Ample Strike 2015: Poslední přesuny a bezpečnostní školení den před letovou částí

Autor: kapitánka Jana Skřivánková, JMIC AMSE15

Zatímco v běžném životě bývá neděle tradičním odpočinkovým dnem, pro vojáky zapojené do cvičení Ample Strike byla neděle 6. září dnem dalších příprav.

Poslední přesuny

Už od sedmé hodiny ráno byl v parku techniky u 22. základny vrtulníkového letectva slyšet zvuk motorů vojenských vozidel vytvářejících pod velením kapitána Evžena Nováčka kolonu mířící do Vojenského výcvikového prostoru Libavá. „Samotná příprava materiálu včetně jeho naložení na techniku trvala bezmála týden,“ doplňuje kapitán Nováček. Kolona osmi vozidel zahrnuje osobní vozidlo pro řídícího létání, pojízdnou dílnu, vozidla pro zabezpečení letového provozu (P-V3S – vzduch a AVIA SUEZ) a Tatry s matriálem potřebným k zabezpečení letových akcí – například souprava TACKMET, která slouží k předpovědi počasí v polních podmínkách.

Tatrovky s naftou a municí musely oklikou

Mimo hlavní kolonu odjely ve stejném čase a stejným směrem dvě cisterny T-815, z nichž budou vrtulníky čerpat letecké palivo a jedna cisterna s naftou pro pozemní techniku. Další tatrovka vezla munici. Žádné z těchto vozidel nejelo v hlavní koloně – z bezpečnostních a ekologických důvodů se kvůli naloženému materiálu musela na trase vyhnout určitým průjezdním místům.

Po příjezdu do vojenského prostoru na polní letiště, tzv. FARP (Forward Arming and Refueling Point) byl materiál ihned složen a připraven k zabezpečení letových akcí včetně leteckých střeleb.

Na Libavé budou mít po dobu cvičení přechodný domov tři bitevní vrtulníky Mi-24 z náměšťské základy. Jejich přelet proběhl až v odpoledních hodinách, kdy už pro ně bylo na polním letišti vše připravené.

Bezpečnost na prvním místě

Zatímco se náměšťští piloti připravovali k přesunu na Libavou, vedle na stojánce u zahraniční letecké techniky se konalo školení z pravidel létání nad ČR a z bezpečnostních postupů. Hasiči z 22. základny vrtulníkového letectva mezitím trénovali vstupy do letounů, postupy v případě letecké havárie nebo nouzového přistání letounu.

„Školení z bezpečnosti je nezbytnou součástí příprav, neboť bezpečnost je na prvním místě,“ zdůraznil výkonný řídící cvičení major Pavel Procházka. Všechny typy letounů, které se letos cvičení účastní zde podle Procházky nejsou poprvé a základní informace o zajištění nejnebezpečnějších komponentů výbavy a postupy záchranných prací už znají.