Informace deníku Právo o vládní letce nejsou zcela přesné

Autor: plukovník Jan Šulc, oddělení komunikace s veřejností GŠ AČR, tiskové oddělení MO

Deník Právo dnes zveřejnil článek redaktora Oldřicha Dandy s titulkem Vládní airbusy dostanou pancíře za stamiliony, kde se objevila řada nepřesných informací a z kontextu vytržených a v některých ohledech i nepravdivých citací.

Letouny Airbus A-319CJ nejsou určeny pouze k přepravě ústavních činitelů, ale především jsou armádou využívány pro transport vojáků, materiálu či raněných osob do a z oblastí zahraničních operací a dalších krizových regionů.

Proto s ohledem na vývoj bezpečnostní situace ve světě analyzujeme možnosti vybavení těchto strojů systémem vlastní ochrany letounu, nikoliv jejich „opancéřování za stamiliony“. Příkladem takového systému, jehož úkolem je zejména ochrana letounu proti raketám, je i systém vlastní ochrany letounu instalovaný pro potřeby AČR do letounů CASA C-295M. To však neznamená, že by do letounů Airbus musel být instalován stejný systém.

Rovněž vytrženy z kontextu jsou i informace o pořizování dalších transportních letounů po roce 2020. Dlouhodobým záměrem AČR je sice posílení kapacit dopravního letectva, což je zahrnuto i v KVAČR, avšak toto není aktuální prioritou a realizace bude záviset na přidělených finančních prostředcích.

Relevantní není ani údaj o počtu 2 400 letů vykonaných v loňském roce k přepravě ústavních činitelů. Letouny 241. dopravní letky 24. základny dopravního letectva ve Kbelích v loňském roce nalétaly celkem 2 363 hodin. Jak je z uvedeného zřejmé, nejedná se tedy o lety, ale o letové hodiny a například cesta do USA zabere přes 10 hodin letu. Počet letů je tak výrazně nižší.

Nepravdivá je v uvedeném článku deníku Právo také informace, že šlo o lety „s politiky“. Jedná se totiž o celkový nálet a z něj počet hodin využitých k zajištění přepravy ústavních činitelů tvoří jen zhruba polovinu, zbytek tvoří právě přeprava vojáků do misí nebo na cvičení a plnění dalších úkolů.

Pravdivé není ani tvrzení, že nedávnou opravu airbusu v Malajsii ztížila neexistence dlouhodobé servisní smlouvy. Posádka letounu vyřešila závadu záložního navigačního přístroje v nejkratší možné době. Na základě platné smlouvy s ČSA Technics proběhlo dodání funkčního dílu do jednoho dne od objednání. Dlouhodobá servisní smlouva by situaci nijak nezměnila a neurychlila.

Přehled nalétaných hodin za roky 2013 – 2015 je uveden v přiložené tabulce.