11.1.2021
Reakce na zjištění NKÚ
Kontrolní akce NKÚ „Pořizování výzbroje Armádou ČR“ se zabývala obdobím 2017-19 a byla zaměřena na několik zakázek týkajících se ručních zbraní.
Ministerstvo obrany nesouhlasí s některými závěry a zejména s jejich interpretací v tiskové zprávě NKÚ, jejíž znění je zkreslující a neobjektivní.
Na základě vzorku několika zakázek nelze souhlasit s tvrzením, že vyzbrojování se prodlužuje a prodražuje a resort obrany nebuduje bojové schopnosti armády v požadovaném čase. Naopak, modernizace v posledních letech pokračuje historicky nejvyšším tempem a dle plánů a potřeb Armády ČR.
Jen v letech 2019-20 byly v oblasti výzbroje a výstroje uzavřeny stovky smluv v objemu 60 miliard korun. Zpoždění u pořízení ručních zbraní od České zbrojovky navíc nebylo způsobeno resortem obrany, ale nutností čekat na vyřizování námitky podané konkurenční firmou k ÚOHS.
Kontroloři prověřovali smlouvy v hodnotě 3,1 miliardy korun. Jako neúčelně vynaložené identifikovali pouze prostředky ve výši 3,37 milionů korun, tedy zhruba jednu tisícinu z celkové částky.
Za zásadní považuje resort skutečnost, že NKÚ nezjistil během kontrolní akce žádné porušení právních norem s trestní odpovědností nebo porušení rozpočtové kázně. Ministerstvo obrany již přijalo nebo připravuje opatření, o kterých bude informovat vládu.
Reakce na další zjištění:
Chybné specifikace pořizovaného majetku
Kvalita a relevantnost specifikací je jednou z oblastí, na kterou se resort obrany v současné době zaměřuje. V případě kulometů MINIMI a příslušenství k nim byly opakované změny specifikace způsobeny neúměrně dlouhou dobou pořízení této výzbroje v několika etapách od roku 2013 a vývojem požadavků armády v letech. Důsledkem bylo mj. i pořízení v současné době nevhodných denních zaměřovačů. Byla přijata opatření, aby se podobná situace neopakovala.
Nevyužití institutu rámcových dohod
V minulých letech byla uzavřena řada rámcových dohod, a pokud to je možné, resort obrany tuto formu využívá. V případě nálezu NKÚ se jedná o smlouvu s alianční agenturou NSPA, u které tento druh smluvního vztahu není obvyklý.
Nezajištění náhradních dílů po dobu životního cyklu
Životní cyklus je obvykle zajištěn samostatnou smlouvou, což je v souladu se zákonem. Současně nelze tvrdit, že by samostatná smlouva byla pro stát méně výhodná. V řadě případů až praxe po zavedení do armády ukáže skutečnou potřebu servisu a náhradních dílů. Obecně platí, že ministerstvo obrany otázce životního cyklu v současné době věnuje velkou pozornost. Zejména u strategických a zvlášť významných projektů se již v rámci uzavírání smluv na pořízení techniky/systémů počítá s paralelní smlouvou na náhradní díly a zajištění životného cyklu.
Neověřování parametrů před podpisem smlouvy
Vojenský materiál je specifický a musí odpovídat požadovaným parametrům. Postup doporučovaný NKÚ (tj. ověřování vzorků již v průběhu zadávacího řízení) není v řadě případů možný a mohl by vést k omezení okruhu soutěžitelů, protože jde o jedinečnou sestavu prvků, která se vyrábí až po podpisu smlouvy. K ověření parametrů následně dochází v rámci kontrolních a vojskových zkoušek. Součástí uzavřené smlouvy je ze strany resortu obrany vždy ustanovení, že v případě nevyhovujícího výsledku vojskových zkoušek je MO oprávněno odstoupit od smlouvy.
Porušení zákona o zadávání veřejných zakázek
Jednalo se o individuální pochybení procedurální povahy, které nemělo přímý dopad na hospodárnost vynakládání veřejných prostředků. V jednom případě už příslušný pracovník není zaměstnancem ministerstva obrany. Byla přijata opatření, která zavedla vícestupňovou kontrolu administrativních úkonů spojených s realizací veřejných zakázek.