
Hra s lasery - 1
Obrázek x z y
5.11.2010
„Nevinné svícení laserem na noční oblohu může mít nedozírné následky,“ volají letci.
S touto problematikou se setkávají letečtí odborníci po celém světě. Vše začalo ve Spojených státech amerických okolo roku 1998, kdy byl zaznamenán první případ osvětlení letadla laserem. Od roku 2004 existuje statistka případů ozařování letadla. Většina států k tomu přijala příslušné zákony, které omezují prodej laserů o určitém výkonu a o určité vlnové délce záření. Samozřejmě nechybí další zákony, které klasifikují postihy všem, jež záměrně ozařují letadla, čímž ohrožují bezpečnost letového provozu.
Hlavní nebezpečí se týká zeleného laseru, který vyzařuje na vlnové délce 532 nm. Zmíněný paprsek dosáhne do vzdálenosti několika kilometrů. Při zasažení oka tímto paprskem, může dojít k trvalému poškození zraku, v lepším případě k jeho dočasné ztrátě. To může trvat několik sekund, ale i dnů. Lidské oko zesiluje zelený paprsek zhruba 105 krát. Tedy prochází-li oční čočkou paprsek o intenzitě 1 mW/cm2, oko jej zesílí na intenzitu 100 W/cm2, jež dopadne na oční sítnici. Nutno podotknout, že už při překročení hodnoty 2,54 mW/cm2, může dojít k poškození oka.
V případě, že není zasaženo přímo oko pilota, i tak jsou členové posádky ohroženi na životech, což si mnoho lidí neuvědomuje. Pilotní kabina se při zásahu laserem velmi rozzáří a posádka ztratí vizuální reference. Je to způsobeno čelním sklem letadla, které má vlivem používání mnoho miniaturních škrábanců a nerovností. Ale stačí i drobná nečistota. I když laser vyloženě nezasáhne oko pilota, světlo, které tak laser v kabině vytvoří, udělá jakousi clonu, přes kterou posádka nevidí před sebe. Vezmeme-li v úvahu, že přistávací a vzletový manévr je nejkritičtější fází letu, jsou členové posádky a další cestující na palubě skutečně ohroženi na životě.
Od listopadu loňského roku se počet případů zasažení letadla laserem začal postupně zvyšovat. Je to způsobeno zejména dostupností těchto laserů. Nejen cena, ale vůbec otázka dovozu se zahraničí. Laser o výkonu 200 mW, který vyzařuje paprsek na vlnové délce 532 nm (zelený laser), se dá na tržnici pořídit řádově za několik set korun.
Prvním případem posádky 24. základny dopravního letectva zasažené laserem, byla posádka kapitána Roberta Rajtmajera. „Letěl jsem v rámci letecké záchranné služby vrtulníkem W 3A Sokol z Budějovic. Laser zasáhl vrtulník v nočních hodinách ve výšce 300 m nad terénem.“ říká Rajtmajer a dodává:„Hned po zasažení jsem provedl uhybný manévr, ale i pak se ozařování opakovalo.“ „Další případy byly zaznamenány v Dolních Počernicích, kdy byla zasažena posádka letounu L-410 a opakovaně v prostoru Černého mostu posádka vrtulníku Mi-17,“ doplňuje inspektor bezpečnosti letecké přepravy Karel Burger.
Dovoz laserů do České republiky není zakázán a ani prodej není nijak omezen. Lasery se dovážejí na náš trh od loňského roku a jejich pořízení je pouze otázka ceny. Právně a legislativně tato problematika prozatím není nijak ošetřena. Lasery nejsou klasifikovány ani jako zbraně, či nebezpečný materiál. Není u nás žádné omezení k jeho pořízení.
Problematikou laserů se už delší dobu zabývá také Univerzity obrany v Brně, která dělala zkoušky pod vedením podplukovníka Teodora Baláše.