
Německý tank Leopard 1
Obrázek x z y
30.8.2012
Na Tankovém dni v Lešanech se v sobotu 1. září představí i tři stroje, které reprezentují odlišné typy pozemní techniky a různé země jejich původu. Uskuteční se i křest knihy o historii československého tankového vojska.
Lešanský 10. tankový den nabídne v sobotu 1. září více než třicítku tanků a dalších těžkých strojů mapujících vojenskou techniku 20. století. Mezi nimi najdeme i německý tank Leopard, sovětskou houfnici Gvozdika a unikátní americké vozidlo Gama Goat.
Ještě než tato a další vozidla vjedou po 10.30 do lešanské arény, proběhne v rámci zahájení Tankového dne i křest knihy. Nese název Československé tankové síly 1945-1992, vydává ji nakladatelství Grada ve spolupráci s Vojenským historickým ústavem Praha a Vojenským historickým archivem. Autorem je Vladimír Francev, historik působící donedávna ve Vojenském historickém ústavu Praha. Kniha nabízí zevrubný pohled na tankové vojsko, které především v dobách socialismu tvořilo páteř československých ozbrojených sil. Knihu budou křtít ředitel VHÚ Aleš Knížek a autor společně se zástupcem nakladatelství Grada.
Proti československým tankům stál na opačné straně železné opony, v dobách studené války, i velmi kvalitní výrobek německého těžkého průmyslu, tank Leopard. Právě ten by mohl být jednou z ozdob letošního Tankového dne. Jde o typ Leopard 1, tedy první řada stroje, přičemž následovník Leopard 2 je jedním z nejrozšířenějších tanků současnosti. Leopard 1 se stejně jako další stroje představí v dynamické ukázce při průjezdech lešanskou arénou.
Leopard 1 byl od roku 1956 vyvíjen jako francouzsko-německý projekt, každý stát však posléze šel vlastní cestou. První Leopardy se k jednotkám Bundeswehru dostaly v roce 1965, tehdy také svojí nízkou siluetou a dalšími vlastnostmi převyšovaly americké tanky M48 a M60. Leopard 1 byl prvním německým tankem produkovaným od druhé světové války a návaznost na tradici německého tankového průmyslu vyjadřoval i název z říše šelem; válečné tanky se jmenovaly Tiger či Panther.
Leopard 1 byl vyroben v počtu přes 4 700 kusů, byl zařazen do výzbroje armád Austrálie, Belgie, Kanady, Turecka, Brazílie a také Řecka. Právě z Řecka získal jeden exemplář Vojenský historický ústav Praha, bylo to v roce 2009. Tank pochází z roku 1970, jeho hmotnost je přes 41 tun, disponuje kanónem ráže 105 mm s účinným dostřelem 2 200 metrů. Síla pancíře je 70 mm, tank byl schopen vyvinout rychlost 65 kilometrů v hodině při výkonu motoru 830 koní. Podvozek tanku tvořil základ unifikované řady bojové techniky Bundeswehru, do které patřil např. vyprošťovací tank, ženijní tank, mostní tank a samohybný protiletadlový kanón Gepard.
Sovětskou válečnou techniku bude kromě tanků T-34, IS-3 a dalších těžkých strojů reprezentovat i 122 mm samohybná houfnice 2S1 Gvozdika. Ta byla vyvinuta koncem 60. let a do sovětské armády byla zařazena na počátku 70. let. V československé armádě se Gvozdiky objevily po roce 1977, pocházely z licenční bulharské výroby – z ní je i exponát umístěný ve sbírkách VHÚ, který se objeví při Tankovém dni v lešanské Aréně.
Gvozdiky nahrazovaly zastaralé houfnice ráže 122 mm vz.38/74, které byly tažené. Gvozdika stála na podvozku známého obrněného transportéru MT-LB z 60. let. Houfnice byla schopna vystřelit až pět ran za minutu, dostřel byl 15 200 metrů. Při jízdě dosahovala rychlosti přes 60 kilometrů v hodině a byla také schopna plavby při rychlosti 5-6 km/h. Dieselový motor měl výkon 239 koňských sil, celková hmotnost 15,7 tun a posádku tvořili čtyři členové.
Zajímavým zástupcem americké techniky bude vedle tanku M60 či stíhače tanků Jackson také vozidlo M 561 Gama Goat. Jedná se o netradiční šestikolové klubové vozidlo vyráběné pro US Army od šedesátých let; celkově bylo vyrobeno přes 15 000 kusů. Vozidlo tvoří přední část, kde je motor a kabina pro vojáky, a návěsu, kde je možné převážet jak vojáky, tak materiál. Stokoňový motor umožňoval vozidlu o váze přes 3 tuny dosáhnout rychlosti téměř devadesáti kilometrů v hodině. Má velmi dobrou průchodnost terénem. Vzhledem k neobvyklé konstrukci však bylo nutné dobře vycvičit řidiče těchto vozů. Jejich nástupcem se stal i populární Hummer – Humvee, který k jednotkám přišel v půlce 80. let a rovněž se představí v lešanské aréně při Tankovém dni.
Tankový den v Lešanech 1. září nabídne vedle více než třicítky tanků a další těžké techniky, která se objeví v dynamických ukázkách v aréně, i další akce. Patří k nim například pečení chleba ve vojenské pekárně či ukázka boje s terorismem. Program Tankového dne začíná v 10.30, brány areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se otevřou v 9.30. Stejně jako v minulých ročnících je na jubilejní 10. Tankový den vstupné ZDARMA. K dispozici budou i početné stánky s občerstvením, prodejny vojenského materiálu a předmětů, knih, modelů atd. Pokud pojedete automobilem, doporučujeme spíše časnější než pozdější příjezd, příjezdové komunikace bývají kvůli velkému zájmu přetížené. Je možné využít i vlakové spojení, vlak na trati Praha-Čerčany staví v zastávce Krhanice.