Historie se dala do pohybu. V Lešanech

Autor: Olga Haladová

I přes nepřízeň počasí přilákal 8. ročník Tankového dne zhruba 15 tisíc návštěvníků. Letos se pořadatelé zaměřili zejména na vojenskou techniku používanou na Blízkém východě, nechyběly ale ani moderní stroje - například obrněný kolový transportér Pandur.

V aréně Vojenského technického muzea v Lešanech u Týnce nad Sázavou začala přehlídka společným průjezdem proslulého lehkého tanku LT-38 a modernizovaného T-72M4CZ. Československý LT-38 ale v Lešanech nebyl jediným z nejstarších exponátů. Diváci si mohli vůbec poprvé prohlédnout také tančík Strv m/37.

"Těchto, původně českých, strojů od výrobce ČKD Praha si Švédsko ve druhé polovině třicátých let nakoupilo desítky a vyvážely se i do dalších zemí - Íránu, Rumunska či Etiopie. V československé armádě paradoxně uplatnění nenašel - ta dala přednost právě modernějšímu typu LT-38, který byl větší, výkonnější a na rozdíl od tančíku vybaveného pouze kulomety, měl kanón," řekl major Robert Speychal z Vojenského historického ústavu.

Pak už rozbahněnou arénou kroužily skutečné kolosy. Po tanku T55 to byl britský Centurion, americký M48 a M60, T72M, německý Leopard 1 a nakonec vyjela izraelská Merkava a spolu s ní další novinka lešanského muzea, jordánská verze britského tanku Chieftain - Khálid.

"Tank Khálid jsme získali z Jordánska díky výměně s Jordánským královským tankovým muzeem a je zajímavý tím, že měl původně zamířit do íránské výzbroje. Kvůli revoluci v roce 1979, která svrhla šáha Páhlavího, ale Angličané tanky Íránu nedodali a všechny stroje koupilo Jordánsko, které je zařadilo do výzbroje pod názvem Khálid," vysvětlil ředitel Vojenského historického ústavu plukovník Aleš Knížek.

Příznivci vojenské historie tak mohli sledovat dva stroje blízkovýchodních bojů - jordánský Khálid a izraelskou Merkavu - vedle sebe. "Merkava je speciálně vyvinutá právě pro oblast Blízkého východu. Má velmi nízkou siluetu a je to jediný tank na světě, který má motor uložený vepředu. Vzadu je díky tomu prostor pro výsadek, takže stroj kombinuje možnosti obrněného transportéru a tanku," doplnil Robert Speychal.

Lešanskou arénou se poslední srpnovou sobotu proháněly nejen historické stroje. Vůbec poprvé si návštěvníci mohli prohlédnout speciální verzi kolového obrněného transportéru Pandur a vozidla Iveco. "U obou jde o zvláštní variantu pro nasazení v Afghánistánu. Pandur má přídavné pancéřování proti střelám s kumulativní hlavicí, Iveco se zase představilo jako sanitní vozidlo," uvedl Speychal.

Tankový den obohatila také bojová ukázka 121. strážního praporu Aktivní zálohy a 71. mechanizovaného praporu věnovaná konfliktu v Afghánistánu a historická ukázka závěrečných bojů 2. světové války. Nechyběly ani historické vojenské tábory v podání klubů vojenské historie.

Na osmý ročník Tankového dne se přijel podívat také ministr obrany Alexandr Vondra, náměstek ministra Michael Hrbata a zástupce velitele společných sil brigádní generál Milan Kovanda. "Vy všichni, kdo jste sem dnes i přes nepřízeň počasí dorazili – v uniformách i v civilu – dáváte jasně najevo, že nechcete nechat českou armádu padnout. Přišli jste se podívat na techniku, která doprovázela naši armádu v minulosti a zajímá vás i naše současnost," řekl ministr obrany při zahájení a dodal, že si velmi váží mravenčí práce a mimořádného nasazení zaměstnanců muzea v Lešanech, potažmo Vojenského historického ústavu, kteří pod vedením plukovníka Aleše Knížka posunují muzejnictví do moderní podoby tím, že exponáty nejen vystavují, ale udržují je v provozuschopném stavu a každoročně zájemcům umožní vidět tyto několikatunové kolosy v pohybu.