Již tuto sobotu otevírají Lešany a budou u toho samé vejtřasky

Autor: Andrej Halada

Brány areálu Vojenského technického muzea v Lešanech u Týnce nad Sázavou se otevřou v sobotu 19. května v 9.30. Otevírací den se jmenuje „60 let s Pragou V3S“ a představí se na něm nejen legendární nákladní vozy.

Zatímco návštěvníci mohou do lešanského areálu proudit již od 9.30 ráno, hlavní program začíná o hodinu později, v 10.30. Jeho název „60 let s Pragou V3S“ naznačuje mnohé. Půjde o připomenutí šedesáti let od doby, kdy vyjel první prototyp vozu, jenž se posléze stal československou automobilovou legendou.

Praga V3S byla od padesátých let nejdůležitějším československým nákladním automobilem ve sféře vojenské i civilní. Svou pozici vyklidila až po roce 1989, kdy se rozvinul volný trh a do Česka se začaly dovážet zahraniční vozy. I proto je Praga V3S do určité míry i symbolem socialistické automobilové výroby ve sféře užitkových vozů. Svou výjimečnou roli potvrzovala nejen desítkami nejrůznějších verzí, ale třeba i tím, že sehrála jednu z hlavních úloh ve slavném filmu Vesničko má středisková z roku 1985.

Jaké „vejtřasky“ se na otevíracím lešanském dni představí? Vojenský historický ústav Praha má ve svých sbírkách na padesát těchto vozů, k vidění budou mnohé z nich. Pochopitelně se představí klasická vojenská V3S ve variantě s valníkem, nebude chybět ani často užívaná verze s jeřábem. Diváci uvidí i „holý“ vůz, tedy pouze šasi. Vedle toho se představí civilní verze Praga S5T. Často bývala k vidění i vejtřaska ve variantě fekální vůz – i ta bude v Lešanech. Divácky určitě nejatraktivnější by mohla být vojenská bojová varianta s 30mm protiletadlovým dvojkanónem vz. 23/59.

Všechny tyto vozy by měly při ukázkách vjet do lešanské arény. Ve zdejším terénu budou moci potvrdit fakt, že Praga V3S projede opravdu všude. K dalším představovaným variantám bude patřit tanková dílna, polní mechanická prádelna i s vlekem, tiskárna, vysokozdvižná plošina. Bude k vidění i spojovací vůz nebo vůz se světlometem.

Mezi unikátní muzejní kusy patří ovšem i ty automobily, které měly Pragu V3S nahradit. Už v půlce 60. let se začalo s přípravou nového modelu nákladního vozu, vznikl prototyp Avia S-430. Právě ten je ve sbírkách VHÚ a i on projede arénou. K vidění bude také slovenský vůz Děvín, rovněž z doby socialismu. A představí se také vůz ROSS R 210-12, který se začal vyvíjet počátkem 90. let. Žádný z těchto vozů však vejtřasku nenahradil. To se podařilo až v novém tisíciletí Tatře 810, která bude také k vidění. A pokud jde o značku Tatra, tak v aréně se představí i historický vůz Tatra 128, který se začal vyrábět ještě o pár let dříve než Praga V3S a rovněž patří mezi známé nákladní vozy čs. výroby.

Vedle historických vozů pak do lešanské arény vjedou i současní reprezentanti vojenské techniky. Jde například o obrněný transportér Pandur nebo o vozidlo Land Rover Defender Kajman, které je určeno k plnění bojových a speciálních úkolů. Dynamickou ukázkou se zde bude prezentovat 4. brigáda rychlého nasazení.

Lešanské muzeum připravilo na otevírací den ještě další novinky. Jak jsme již informovali, představí se nově zrenovovaný německý válečný radar Würzburg-Riese, jehož anténa má průměr přes sedm metrů; radar je umístěn hned za vchodem do areálu, poblíž tzv. růžového tanku. A (staro)novou podobu získal i předválečný bunkr, resp. lehké opevnění vz. 36, které se představí v dobové kamufláži.

VTM Lešany bude od soboty 19. května otevřeno vždy o víkendech od 9.30 do 17.30, během července a srpna je otevřeno každý den kromě pondělí. Vstup je zdarma nejen na otevírací den, ale i po celou sezónu.


Z historie Pragy V3S

Slavná „vejtřaska“ se na rýsovacích prknech objevila poprvé v roce 1951.Vojenská správa tehdy potřebovala univerzální nákladní vůz, který by obstál i v těžším terénu. Za neuvěřitelně krátkou dobu pěti měsíců se konstruktérům podařilo navrhnout vůz, který se k překvapení všech vyráběl až do roku 1990. Skoro čtyři desítky let výroby vejtřasky se sice shodují s érou vlády komunistů, kvalita automobilu však odráží i předválečnou tradici automobilové výroby v českých zemích.

První prototyp Pragy V3S vyjel už v roce 1952, před šedesáti lety. Výroba byla zahájena v roce 1953. Přesný počet vyrobených vozů lze jen těžko zjistit, hrubý odhad je 130 000 kusů všech verzí. V roce 1956 vznikla civilní verze Praha S5T, která se od vojenské lišila tím, že měla jen jednu zadní nápravu namísto dvou. V roce 1961 se výroba přesunula z vysočanské pragovky do Avie v Letňanech a v osmdesátých letech pak do Bratislavy.

Proč se právě tenhle vojenský vůz stal legendou? Skloubilo se zde několik faktorů. Především to byla dobrá základní konstrukce a zároveň její široká variabilita. Praga V3S nesloužila jen k přepravě nákladu a lidí, ale bylo možné z ní vyrobit prakticky cokoli: jeřábní vůz, velitelský vůz, pojízdnou kuchyni, prádelnu, fotolaboratoř atd. Auto bylo jak užitkové, tak mohlo sloužit bojovým účelům.

Velkým plusem byla schopnost projet jakýmkoli terénem. Díky originální konstrukci nápravových převodovek (nápravy jsou umístěny vysoko nad osou otáčení kol) mělo auto velkou světlost podvozku, a to i při relativně malém průměru kol. Vojenské pragy jsou dodnes schopny zdolávat i ty nejprudší výjezdy a projedou jakýmkoli terénem. I mnohem silnější vozy neměly proti vejtřasce šanci, pouze pásová vozidla snad dokázala víc.

Za úspěchem stála i jednoduchost a zároveň robustnost vozu, od které se odvíjela trvanlivost, schopnost přežít cokoli. Praga V3S měla v sobě to, co udělalo legendu třeba i ze sovětského tanku T-34. Nenáročné vozidlo, které vydrží jakékoli zacházení. Na druhou stranu i tohle auto mělo své slabiny: v zimě byly například problémy se startováním, brzdy nepatřily k nejefektivnějším, řízení bylo fyzicky náročné a kabina nebyla pohodlná. Na pravou nohu u plynu proudil horký vzduch od motoru, na levou nohu zase táhlo od dveří.

Ještě dnes najdeme Pragu V3S ve výzbroji české armády, ve službě je několik stovek kusů vozidel. Úlohu hlavního nákladního automobilu Armády České republiky ale již převzala podstatně modernější Tatra 810.