
Avia čekala na renovaci v depozitu od šedesátých let
Obrázek x z y
22.4.2021
Brigádní generál Aleš Knížek v leteckých opravnách ve Kbelích převzal od nového ředitele LOM Praha Jiřího Protivy dvojici historických letounů, která prošla ve státním podniku náročnou renovací. Letoun AVIA CB-33 ev. č. 5271 a letoun L-29 Delfín s výrobním číslem 29 0108 tak po desítkách let rozšíří sbírky vojenského muzea v Praze-Kbelích.
„Dá se říci, že nyní splácíme dluh, který vůči muzeu máme. Tato dvojice letounů byla v depozitu desítky let, Avia dokonce již od šedesátých let. Nyní, po této náročné renovaci, se zařadí do významných muzejních sbírek a představí se veřejnosti v plné, zrenovované kráse,“ uvedl brigádní generál Aleš Knížek, ředitel Vojenského historického ústavu Praha. Letouny odhalil veřejnosti společně s ředitelem Leteckých opraven Malešice, Jiřím Protivou. „Nesmírně si vážím dlouholeté spolupráce s VHÚ a doufám, že se bude i nadále prohlubovat. Poděkování patří i všem zaměstnancům leteckých opraven, díky kterým byl znovu vdechnut život těmto mimořádným exponátům. Renovace byla dlouhá a náročná, ale výsledek stojí za to a já doufám, že budeme i nadále pro VHÚ a jeho muzejní sbírky opravovat techniku, která pro mnohé byla možná již dávno zapomenuta, ale tvoří historii,“ uvedl Jiří Protiva.
Letoun Avia CB-33 ev. č. 5271 byl vyroben v pražské Avii, a to pravděpodobně koncem roku 1954. Jedná se o cvičnou variantu bojového letounu Avia B-33, který byl v padesátých letech vyráběn na základě licence originálního typu Iljušin IL-10. Cvičná verze se od bitevní odlišuje instalací plnohodnotného pilotního vybavení v původním prostoru střelce, kde je nyní umístěn pilot-instruktor. Rozhodnutí o renovaci tohoto velmi cenného letounu, který se ve světě v této variantě patrně nedochoval jinde než v leteckém muzeu VHÚ v Praze–Kbelích, padlo přibližně v polovině roku 2018.
Oproti tomu L-29 Delfín výrobního čísla 29 0108 byl vyroben jako osmý kus první série tohoto legendárního cvičného letounu vlastní, Československé konstrukce. Zalétán byl v červenci 1962 a po převzetí vojenskou správou byl předán k VÚ 6989 v Prešově a později převeden k VÚ 9957 v Košicích. Právě od tohoto útvaru byl předán k Výzkumnému a zkušebnímu středisku 031 v Praze-Kbelích. Zde byl v únoru 1975 opatřen nátěrem speciálními syntetickými barvami „LERAN“, které měly schopnost pohlcovat tepelné vyzařování letounu a tím eliminovat jeho zachycení zbraněmi s infračerveným naváděním. Tyto barvy měly být použity především pro bojové letouny a vrtulníky, tento stroj byl určen k ověření jejich vlastností a stal se tak jediným kamuflovaným delfínem ve službách československého letectva. V tomto experimentálním zbarvení tento stroj k 15. 3. 1977 u VZS 031 dolétal a posléze byl předán do sbírek Leteckého muzea ve Kbelích. Přibližně v polovině roku 2018 bylo rozhodnuto o provedení expoziční přípravy a také konzervace tohoto letounu v podniku LOM PRAHA s. p. pro budoucí vystavení v expozici cvičných proudových letadel. Oba letouny se představí veřejnosti v leteckém muzeu Praha-Kbely ihned, jak to pandemická situace dovolí.