
Radar Würzburg-Riese v parku ondřejovské hvězdárny
Obrázek x z y
11.5.2012
V sobotu 19. května se opět otevřou brány Vojenského technického muzea Lešany. Návštěvníci budou moci vedle řady legendárních „vejtřasek“ poprvé spatřit i rozměrný německý radar Würzburg-Riese.
Válečný radar Würzburg-Riese je určitě významným obohacením sbírek Vojenského historického ústavu Praha a areálu VTM Lešany. Radar budou moci návštěvníci spatřit už v sobotu 19. května, na otevíracím lešanském dni. Přístroj našel své atraktivní místo hned za vchodem do areálu, u takzvaného růžového tanku.
Radar se podařilo získat do sbírek VHÚ díky vstřícnosti Slunečního oddělení Astronomického ústavu Akademie věd České republiky, v jejímž vlastnictví dosud byl; dík patří řediteli Slunečního oddělení dr. Františku Fárníkovi. Dlouhá léta byl radar vystaven v areálu Astronomického ústavu, v parku u hvězdárny Ondřejov. Odtud byl na konci minulého roku snesen, rozebrán a převezen do VTM Lešany. Tady prošel renovací včetně povrchové úpravy, bílá barva byla nahrazena původní vojenskou šedou.
Unikátnost radaru spočívá v tom, že jde o kompletní kus, tedy anténa o průměru sedm a půl metru a k ní připojený obslužný domek. Ten se i s anténou otáčí na betonovém podstavci. V současnosti se radarů Würzburg-Rise v této kompletní sestavě nachází v Evropě jen několik, jeden stojí ve Francii a další v Berlíně; je možné, že se ještě nějaké nacházejí na území bývalého SSSR. Radar se při otevíracím dni představí návštěvníkům zatím jen jako samostatná anténa, domek vzhledem k velké míře koroze stále prochází renovací. Pracuje se také na obnovení jeho původního vnitřního vybavení. To stávající pocházelo z doby před rokem 1989 a odpovídalo civilnímu provozu.
Radary Würzburg byly vyvíjeny už ve třicátých letech 20. století ve firmě Telefunken, patřily k nejznámějším válečným radarům a sloužily německému letectvu i pozemním silám. Od roku 1941 se začal vyrábět největší typ nazvaný Riese (v němčině „obr, velikán“). Celkem bylo vyrobeno přes 4 000 radarů Würzburg, z toho asi 1 500 bylo typu Riese. Ten měl dosah až 70 kilometrů, výška dosahovala více než 10 metrů, vážil přes 15 tun a obsluhovalo ho celkem šest mužů. Radar byl schopen otáčet se o plných 360 stupňů a anténa se nakláněla v úhlu 0-90 stupňů.
Ondřejovský radar získala Akademie věd ČR v padesátých letech 20. století. Německá armáda měla radarů Würzburg-Riese na území protektorátu několik, po skončení války připadly československé armádě jako válečná kořist. Pracovníci observatoře zjistili, kde se radar nachází, posléze přístroj rozebrali a dopravili na ondřejovskou observatoř. O několik měsíců později získala hvězdárna ještě druhý radar téhož typu. Oba pak sloužily k vědeckým účelům, především k pozorování radiového toku Slunce.
U prvního radaru se na počátku osmdesátých let porouchalo hlavní ložisko, na kterém se kolos i s obslužným domkem otáčel. Ložisko bylo vyměněno, ovšem v roce 1994 se opět rozbilo a k opravě už nedošlo. Od té doby nebyl radar v provozu, sloužil jako muzejní exponát a dominanta ve hvězdárenském parku. Druhý radar naopak dodnes stojí na louce pod hvězdárnou a je funkční, slouží jako radiový dalekohled.
Po dohodě mezi Akademií věd ČR a Vojenským historickým ústavem Praha byl nefunkční radar získán do sbírek VHÚ. Radar byl snesen z betonového podstavce, rozebrán na menší části a dopraven do Vojenského technického muzea Lešany. Zde probíhaly během roku 2012 renovační práce. Zajímavostí je, že rozebranou anténu se lešanským pracovníkům podařilo po renovaci složit za pouhého půl dne. Po konstrukční stránce je Würzburg-Riese dobrou ukázku německého smyslu pro funkčnost a praktičnost.
Radar Würzburg-Riese se poprvé představí již zmíněného 19. května, kdy se letos poprvé otevírají brány lešanského muzea. Otevírací den má název „60 let s Pragou V3S“ a měl by připomenout šest desítek let od doby, kdy poprvé vyjel prototyp legendárního nákladního automobilu, který dodnes jezdí na našich silnicích.
V otevírací den budou moci návštěvníci spatřit více než desítku nejrůznějších variant „vejtřasky“. Představí se verze s protiletadlovým kanónem, fekální vůz, tanková dílna, polní tiskárna, ale také prádelní vůz i s vlekem. Skutečné unikáty najdou diváci mezi automobily, které měly vejtřasku nahradit. K vidění bude například prototyp Avia S-430, který pochází z přelomu 60. a 70. let. Představí se i vůz ROSS R 210-12, který byl vyroben na počátku 90. let.
Vedle četných pragovek a dalších vozů bude k vidění i nová podoba předválečného bunkru, který byl do lešanského areálu převezen ze severočeské hnědouhelné pánve v loňském roce. Lehké opevnění vz. 36, které mělo dosud šedou barvu betonu, se představí v barevné kamufláži, která je typická pro druhou půlku 30. let, kdy tyto objekty rostly na hranicích Československa s Německem.
O kompletním programu otevíracího dne v Lešanech v sobotu 19. května a také o vozech Praga V3S budeme ještě informovat.