17.9.2025
Shrnutí problematiky Polní kuchyně KALICH
Vzhledem k tomu, že ve veřejném prostoru se v minulosti ve větší míře hovořilo o problematice polních kuchyní KALICH, níže shrnujeme základní fakta. (Údaje jsou platné k 17. 9. 2025).
1. Ministerstvo obrany dosud neuhradilo žádné finanční prostředky za polní kuchyň KALICH a vystavilo penalizační fakturu na téměř 40 milionů korun za pozdní dodání. Náklady na polní kuchyně tak budou po započtení penalizace téměř o 60 % nižší.
Armáda ČR v pondělí 8. září převzala soupravu Polní kontejnerové kuchyně – KALICH, která byla v minulosti předmětem mediálního zájmu. Při převzetí bylo potvrzeno, že zboží již nevykazuje vady, je kompletní a armáda jej přejímá bez výhrad. Resort obrany na konci srpna avizoval, že kvůli včas nedodané kuchyni vůči společnosti uplatní sankci z prodlení. K datumu převzetí kuchyně dne 8. září přesahuje sankce 40 milionů korun. Po případném započtení vzájemných pohledávek by mělo dojít k ponížení celkové kupní ceny polní kuchyně o výši neuhrazené smluvní pokuty a resort tak uhradí zhruba 25 milionů korun (38,5 %), namísto částky přesahující 65 mil. Kč, což představuje nabídkovou cenu vítězné nabídky dodavatele předložené v rámci otevřeného zadávacího řízení.
2. Transparentní otevření řízení
Veřejná zakázka na pořízení polní kontejnerové kuchyně KALICH byla zadána v otevřeném zadávacím řízení, tedy v řízení, do kterého se může prostřednictvím národního elektronického nástroje (NEN) přihlásit neomezený okruh dodavatelů, a to včetně zahraničních společností v rámci celé Evropské unie a třetích zemí majících přístup na společný trh. Žádný z odborníků, kteří ve veřejném prostoru hodnotili zakázku jako předraženou, nepodal v řádné zákonné lhůtě žádné nabídky nabízející levnější řešení.
3. Nabídková cena odpovídala předchozímu průzkumu trhu (byla dokonce nižší)
Ministerstvo obrany v rámci otevřeného zadávacího řízení obdrželo nabídky od celkem čtyř dodavatelů s tím, že společnost Kärcher spol. s r.o. sice podala nejnižší nabídku, avšak následně odstoupila ze zadávacího řízení s odůvodněním, že po konzultaci se svými poddodavateli není schopná dodržet smluvně požadovaný termín dodávky zboží. Vítězným dodavatelem se tak stala společnost 4 Army s.r.o. s druhou nejnižší nabídkovou cenou.
Nabídková cena vítězného dodavatele byla nižší než interně odhadovaná cena VZ z provedeného průzkumu trhu ze dne 15. 12. 2022, která činila 57 550 000 Kč bez DPH, a zároveň odpovídala ceně obvyklé v místě a čase (dvě podané nabídky byly také nižší), což vylučuje podezření na nehospodárnost.
Vysoutěžená vítězná cena 54 500 000 Kč bez DPH je tedy o 3 050 000 Kč (≈ 5,3 %) nižší než cenová úroveň zjištěná průzkumem trhu, což dokládá hospodárnost a efektivitu vynaložených veřejných prostředků. Současně byly ve stejném řízení podány ještě dvě nabídky s vyšší nabídkovou cenou (55 900 000 Kč a 57 055 600 Kč bez DPH); to potvrzuje, že dosažená cena odpovídala v daném období ceně obvyklé v místě a čase a nebyla mimořádně nízká (§ 113 zákona). Potřeba zadavatele byla před zahájením zadávacího řízení řádně identifikována, zdůvodněna a doložena v zadávací dokumentaci i v interních schvalovacích aktech - předmět zakázky je nezbytný pro výkon činností zadavatele a jeho splnění bylo časově vymezeno.
Obchodní název dodavatele - nabídková cena v Kč bez DPH
KARBOX s.r.o. - 57 055 600,00
VARIEL, a.s. - 55 900 000,00
4 Army s.r.o. - 54 500 000,00
Kärcher spol. s r.o. - 45 000 000,00
4. Zakázka byla přezkoumána oddělením dohledu nad veřejnými zakázkami ministerstva obrany, které konstatovalo, že je v pořádku
Zakázkou na polní kuchyně KALICH se podrobně zabývalo Oddělení dohledu nad veřejnými zakázkami. Závěr kontroly jednoznačně konstatoval, že při zadávání zakázky nedošlo k žádnému porušení zákona, že nabídková sena odpovídala ceně v místě a čase obvyklé a Ministerstvo obrany coby zadavatel splnil veškeré zásady hospodárnosti, efektivnosti a transparentnosti. Zároveň konstatoval, že v době zadání zakázky nebyl v celé Evropské unii žádný jiný dodavatel schopen/ochoten podat lepší nabídku než ty, které byly předloženy a které byly nižší než cena stanovená předchozím průzkumem trhu. Potřeba pořízení polní kuchyně KALICH byla řádně identifikována a zdůvodněna v zadávací dokumentaci.
