Letectvo Armády České republiky čekají velké změny

Autor: kapitán Tomáš Maruščák, oddělení komunikace s veřejností, Kancelář Generálního štábu AČR

Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků, ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele, brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil. Dnes ji prezentovali na semináři pořádaném sněmovním výborem pro obranu.

Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR“.

Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj vzdušných sil. „V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let,“ konstatoval generál Štefánik.

Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích

Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností, jak tento problém vyřešit, mezinárodní výcvikové centrum. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace,“ uvedl Štefánik.

Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.

Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen. Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více než pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.

Nutné je zaměřit se na působení „Air-to-Ground“

„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích,“ začal druhou část své přednášky generál Štefánik. Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora,“ připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.

Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu,“ upozornil Štefánik.

Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacím a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018. „Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích,“ uzavřel svou přednášku Štefánik.

Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo

V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil. „Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů,“ konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.

„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit,“ poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ.“

„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací,“ uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky. „Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů,“ doplnil Vávra.

Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.

Foto: autor a archiv 21. základny taktického letectva