Český průlet Paris Air Show: rekordní výprava a zakázky za stovky milionů korun

Český letecký průmysl se na největší a nejstarší airshow na světě představil v rekordně silné sestavě více než 22 firem, s kreativně a oborově pojatou expozicí a třemi letouny na venkovní stojánce. A zanechal výraznou stopu. Češi si z Paříže odvezli zakázky za stovky milionů korun.

Pětapadesátý ročník týdenní letecké přehlídky Paris Air Show, která se koná jednou za dva roky a platí za nejprestižnější místo setkání světových lídrů v oboru, proběhl v druhé půli června na letišti Le Bourget nedaleko Paříže. Přilákal více než 2400 vystavovatelů z téměř padesáti zemí. Akci navštívilo přes tři sta tisíc hostů, z toho sto padesát tisíc tvořila byznysová komunita a zástupci zahraničních vlád a armád. Do Paříže přicestovalo přes 320 vládních delegací z více než stovky zemí. Přičemž 170, tedy nadpoloviční většina, byly vojenské mise.

Českou reprezentaci na Paris Air Show osobní účastí podpořily vrchní ředitelka Sekce průmyslové spolupráce Ministerstva obrany Radka Konderlová a delegace resortu průmyslu a obchodu vedená ministrem Lukášem Vlčkem. Česko posílilo své pozice jak v mezinárodním a evropském měřítku, tak i vůči pořadatelské zemi. Francie patří mezi TOP 5 nejvýznamnějších odbytišť pro české letecké výrobce.

„Paris Air Show je jednou z nejdůležitějších globálních platforem, kde se potkávají státní zájmy s průmyslovými ambicemi. Na jednom místě se zde setkávají klíčoví hráči, s nimiž můžeme jednat o rozvoji průmyslové spolupráce, modernizaci kapacit i transferu technologií. Jde o akci, která představuje zásadní prostor pro prosazování zájmů českého leteckého a obranného průmyslu v mezinárodním kontextu,“ uvedla vrchní ředitelka Konderlová. O možnostech spolupráce s českými podniky jednala v rámci série více než deseti schůzek s globálními hráči, jako jsou Airbus, Boeing, Pratt & Whitney či Thales. Na setkání s americkým technologickým lídrem v oblasti bezpilotních prostředků, společností Anduril, ji doprovodili čeští dodavatelé pro bezpilotní scénu, kteří byli nově rovněž součástí oficiální národní účasti.

Vrcholová jednání a podpora českých firem v terénu

Český letecký průmysl exportuje přes 85 % produkce na světové trhy. Zákazníci a potencionální partneři českých firem jsou přitom nadnárodní společnosti, vládní organizace či armády. Institucionální podpora při otevírání dveří v odvětví, kde se s rovinou byznysu ve velké míře prolínají aktivity vlád a zájmy států, je pro domácí výrobce klíčová. Vrchní ředitelka Konderlová na Paris Air Show nejenže jednala s lídry světového leteckého průmyslu, ale také symbolicky odstartovala klíčové momenty české účasti.

Společně s ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem slavnostně zahájila prezentaci letounu L 410 NG na venkovní stojánce a pokřtila nový motor PBS TJ200 z dílny PBS GROUP. Za přítomnosti ředitele veletrhu Guillauma Bourdelouxe, českého velvyslance ve Francii Jaroslava Kurfürsta a vrchního ředitele MPO Davida Müllera pak otevřela českou národní expozici. Tu zajišťovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s Ministerstvem obrany, Velvyslanectvím ČR v Paříži a Asociací leteckého a kosmického průmyslu (ALKP).

