Závada na letounu Airbus A-319 v Kuala Lumpur

Autor: tiskové oddělení

Reakce na článek O. Dandy „Armáda jako blesk …“, Právo 11. 4. 2016

Dne 4. dubna 2016 při letu delegace Poslanecké sněmovny vedené jejím předsedou, poslancem Janem Hamáčkem (ČSSD), přestal pracovat záložní navigační přístroj. Příslušníci Vzdušných sil AČR začali situaci řešit okamžitě po plánovaném přistání v Kuala Lumpur.

Předně je ovšem nutné poznamenat, že současná servisní smlouva se společností ČSAT, a.s., jakkoliv byla uzavřena jako překlenovací do doby uzavření smlouvy z otevřeného řízení, zajišťuje plnou servisní podporu obou letounů Airbus A-319 a tento případ nebyl výjimkou. Není také pravdou, že tato smlouva se společností ČSAT, a.s., nebyla využita. Armáda ČR prověřila dostupné možnosti náhrady dílu u ČSAT, a.s. i výrobce letounu a na jejich doporučení zvolila řešení vlastními silami jako nejrychlejší. Když se díl dodaný AČR ukázal jako nefunkční, přestože byl po opravě odzkoušen, zajištění funkčního dílu proběhlo objednávkou ze servisní smlouvy se společností ČSAT, a.s. do jednoho dne od jeho objednání. Existence „dlouhodobé generální smlouvy“, po které volal redaktor, by tak na řešení vzniklé situace neměla žádný vliv.

Ministerstvo obrany jako zadavatel muselo zadávací řízení v roce 2013 zrušit, protože žádný z uchazečů nepodal nabídku splňující podmínky otevřeného řízení. V roce 2014 Ministerstvo obrany vyhlásilo nové otevřené řízení na servis a vedle něj, vzhledem k předpokládané délce řízení, uzavřelo překlenovací smlouvu. Ke zrušení otevřeného řízení z roku 2014 vedly zadavatele obavy, že žádný z uchazečů nebude s to plnit veřejnou zakázku v plném rozsahu. Tyto obavy se zadavateli nepodařilo nikdy plně rozptýlit vzhledem k často protichůdným informacím od uchazečů. S ohledem na úkoly, které tyto letouny plní zejména při přepravě ústavních a vládních činitelů, stejně jako při humanitárních evakuacích občanů ČR a přepravě vojsk, byla tato obava naprosto namístě, jelikož letouny nemohou zůstat bez servisní podpory, aniž byl přerušen jejich provoz. Zrušená veřejná zakázka z roku 2014 se stala na podnět jednoho z uchazečů předmětem řízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), což zadavateli zabránilo vyhlásit již připravené nové otevřené řízení. ÚOHS v srpnu 2015 rozhodl, že zadavatel nepostupoval dostatečně transparentně, přičemž výše uvedené nejasnosti v nabídkách stejně jako důležitost zajištění servisní podpory vzhledem k úkolům letounů ÚOHS nevzal v potaz. Proti tomuto rozhodnutí podal zadavatel rozklad, o němž ÚOHS rozhodoval až do února 2016, kdy rozklad po 6 (!) měsících zamítl. Z toho důvodu byl zadavatel nucen překlenovací smlouvu za využití stávajících finančních prostředků prodloužit a v současnosti připravuje novou hodnotící komisi pro otevřené řízení z roku 2014.

K servisní smlouvě pro letouny CASA podotýkám, že ani zde není redaktorova informace úplná. Dlouhodobá smlouva přímo s výrobcem je již déle než rok podepsána. Přitom šlo o jeden z prvních případů, kdy byla nastavena servisní podpora bez prostředníka na 8 let. Roční vyjednávání s ohledem na rozsah finanční i věcný přes 1 miliardu Kč není tedy nic neobvyklého.