16.7.2020
Servis amerických vrtulníků bude po jejich dodávce zajištěn, s českými firmami se počítá
Poslanec Radovan Vích kritizuje v rozhovoru pro Security magazín pořízení amerických vrtulníků a vyjadřuje obavy o zapojení českých firem do servisu těchto strojů. Jeho obavy jsou v tomto ohledu zbytečné.
Armáda požadovala moderní a v praxi vyzkoušené stroje se zbraňovými systémy. V kombinaci s formou pořízení cestou mezivládní dohody je americký systém H-1 složený z 8 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a 4 bitevních AH-1Z Viper tou nejlepší volbou.
Smlouva byla podepsána na konci roku 2019 a dodávky všech strojů proběhnou v roce 2023. Což je při nákupu letecké techniky běžná doba pro realizaci jejich výroby. Podepisovat servisní smlouvu 3 roky před první dodávkou je zbytečné. Důležité je, aby byla uzavřená ve chvíli, kdy vrtulníky fyzicky naši vojáci obdrží. A k tomu dojde.
Zapojení českého obranného a bezpečnostního průmyslu bylo požadováno již v rámci oslovení vlády USA s tím, že hlavním dodavatelem servisních prací bude státní podnik LOM Praha. Americká strana tuto podmínku nikdy nerozporovala a LOM v prosinci 2019 podepsal se společností Bell memorandum o zapojení se do údržby spojené s letouny UH-1Y a AH-1Z. Konkrétnější podmínky spolupráce se ještě dojednávají, ale LOM by měl být hlavním dodavatelem oprav vyšší úrovně a dodavatelem náhradních dílů.
LOM nyní musí získat potřebné certifikace, na začátku roku 2023 by mělo dojít k podpisu servisní smlouvy mezi státním podnikem a Ministerstvem obrany. Nelze navíc předpokládat, že ihned po dodávkách nových vrtulníků bude třeba servis vyšší úrovně, který naplní opravárenské kapacity podniku. K tomu dojde na základě dlouhodobé praxe po 4-5 letech od uvedení nových vrtulníků do provozu.
Výrobce vrtulníků, společnost Bell, si další české firmy pro spolupráci vybírá sám. V současnosti je už známé zapojení státního podniku VTÚ, VR Group a.s., Ray service a Aero Vodochody a.s. Požadavek na zapojení domácího průmyslu tedy firma hodlá splnit.