Obranný a civilní sektor v jedné formaci

Paris Air Show letos výrazně posílila svoji vojenskou dimenzi – vojenské technologie poprvé zabraly 45 % plochy výstaviště v Le Bourget. Změnu rovnováhy mezi civilním a obranným sektorem urychlily aktuální válečné konflikty, které formují nové priority: rychlost, odolnost, inovace a flexibilita výroby. Výzvy bojiště 21. století spolu s narušenými dodavatelskými řetězci navíc podporují vznik nových průmyslových partnerství. V těchto proměnách se rodí příležitosti pro české firmy – jak pro hodnotový postup ve světových dodavatelských řetězcích, tak pro aktivní rozvoj vlastní finální produkce. Díky silné sestavě firem, která na Paris Air Show reprezentovala komplexnost národních schopností, se domácím výrobcům dostalo podpory v obou těchto klíčových rovinách. “Rekordní účast na Paris Air Show stála jednak na mimořádném počtu zúčastněných firem, ale také na komplexnosti české nabídky. Navíc jsme pod jednou střechou národní expozice představili civilní i vojenské letectví. Při jednáních s vládními delegacemi jsme akcentovali finální českou produkci – letadla a motory, které byly přímo na místě k vidění. U globálních komerčních hráčů jsme naopak zdůraznili sílu dodavatelského řetězce, jehož konkurenceschopnost staví na domácím zázemí a účasti v mezinárodních programech,“ podotkla vrchní ředitelka Konderlová. Zapojení českých firem do světových dodavatelských řetězců přitom nabírá na obrátkách i díky akvizičním programům Ministerstva obrany. Směřování k maximální české participaci má na starosti právě sekce vedená Radkou Konderlovou. V současnosti to znamená na 14 projektů průmyslové spolupráce s Lockheed Martin v souvislosti s pořízením letounů F-35A a posílení spolupráce s Embraer v rámci akvizičního projektu středního transportního letounu C-390

L 410 NG z Kunovic i L-39 Albatros z Vodochod na stojánce

Českou účast na Paris Air Show doprovázelo vystavení českých letounů na venkovní stojánce veletrhu, což reprezentovalo postavení Česka jako jedné z mála zemí na světě, která umí vyvinout a vyrobit letadlo na vlastním území. Výrobci letounů, takzvaní finalisté, navíc za sebou táhnou rozsáhlý dodavatelský řetězec. Na letišti Le Bourget byl k vidění letoun L 410 NG z dílny kunovického výrobce Aircraft Industries, který spadá pod křídla skupiny OMNIPOL. „Do dodavatelského řetězce L 410 NG je zapojeno přes 600 českých subjektů,“ připomněla Alena Medová, předsedkyně představenstva Aircraft Industries a viceprezidentka ALKP. Víceúčelový turbovrtulový letoun L 410, který je vlajkovou lodí českého civilního letectví, má uplatnění také v ozbrojených složkách aliančních zemí, včetně Česka.

Na pařížském aerosalonu Le Bourget se představil i zástupce slavné rodiny českých proudových cvičných letounů L-39 Albatros. Tento předchůdce letounu L-39 Skyfox, který se s téměř třemi tisíci vyrobenými kusy stal vůbec nejrozšířenějším cvičným proudovým letounem na světě, zaujal v barvách britské nadnárodní skupiny Babcock, jež patří mezi provozovatele těchto českých strojů.

Výcvik na simulátorech i při reálném létání

Výcvikovou doménu Česka, jako jedné z mála zemí na světě, které dokážou zajistit jak základní, tak pokročilý pilotní výcvik na letounech a simulátorech vlastní výroby, reprezentoval na Paris Air Show LOM Praha spolu s dceřinkou VR Group. Díky nasazení letounu L-39 Skyfox v CLV Pardubice a novému full-mission simulátoru může státní podnik MO ČR nabídnout kompletní výcvikový cyklus – od simulace až po reálné létání. LOM Praha na Le Bourget rovněž uvedl své opravárenské schopnosti zejména pro vojenské aplikace.

