Ředitel AMOS se ohrazuje proti dehonestujícím výrokům na adresu české muniční iniciativy

Ředitel Agentury pro mezivládní obrannou spolupráci (AMOS), jež koordinuje českou muniční iniciativu, se důrazně ohrazuje proti dehonestujícím výrokům na adresu tohoto projektu, které v posledních dnech zaznívají ve veřejném prostoru. Vyjádření ředitele Aleše Vytečky naleznete níže:

Ve veřejném prostoru v posledních týdnech a měsících zaznívají informace, které mylně či zavádějícím způsobem popisují českou muniční iniciativu. Zpochybňují tím nejen naši, ale celkově západní vojenskou pomoc Ukrajině. Mluví se o netransparentnosti, o údajném předražení nebo i zbytečnosti iniciativy.

Jsem u tohoto projektu od samého počátku a mám o něm veškeré informace. A můžu jednoznačně říct, že podobná obvinění či nepřesné informace nejsou založeny na pravdě. Dehonestují práci celé řady konkrétních lidí na Ministerstvu obrany a napříč státním aparátem, kteří systém pomoci Ukrajině v ČR postupně budovali od prvních dní invaze. Systém, který byl do všech detailů představen západním partnerům, kteří ho hlasitě a otevřeně bez výjimky podporují. A to včetně nově americké administrativy, která je vedoucí zemi tzv. „Muničního syndikátu v rámci Dělostřelecké schopnosti koalice“, kdy tento syndikát v čele s USA koordinuje dodávky dělostřelecké munice na Ukrajinu. Současně s tím jsou samozřejmě dodávky koordinovány NATO, a to prostřednictvím ústřední role České republiky v rámci činnosti muniční části tzv. NSATU (NATO Security Assistance and Training Ukraine). Důležitost české muniční iniciativy pro dodávky velkorážové munice potvrzuje nedávný návrh velení NSATU, které nabídlo, že vyšle styčného důstojníka na české Ministerstvo obrany, aby prohloubil koordinaci s MO ČR, ukrajinskou stranou a západními donory. Tato osoba tak bude již brzy po dohodě s Ministerstvem obrany ČR pravidelně pobývat v tuzemsku s cílem ještě užší koordinace dodávek. Napadáním muniční iniciativy je proto ohrožena naše věrohodnost vůči partnerům, a především celá pomoc Ukrajině a v důsledku i její obrana a tím i bezpečnost České republiky. Rád bych zde proto uvedl věci na pravou míru a popsal fungování celé iniciativy do maximální možné míry, která je veřejně možná.

Pomoci Ukrajině, která se brání agresivnímu sousedovi, je naší morální povinností. Zároveň je ale nutné si uvědomit, že to děláme i sami pro sebe – Ukrajinu v zájmu naší bezpečnosti nesmíme nechat padnout. Bezpečnostní riziko pro naši zemi by v tu chvíli významně stouplo a tím i náklady na zajištění naší obranyschopnosti. Muniční iniciativa proto musí pokračovat. A to tak dlouho, dokud to Ukrajina bude potřebovat. Její přínosy vysoce oceňují nejen spojenci v čele s USA, ale především sama Ukrajina.

Kritici muniční iniciativy často mluví o netransparentnosti nebo o neprůhlednosti. Zásadně s tím nesouhlasím. Vůči donorům jsme maximálně otevření a ti jsou s nastaveným mechanismem dlouhodobě velmi spokojeni. Nedovedu si představit, že by například Německo mělo pochybnosti, kam posílá peníze svých daňových poplatníků a v takové iniciativě by pokračovalo. Jasným a nezpochybnitelným důkazem spokojenosti našich partnerů je fakt, že v roce 2025 se příspěvky donorů výrazně zvýšily. Celkově bylo k dnešnímu dni na muniční iniciativu v roce 2025 shromážděno přibližně o 29 % více finanční prostředků než v roce 2024. Například Kanada navýšila příspěvek do muniční iniciativy 3,5krát, Norsko 2,5krát, Německo skoro o třetinu, Švédsko zvedlo příspěvek o 66 %, Nizozemsko o 33 % či Dánsko o 10 %.