5. Spolupráce se společností 4 Army probíhá již od roku 2019
Spolupráce se společností 4 Army s.r.o. probíhala již od roku 2019, tzn. již za předchozího vedení resortu, kdy byly pořizovány kontejnery na pitnou a surovou vodu a taktéž polní kuchyně. Ve veřejném prostoru se mnohdy hovořilo o zahájení spolupráce se společností až za současného vedení resortu.
Kontejnerová polní kuchyně - 10.03.2020 - 2 soupravy kontejnerových polních kuchyní PKK – ARMA 3, kdy každá jedna souprava se skládá z 1 kusu kontejneru - 2 soupravy - 65 231 100,00
Kontejner na surovou vodu - 18.12.2019 - 1 kus kontejneru pro přepravu, sání, skladování a vytlačování surové vody s příslušenstvím - 1 kus - 7 018 000,00
Kontejnery na pitnou vodu - 07.11.2019 - 6 kusů kontejnerů ISO 1C na pitnou vodu, 6 kusů na základě dodatku č. 3 (uplatnění opce) - 12 ks - 50 820 000,00
6. Vybavení polní kuchyně nelze srovnávat s komerční nabídkou
Pořizované polní kuchyně nelze srovnávat s běžnou kuchyňskou technikou vyráběnou například pro školy nebo nemocnice, a to zejména vzhledem k náročným technickým požadavkům, které AČR ve vztahu k podobným technologiím uplatňuje. Mezi nejdůležitější z těchto technických požadavků lze zařadit např. splnění přísných norem a standardů, kterým dle dosavadních zkušeností Ministerstva obrany odpovídá pouze speciální vybavení od několika společností, čemuž ve výsledku odpovídá i nabídková cena.
7. Základní fakta o polní kuchyni KALICH:
Pořizovaná polní kuchyně se skládá z pěti kusů speciálních kontejnerů. Polní kuchyně KALICH je ve své podstatě celý „dům“, který zahrnuje stacionární a funkční kuchyni umístitelnou na korbu vozidla. Nejedná se pouze o gastro technologii, ale o složitý komplex, jehož součástí jsou také veškeré rozvody, sítě či technologie umožňující technologii nasunout na podvozek, a to vše navíc s ohledem na extrémní podmínky, ve kterých musí vydržet. Technologie nesmí zamrznout ani v okamžiku, kde se nebude měsíc nebo dva vůbec topit a venku bude teplota -20 stupňů Celsia. Současně platí, že polní kuchyně obsahuje unikátní technologie, jako je například samočistící vodní systém, který zabezpečí dodržení přísných kritérií pro přípravu jídel.
Ve skladech české armády je v současné době až 80 procent polních kuchyní, které pochází z 60. nebo 70. let minulého století. Některé byly vyrobeny dokonce i v 50. letech, tedy před tři čtvrtě stoletím. Tomu odpovídá i jejich technický stav a vybavení. Jejich obměna je proto naprostou nezbytností. Nové kuchyně jsou také významně ekonomičtější. Šetří spotřebované energie, což je v polních podmínkách velmi důležitý aspekt. Zároveň v nich stejný počet kuchařů uvaří až o 40 procent porcí více než v dosavadních kuchyních. Zrychluje se tak příprava jídla za splnění všech hygienických norem.
8. Odmítáme jakákoliv nařčení, že by zakázky zadané ministerstvem obrany byly rozhodovány na základě politické příslušnosti dodavatelů
Ministerstvo obrany postupuje při zadávání veřejných zakázek striktně podle zákona. Nemůže tak o zakázkách rozhodovat na základě příslušnosti majitelů k nějaké z politických stran či hnutí a ani nemůže takové informace od účastníků řízení požadovat. Ministerstvo by tak jednalo jednoznačně protiprávně a protiústavně. Podané nabídky byly hodnoceny podle jejich ekonomické výhodnosti, tj. podle nejnižší nabídkové ceny. Navíc zákon o zadávání veřejných zakázek jasně stanovuje, jaké základní a profesní způsobilosti musí účastníci řízení prokázat a pro které může být ze soutěže vyloučen. Mezi tyto důvody nelze řadit například počet zaměstnanců, neexistenci webových stránek ani fakt, že společnost má pouze virtuální sídlo. Zadavatel má naopak povinnost dle zákona, uzavřít smlouvu s účastníkem, jehož nabídka byla vyhodnocena jako ekonomicky nejvýhodnější podle výsledku hodnocení nabídek.
Jelikož Ministerstvo obrany (Sekce Vyzbrojování a akvizic) jako zadavatel je povinen postupovat v souladu s platným a účinným zněním zákona, nemůže uvedené skutečnosti považovat za skutečnosti bránící uzavření smluvního vztahu a muselo s vybraným účastníkem uzavřít příslušné smlouvy. Pokud dojde k porušení smlouvy a jejímu neplnění, resort uplatňuje po jakémkoliv dodavateli sankce a smluvní pokuty.