Shrnutí informační kampaně: Argumenty Armády ČR k pořízení nových vrtulníků

Autor: redakce

Ve dnech 30. září až 4. října 2019 proběhla na sociálních sítích resortu obrany informační kampaň, jejímž cílem bylo prezentovat občanům ČR důvody, které vedly k pořízení nových vrtulníků UH-1Y Venom a AH-1Z Viper. Zde pro Vás vydáváme souhrnně celý seriál argumentů, jak byly postupně zveřejněny.

Celou problematiku uvedl krátký odstavec s názvem: Armáda potřebuje modernizovat

Armáda potřebuje modernizovat nejen na zemi, ale i ve vzduchu. Po pásových bojových vozidlech pěchoty jsou na řadě vrtulníky. Je to strategický projekt, na kterém závisí fungování téměř celé armády. Proto jsme přišli s novým seriálem. Chceme vám vysvětlit, proč to děláme a jak to děláme.

  • Díl 1.: Proč vyhrála varianta Venom a Viper?

Jsou to stroje prověřené reálným bojovým nasazením. Každá armáda pro palebnou podporu potřebuje stroje konstruované nekompromisně pro přežití na bojišti. Jejich cílem je nahradit legendární „dvacetčřyřku“ (Mi-24).

Smlouva s vládou nám zajistí rychlé, plynulé a spolehlivé dodávky náhradních dílů. Podpoříme zároveň české firmy.

A proč jsme vybrali variantu čtyř bitevních (Viper) a osmi víceúčelových (Venom) vrtulníků?

Protože nejlépe splňuje naši představu na budoucí podobu vrtulníkového letectva. Svou výbavou a výstrojí jsou nejvhodnější pro přímou bojovou podporu, transport a případný odsun raněných.

Podpora našich vojáků je pro nás nejdůležitější! Bez debaty.

Bojovým vozidlům pěchoty se s takovými vrtulníky nad hlavou bude bojovat o mnoho lépe.

  • Díl 2.: Kdo vlastně rozhodoval?

Na výběru nových strojů se podílelo mnoho odborníků, zejména naši specialisti z řad aktivních pilotů, ale také naši technici. Nejednalo se tedy o žádné rozhodnutí teoretiků z kanceláře. Těmto lidem my věříme!

V roce 2023 už budeme mít všech 12 nových strojů doma a spolupráce s našimi spojenci půjde zase nahoru.

A znovu připomínáme: kupujeme celý systém. A navíc všechna potřebná výzbroj, munice, školení, zabezpečení a výcvik budou součástí kontraktu.

  • Díl 3.: Jaké jsou výhody pořízení této varianty?

Vrtulníky chceme pořídit formou mezivládní dohody, neboli vláda – vláda. To má řadu výhod. Zajišťuje bezpečnost a důvěryhodnost, úzkou spolupráci a zisk jedinečných bojových zkušeností. Umožňuje efektivní společné ostré nasazení.

Náklady na provoz takových vrtulníků jsou plně srovnatelné s ostatními vojenskými vrtulníky stejné třídy. Nevyžadují žádné extra výdaje.

Počítáme s 36 piloty, kteří budou schopni se točit na obou variantách stroje. Viper a Venom jsou totiž z 85 % shodné.

Naši technici budou schopni zaručit bezproblémový provoz těchto strojů nejméně na dalších 25 let.

  • Díl 4.: Co budeme dělat se současnými stroji?

Zbraňové a avionické systémy ve stávajících vrtulnících jsou zastaralé, náhradní díly nedostupné. Je čas jít dál. Řešíme to s dostatečným předstihem. Mi-24 skončí v roce 2025. Potom půjdou „do penze“, pokud se neobjeví zájemce o jejich odkup. Generální opravy se už nevyplatí. Budujeme armádu moderní, ne udržovací.

Nové vrtulníky bychom měli dostat během roku 2023. Tím pádem budeme mít dost času na přechod k novým strojům a jejich zařazení do služby.

Ostatní vrtulníky Mi budou sloužit do roku 2035, zejména na přepravu osob a materiálu nebo pro spolupráci se záchranáři.

Snižujeme závislost na ruské technice, jak to po nás chtějí strategické dokumenty naší země. Potřebujeme armádu kompatibilní se spojenci v NATO.

  • Díl 5.: Čím budou vrtulníky vybaveny?

Leteckými kulomety, řízenými střelami proti tankům, laserem naváděnými raketami vzduch – země, 20mm leteckým kanonem, moderními pozorovacími a komunikačními systémy a prvky aktivní i pasivní ochrany.

Proti možnému vzniku námrazy na čelním skle, vstupu do motorů nebo u sofistikovaných zařízení, budou stroje vybaveny systémy, které plně odpovídají požadovaným standardům a našim podmínkám.

Ližiny místo podvozku vidíme jako velkou výhodu. Vrtulník je lehčí a obratnější, ližiny vyžadují pouze minimální údržbu a nemá se na nich co pokazit.

Nic zásadního nebudeme muset dokupovat.

  • Díl 6.: Jak se zapojí náš domácí průmysl?

Součástí smlouvy o pořízení vrtulníků bude také dohoda o průmyslové spolupráci. Výrobce nám poskytne veškerou nezbytnou dokumentaci, aby české firmy mohly provádět servis a údržbu. S domácími firmami na sto procent počítáme také v případě další modernizace.

Když už musíme nakupovat v zahraničí, snažíme se co nejvíce pomoci českým firmám. Děláme to tak vždycky. Jednoznačně.

Chceme mít techniku kompatibilní se spojenci v NATO.

Chceme techniku, která mluví stejným jazykem. A přesně to nové vrtulníky umí.


V reakci na nejčastější dotazy na sociálních sítích vznikl oproti původnímu plánu ještě poslední příspěvek. Ten měl za cíl z části shrnout a z části dovysvětlit některé předchozí argumenty.

Ještě jednou k Venomům a Viperům. Hodně jste se nás ptali, proč zrovna 12 kusů, proč právě 8 + 4 a jestli čtyři bojové Vipery nejsou málo.

Zkusíme podrobně vysvětlit a ukázat, co mají vrtulníky společné a v čem se naopak liší.

  1. Armáda teď provozuje celkem 10 strojů Mi-24. Ty budou nahrazeny systémem H-1 (Venom a Viper). Dvanáct kusů je tedy momentálně dostačující počet. Naše koncepce počítá s možností navýšení do budoucna, zejména u Viperů.
  2. Proč tomu říkáme systém? Protože Venomy a Vipery fungují jako celek, vzájemně se podporují a doplňují. Nekupujeme tedy dva rozdílné systémy, ale jeden. Pořád opakujeme, že mají 85 % shodných dílů, což ulehčuje údržbu, zlevňuje provoz a umožňuje společný výcvik pilotů.
  3. Systém H-1 byl vyvinut pro celou škálu úkolů (víceúčelovost, kterou jsme požadovali).
  4. Venomy a Vipery jsou vyzbrojeny a plní úkoly palebné podpory pozemních jednotek.
  5. Systém H-1 umí také leteckou přepravu a záchranu osob.
  6. Je to první krok k zavedení bojových vrtulníků kompatibilních s NATO.