Ministerstvo obrany ČR hraje v muniční iniciativě roli prostředníka. Rozhodnutí o alokaci financí je vždy a jedině na donorovi. Vztah s většinou dárců vychází z podpisu Memoranda o porozumění podepsaného na ministerské úrovni a následného právně závazného dokumentu podepsaného na pracovní úrovni. Ministerstvo obrany ČR nikdy neurčuje, s výjimkou pořízení munice 155 mm od domácího výrobce za české finanční prostředky na základě loňského rozhodnutí vlády, jaká munice a za jaké ceny bude pořízena. Donoři si vybírají ze zaslepených nabídek, které odpovídají cenám v místě a čase obvyklým a reflektují stávající tržní hodnotu. V naprosté většině donorských zemí probíhá vnitřní audit navrhovaných cen, včetně možného oslovení mezinárodního koordinačního centra vojenské pomoci Ukrajině NSATU (NATO Security Assistance and Training Ukraine). Všichni donoři jsou v citlivém režimu transparentně a průběžně, doslova na týdenní bázi, informováni o průběhu realizace dodávek. Dárcovské země mají možnost poslat své pracovníky přímo na Ministerstvo obrany, aby měly nad celým procesem kontrolu. Využilo toho Dánsko.

Nezapomínáme ani na maximální možnou transparentnost v rámci České republiky. Musí ale odpovídat situaci, ve které jsme – několik set kilometrů od našich hranic probíhá nefalšovaná brutální konvenční válka, jakou Evropa nezažila od druhé světové války a upřímně si již ani neuměla představit, že nás může opět potkat. Nesmíme proto ztratit ze zřetele, že agresor pečlivě shromažďuje citlivé informace a dodávky munice takovými informacemi stoprocentně jsou. Informování bilaterálních partnerů proto musí probíhat v příslušném režimu. Jsou ale nastaveny mechanismy, aby byla iniciativa pod kontrolou. Na iniciativu dohlíží meziresortní dohledová komise. Na počátku Iniciativy s námi spolupracovali a „dohlíželi“ na nás dánští kolegové. Nyní budeme zvát zástupce NSATU. Poslanci, kteří mají ze zákona přístup k utajovaným informacím, také mohou kdykoli přijít na Ministerstvo obrany a mechanismus fungování iniciativy jim, v patřičném režimu utajení, doložíme. Nabízíme takovou možnost opakovaně a někteří poslanci ji již využili.

V loňském roce v patřičném utajovaném režimu projednaly mechanismus fungování iniciativy senátní Výbor pro zahraniční věci, obranu a bezpečnost a následně také Výbor pro obranu Poslanecké sněmovny – oba výbory, ve kterých zasedají zástupci opozice, a Výboru pro obranu předsedají, vyjádřily české muniční iniciativě a jejímu pokračování podporu. Je zcela v zájmu vlády a Ministerstva obrany ČR, aby opozice v tak stěžejní formě pomoci napadené Ukrajiny, která je silně podporována také západními partnery, byla informována a podpořila ji.

Kolem iniciativy se v minulosti objevila řada dalších nepravdivých informací. Například o údajné nespolehlivosti munice. Snad jako nejpádnější důkaz poslouží to, že ukrajinská strana již dvakrát předala Ministerstvu obrany ČR vyjádření, že s municí 155 mm dodanou v rámci muniční iniciativy nejsou žádné problémy. Naposledy se tak stalo v červnu a vyjádření pokrývalo období první poloviny roku 2025. Ministerstvo obrany ani konkrétní dodavatelé nebyli nikdy osloveni s reklamací dodané munice.

Na závěr několik doplňujících faktů. Česká pomoc Ukrajině při dodávkách velkorážových granátů je mnohem širší než jen muniční iniciativa. Ta se zaměřuje na hlavni kalibry velkorážové munice 155 mm a sovětských ráží, kdy donoři z velké většiny rozhodnou o pořízení právě munice 155 mm. Loni jsme této munice dodali asi 500 tis. kusů. Celkem jsme ale pro Ukrajinu za rok 2024 zajistili přibližně 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Ke dnešnímu dni (17.7.2025) jsme dodali 850 tisíc kusů všech velkých ráži a z toho 320 tisíc 155 mm. Pevně věřím, že ji bude i nadále podporovat široké spektrum politiků a odpovědnost za bezpečnost Ukrajiny i naší země zvítězí nad politickým bojem.

 

Aleš Vytečka, ředitel Agentury pro mezivládní obrannou spolupráci