Tip na předvánoční rozptýlení: výstava vojenské techniky v Národním technickém muzeu potrvá jen do konce roku

Autor: Andrej Halada

Pokud jste dosud neviděli reprezentativní expozici vojenské techniky umístěnou v prostorách pražského Národního technického muzea, máte ještě šanci. Ale jen do 1. ledna 2012.

Výstava "Technika 20, století ve sbírkách VHÚ Praha" byla otevřena letos v únoru, v rámci znovuotevření Národního technického muzea. Expozice nabízí více než čtyřicet exponátů, resp. zbraní i dopravních prostředků, které vojáci používali během posledních 110 let. Prvního ledna 2012 se však výstava uzavírá. Originalitou, atraktivitou i počtem vystavených předmětů se výstava umístěná v jednom z přízemních sálů může směle rovnat expozicím v hlavní hale muzea. I proto by byla jistě škoda, kdyby si ji milovníci vojenské techniky nechali ujít.

Mezi na první pohled nejzajímavější exponáty určitě patří ty aviatické. Například dolnoplošník BH-11.1001 z roku 1929, který byl určen pro závod Challenge Internatinale de Tourism. Dalším je průzkumný bezpilotní prostředek Sojka z roku 1997. Vývoj těchto letadélek byl zahájen už v 80. letech, letoun startoval z rampy na nákladním autě a přistával pomocí padákového systému na lyžový podvozek. Nahlédnout můžete také přímo do pilotní kabiny MIGu 23. Kabina a přední část letounu pocházejí z jednoho z prvních strojů, které do tehdejší ČSSR přelétly ze Sovětského svazu v roce 1978.

K unikátním exponátům určitě patří námořní torpédo z roku 1900, které používala rakousko-uherská armáda. Torpédo ráže 38 centimetrů (15 palců) vychází z konstrukčního řešení Whitehead – britský inženýr Robert Whitehead systém vyvinul již v roce 1866. Torpédo poháněné stlačených vzduchem mělo dosah přes 1 000 metrů a pohybovalo se rychlostí 30 uzlů, tedy 56 kilometrů v hodině. Vystavené torpédo bylo vyrobeno ve Fiume (dnešní Rijeka) a symbolizuje službu značného počtu českých vojáků u Císařského a Královského námořnictva.

Vedle velkého počtu kulometů, kanónů a dalších zbraní se na výstavě představují i automobily, motocykly a další dopravní prostředky. Nejmodernějším exponátem je Toyota Hilux, která sloužila u Útvaru speciálních operací Vojenské policie (SOG) v Afghánistánu od roku 2005. O něco starší je poněkud bizarní trabant-kabrio Lidové armády NDR z roku 1979. A ještě starší jsou dva malé vozy dodávkového typu: sanitní Škoda Tudor z roku 1950 a poštovní automobil Škoda 430 z roku 1932.

Mezi motorkami stojí za pozornost Jawa 250 vybavená lyžinami pro jízdu na sněhu. Byla dodávána švédské a finské armádě od roku 1959; do Skandinávie mířily jak jednoválcové dvěstěpadesátky, tak dvouválcové třistapadesátky. Právě kategorii třistapadesátek reprezentuje i model 360 Kývačka z roku 1966. V československé armádě sloužilo několik tisíc kývaček, zde je vystaven stroj i s rámem, který umožňoval shazovat motorky z letadel. Bezpečné přistání zajišťovaly dva padáky. Zvláštním dopravním prostředkem je sněžný skútr Buran z roku 1982, který v našich podmínkách využívaly jednotky Pohraniční stráže. Je kuriózní, že vystavený buran se v téměř nezměněné podobě vyrábí v Rusku dodnes.

A nakonec perlička: lehké polní sáně, které sloužily v průběhu 2. světové války při přepravě kulometů a střeliva. V tomto případě je na saních umístěn kulomet Maxim vz. 1910 ráže 7,62, který byl vyroben v SSSR v roce 1944. Vystavené sáně zanechali sovětští vojáci v Čechách v roce 1945 u obce Krňany, když se podíleli na osvobozování rozsáhlého cvičiště zbraní SS na Sedlčansku.

Více informací o aktivitách Vojenského historického ústavu Praha naleznete na www.vhu.cz