Dva historické automobily obohacují premiéru Kdyby tisíc klarinetů

Autor: Andrej Halada

Divadlo pod Palmovkou uvede 19. a 20. října první premiéru své nové sezony, legendární muzikál Kdyby tisíc klarinetů dvojice Jiří Suchý - Jiří Šlitr. Premiéru obohacují i dva vozy úzce spjaté s filmovou verzí muzikálu, které jsou nyní ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha.

Dva vojenské automobily zaparkovaly v těchto dnech na dvorku libeňského Divadla pod Palmovkou. Jedná se o tzv. agromobil, neboli prototyp vozu Škoda 998, který si v roce 1964 zahrál ve filmu Kdyby tisíc klarinetů režisérů Jána Roháče a Vladimíra Svitáčka. Vedle něj stojí o desetiletí starší vůz Škoda 973 Babeta, který je rovněž prototypem a i on se ve filmu objevil. Oba vozy zapůjčil Vojenský historický ústav Praha při příležitosti divadelní premiéry inscenace, která patří k milníkům v dějinách českého dramatického umění.

Vůbec poprvé byla hudební komedie Kdyby tisíc klarinetů uvedena v prosinci 1958 v Divadle Na zábradlí. Od té doby se dočkala sedmi nastudování, naposled letos v dubnu ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti. „Jednu verzi jsem osobně nastudoval až ve finském městě Tampere a bylo to velice zajímavé. Už kvůli překladu, který dostal písničky do zvláštní polohy,“ říká jeden ze spoluautorů Jiří Suchý.

Inscenace Divadla pod Palmovkou nabídne divákům semaforskou poetiku a písničky šedesátých let nahlížené současnýma očima. Aranžmá písní připravil debutující režisér inscenace Jan Vondráček, který je známý hlavně jako herec. Text hry vznikl přímo pro potřeby inscenace na základě dvou předchozích divadelních zpracování, filmového scénáře i několika fragmentů z různých semaforských her. Po dlouhé době budou v Divadle pod Palmovkou během představení přítomni i živí muzikanti přímo na jevišti a na nástroje zahrají i někteří členové hereckého souboru.

Premiérou Kdyby tisíc klarinetů se vrací po bezmála 53 letech autorská dvojice Suchý - Šlitr do divadla, ke kterému se pojí její profesionální začátky. V tehdejším Divadle S. K. Neumanna byl totiž v únoru 1959, tedy více než půl roku před vznikem Divadla Semafor, uveden „bluesový muzikál“ L. Hughese Jesse B. Semple se žení, pro který napsala tehdy začínající autorská dvojice S + Š nové písně, mimo jiné i písničku Ach, ta láska nebeská.

Z historie „klarinetového“ automobilu Škoda 998

Mladoboleslavská Škodovka vyrobila v éře socialismu několik dodnes málo známých, a přitom výjimečných prototypů aut. Jedním z nich je i tzv. agromobil, který se v roce 1964 objevil i ve filmovém muzikálu Kdyby tisíc klarinetů. Exemplář tohoto vozu je součástí sbírek Vojenského technického muzea Lešany.

Přesný název automobilu zní Škoda 998 a pochází z roku 1962. Do VTM Lešany připutoval v roce 2011 a stal se součástí sbírek těžké bojové a automobilní techniky Vojenského historického ústavu Praha. Jedná se o raritní exemplář automobilu, který byl vyvinut na přelomu 50. a 60. let, ale nebyl nikdy zaveden do výroby.

Impuls k vývoji vozu dalo tehdejší Ministerstvo zemědělství, které již od roku 1958 požadovalo speciální zemědělský automobil, vhodný k přepravě menšího počtu osob i nákladu. Vývojem projektu Agromobil byly pověřeny tehdejší mladoboleslavské Automobilové závody, národní podnik (AZNP), konečný projekt vznikl v roce 1961. V Mladé Boleslavi přitom zároveň vyvíjeli jiný prototyp, a to užitkového automobilu Škoda 997 - z něho se posléze vyklubala dlouhá léta vyráběná Š-1203.

V průběhu jediného roku byly zhotoveny tři prototypy. Motor a převodové agregáty byly převzaty z typu Škoda 1202, což mělo umožnit jednodušší zavedení vozu do výroby. Vozidlo bylo vybaveno přídavnou převodovkou s možností zařazení předního pohonu a také s vývodem pro pohon navijáku nebo jiných přídavných zařízení.

V roce 1962 měla být zhotovena dvacetikusová ověřovací série, posléze snížená na 10 kusů. V letech 1962 a 1963 probíhaly intenzivní zkoušky prototypů i ve vojenské zkušebně. Prověřovala se možnost, že by auto bylo zavedeno do armády. I přes nadějně probíhající zkoušky ale Ministerstvo všeobecného strojírenství kvůli nedostatku peněz pro další, technologicky nový typ automobilu, projekt agromobil v dubnu 1963 zrušilo.

Veřejnost se o tomto voze poprvé dověděla až na podzim ruku 1964, a to z článku v časopise Věda a technika mládeži 22/1964. Ve stejném roce se automobil dočkal i svého hvězdného okamžiku – dva exempláře účinkovaly ve filmu Kdyby tisíc klarinetů. Filmařům se vůz hodil asi i proto, že nepřipomínal tehdejší běžné armádní vozy sovětské výroby. Snímek měl nepřehlédnutelný pacifistický tón a spojit tuto myšlenku s konkrétními vozy „lidově demokratické“ armády nebylo možné. Není proto náhodné, že ve filmu se objevil i další „neznámý“ vojenský vůz: prototyp terénního vozu Škoda 973 „Babeta“, který byl vyvinut už v 50. letech, ale také se nedostal do výroby.

Foto: archiv VHÚ a Divadlo pod Palmovkou