Shark Aero – letoun z česko-slovenské produkce

Česko se v Paříži blýsklo také svým unikátním postavením v kategorii ultralehkých a sportovních letadel, v nichž patří k celosvětové špičce. Česko-slovenský výrobce Shark Aero představil v Paříži dva stejnojmenné letouny – v civilní verzi i ve speciální úpravě pro elektronický boj, nebo ISR mise. V takové konfiguraci umí stroj rušit například nepřátelské dronové útoky, provádět průzkumné a zpravodajské mise či zabezpečovat ochranu hranic. Jeden letoun Shark v konfiguraci pro ISR mise byl koncem června dodán na Ukrajinu, kde má pomáhat při zneškodňování cílů nepřátelských ruských dronů. Shark Aero hlásí v absolutních číslech 200 prodaných letadel (od zahájení výroby v roce 2011). Po celém světě dnes létá přes 160 těchto česko-slovenských „žraloků nebes“, které z 80 procent obstarávají čeští dodavatelé.

Systém na hlídání hranic či monitoring krizí vznikne při spolupráci s Američany

Česko-americké pouto v leteckém průmyslu v Paříži posílila ohlášená dohoda o strategické spolupráci mezi společností AIR Team Intel, spadající do holdingu AIR Team, a americkým výrobcem radarových systémů IMSAR LLC. Partnerství přináší špičkové průzkumné a sledovací řešení pro letouny a vrtulníky, určené pro zákazníky v Evropě, na Blízkém východě a v Africe. Spojením sil společnosti AIR Team Intel se světovým lídrem v oblasti kompaktních radarových systémů umožňujících pokročilé sledování pohyblivých cílů a detekci změn za každého počasí, má vzniknout vysoce efektivní řešení pro ochranu pobřeží a hranic, potírání nelegálního převozu drog a zbraní či monitoring humanitárních a přírodních krizí.

Skupina PBS představila svůj nejvýkonnější proudový motor pro drony

Česko patří mezi sedm zemí na světě, které umí vyrábět a vyvíjet turbovrtulové i proudové letecké motory. Skupina PBS, která má výrobní základnu ve Velké Bíteši a letos také zahájila produkci proudových motorů v americké Atlantě, představila na Le Bourget hotovou verzi svého nejvýkonnějšího proudového motoru TJ-200, který zvládne „táhnout“ vzduchem drony o váze stovek kilogramů.

Na certifikaci jde vylepšená energetická jednotka pro vrtulníky

O další obchodní úspěch ve prospěch rozvoje schopností českého leteckého průmyslu se na Paris Air Show postaraly PBS Velká Bíteš, součást globální skupiny PBS Group, a státní podnik LOM Praha. Ty uzavřely smlouvu o spolupráci na integraci vylepšené pomocné energetické jednotky (APU) Safír 5K/G Mi s alternativním elektrickým generátorem. Cílem je dosažení certifikace modernizované verze APU Safír, která bude představovat alternativu k současné s elektrickým generátorem. LOM Praha v rámci spolupráce obstará vrtulník Mi-171 Š od Ministerstva obrany ČR pro potřeby nové zástavby, provede letové a pozemní zkoušky a následnou certifikaci řešení pod dohledem vojenského leteckého úřadu. „Hodnota kontraktu s LOM Praha je v řádu milionů korun. Z pohledu budoucích zakázek PBS na APU Safír se jedná o miliardy korun,“ uvedl generální ředitel PBS Velká Bíteš Milan Macholán. Tento projekt posiluje vývoj nových technologií v oblasti pomocných energetických jednotek.

Aero je na rekordních tržbách i díky projektům pro Embraer i Airbus

Nové obchodní případy oznámil také brazilský Embraer — což je dobrá zpráva pro tuzemskou společnost Aero Vodochody AEROSPACE, která s brazilským výrobcem i evropským gigantem spolupracuje. Embraer získal dvě nové objednávky na moderní transportní letoun C-390 Millenium od Portugalska a Litvy. Dva kusy tohoto stroje si v roce 2024 objednalo také české letectvo. Aero pro C-390 vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. Vedle vlajkové lodě největší české letecké továrny, takticko-cvičného letounu L-39 Skyfox, jsou právě kooperační programy v oblasti leteckých struktur významným obchodním pilířem Aera.