandur je limitujícím faktorem také jedinečnost a málopočetnost pořízené konfigurace. Z toho vyplývají dlouhé dodací lhůty pro dodávky majetku a realizaci služeb u komodit nedostupných v ČR ani EU. V roce 2019 byla v této oblasti přijata řada opatření. Vznikla speciální pracovní skupina, mobilní servisní a kontrolní tým, s izraelským výrobcem zbraňové stanice došlo k dohodě o zřízení skladu a servisního střediska na českém území. Účelem těchto opatření je zlepšit stav v oblasti mimovojskových oprav a dostupnost náhradních dílů přímo v ČR.

Při nákupech se MO nezabývalo náklady na životní cyklus

Analýza a plánování nákladů na životní cyklus jsou důležitou součástí strategických modernizačních projektů. U všech strategických a zvlášť významných projektů je součástí přípravy posouzení z hlediska DOTMLPFI (Doctrine, Organization, Training, Materiel, Leadership and Education, Personnel, Facilities, Interoperability). Toto posouzení je základem pro následné posouzení potřeb životního cyklu. Upřesňování probíhá dále ve fázi průzkumu trhu a přípravy realizace zakázek. Otázce životního cyklu a vyčíslení jeho nákladu je v současné době věnována náležitá pozornost rovněž v rámci uzavírání smluv na pořízení techniky/systémů a je snaha paralelně s „hlavní“ smlouvou uzavřít smlouvu na zajištění životného cyklu. Vybudování větších schopností v oblasti stanovení nákladů životního cyklu je jednou z priorit rezortu MO.

Na opravách a údržbě obrněné techniky by se měla podílet sama armáda

U některých druhů techniky (Pandur) zvyšuje armáda vlastní schopnost provádění vyšších forem defektací a oprav. Je kladen důraz na preventivní a nápravnou údržbu, která je zajištěna osádkami, na které navazuje systém vojskových opravců. Zvyšování opravárenských schopností je ovlivněno vyčleněnými finančními, materiálními a lidskými zdroji. V jiných případech resort obrany v maximální míře využívá při zajištění oprav a údržby státní podniky a další domácí dodavatele.

Servisní smlouvy uzavíralo MO na základě výjimky ze zákona nebo cestou JŘBU

Obrněná vozidla jsou velmi specifickou vojenskou technikou, kde je velmi omezený okruh možných dodavatelů servisních služeb. Dodavatelé navíc ve většině případů musí disponovat bezpečnostní prověrkou a příslušnými certifikáty/oprávněními především od výrobce techniky.

MO neefektivně vložilo 86 mil. Kč do technické úpravy průzkumného vozidla pro zahraniční mise

Cílem úprav provedených na obrněném vozidle Iveco bylo zajištění schopnosti nepřetržité průzkumné činnosti pomocí sofistikovaných elektronických detekčních systémů. Jednalo se o změnu původně požadovaných bojových schopností. Demontáž zbraňové stanice tedy byla nutná pro splnění nových vlastností při zachování parametrů mobility, bezpečnosti a možností nasazení.