Kdo rozhoduje o třetím odboji

Autor: Viktor Meca

Otázka vydávání osvědčení účastníkům odboje a odporu proti komunismu není zdaleka na libovůli jednoho úředníka. Jde o týmovou práci, která je odvislá od participace mnoha archivů a dalších institucí. Navíc má každý žadatel právo nechat posoudit svou žádost nezávislým odvolacím orgánem, kterým je Etická komise ČR složená z přímých účastníků odboje, historiků a právníků.

Ale vraťme se na počátek celého procesu. Žadatel doručí svou žádost na ministerstvo obrany. Pokud žádost přinese osobně, ujme se jej jeden ze zaměstnanců oddělení vydávání osvědčení – 3. odboj. Ten společně se žadatelem zkontroluje, zda žádost obsahuje předepsané náležitosti, zejména zda ji žadatel nezapomněl podepsat. Pokud se žádost dává za zemřelého, musí pozůstalý doložit úmrtní list, oddací či rodný list, aby prokázal svůj příbuzenský poměr (žádat můžou jen příbuzní v řadě přímé a sourozenci). Chce-li si žadatel ponechat originály, tak si úředník hned pořídí kopie těchto dokladů.

Pokud žádost obsahuje určité informace o údajném odboji a odporu proti komunismu, např. usnesení o rehabilitaci či přímo rozsudek, přidělí vedoucí oddělení žádost jednomu ze čtyř týmů. V každém týmu pracuje právník, historik a zaměstnanci, kteří je administrativně podporují. Nejprve tým obešle Archiv bezpečnostních složek, Národní archiv ČR a Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu. Podle okolností se pošle žádost také na vojenský archiv, oblastní archiv, soudy či jiné instituce. Nezřídka se jedná o pracoviště na Slovensku, event. i další zahraniční subjekty, jakým je archiv Rádia Svobodná Evropa. Žadatel je pak vyrozuměn, že jeho žádost byla přijata, ale řízení o ní muselo být přerušeno do té doby, než se podaří shromáždit všechny archivní dokumenty.

Právě otázka délky řízení patří mezi nejčastější dotazy ze strany žadatelů na informační linku k třetímu odboji (973 217 224), která je dostupná v pracovní dny od 8 do 16 hod., stejně jako hovorna pro osobní kontakt. Pracovníci oddělení vysvětlují, že smyslem řízení o udělení osvědčení účastníka třetího odboje není doložit perzekuci daného člověka, ale prokázat jeho odbojovou/odporovou činnost. Navíc se musí vyloučit překážky, které brání vydání osvědčení, tj. spolupráce s StB či členství v KSČ. Bez stanoviska Archivu bezpečnostních složek a Národního archivu proto nelze rozhodnout. Přesto se někteří žadatelé cítí dotčeni tím, že někdo jejich činnost prověřuje. A někteří „oprávněně“, neboť naše šetření pak nakonec u nich prokáže některou z překážek. A tak nemalou část agendy zaměstnanců oddělení vydávání osvědčení – 3. odboj tvoří stížnosti z řad nespokojených žadatelů.

V podobném duchu se často nese korespondence s těmi žadateli, u kterých archivní dokumenty žádnou odbojovou činnost neprokázaly. Je jim zasláno seznámení s poklady pro vydání rozhodnutí s tím, že se jim dá minimálně 15denní lhůta, aby svou žádost doplnili či blíže upřesnili. Není-li tomu tak, pak už se jim zašle rozhodnutí o zamítnutí žádosti. Teprve proti ní se mohou odvolat k Etické komisi ČR.

Mnohem příjemnější práci má takzvaný pátý tým, který kompletuje zejména kladná rozhodnutí. Zodpovídá zejména za konzistentnost správního rozhodování v obdobných případech a připravuje vlastní osvědčení. Pro jeho vydání je nutné, aby historik daného týmu zaslal své odborné stanovisko k danému případu a právnička poté zkontrolovala procesní správnost. Pokud se náměstek ministra obrany pro personalistiku Michael Hrbata, který je pověřen podpisem rozhodnutí, ztotožní s návrhem oddělení, potažmo ředitelky odboru pro válečné veterány, může se žadatel těšit na osvědčení. Společně s ním dostane také pamětní dekret ministra obrany v sametových deskách a krabičky s odznakem (podle číselné řady). Ten, komu bylo přiznáno postavení válečného veterána, obdrží i průkazku válečného veterána. Poté se upřesní forma předání či doručení tohoto osvědčení s žadatelem.

Poslední fáze spojená s výplatou finančního příspěvku je už v gesci referátu podpory odboru pro válečné veterány. Zbývá už jen ověřit státní občanství ČR a číslo účtu a poté se zadá příkaz k výplatě. A to vše se musí stihnout do třiceti dnů od vydání osvědčení.

Na celém tomto procesu participuje třicet pracovníků ministerstva a desítky zaměstnanců archivů a dalších institucí.