Poškozený letoun se cvičení dále nezúčastní
Obrázek x z y
29.10.2015
28. říjen byl pro čáslavskou jednotku v Zaragoze dnem velkého štěstí. V odpoledních hodinách se jeden ze strojů L-159 ALCA při návratu ze střelnice Bardenas srazil za letu se supem, kterých se v této oblasti vyskytuje velké množství. Srážka s opeřencem, který dosahuje rozpětí až 3 metry a běžně váží okolo 10 kilo, dopadla nakonec relativně dobře. Byl zasažen pouze okraj křídla a pilotovi se podařilo s letounem bezpečně přistát.
Letecká základna v Zaragoze byla svědkem ostré pohotovosti letištních hasičů a dalšího zainteresovaného personálů ve chvíli, kdy se chystal přistávat v rámci mezinárodního cvičení Trident Juncture 2015 lehký bitevník L-159 ALCA. Všem se ulevilo, když viděli poškozený letoun pojíždět směrem ke stojánce s čáslavskou leteckou technikou. „Tak závažné poškození letounu L-159 v historii jeho provozu zatím nepamatujeme,“ popisuje nehodu velitel čáslavské jednotky na Trident Juncture 2015 major Denis Dúbravčík. Také dodává, že pilot projevil výjimečnou rozvahu a zasloužil se tím o záchranu letounu: „Srážka, které pilot nemohl nijak zabránit, nastala ve chvíli, kdy po ukončení střeleb prováděl bezpečnostní kontrolu systémů.“
Pilot alky, který bravurně zvládl tuto situaci, se podělil se o své dojmy z události: „Otřes letounu při nárazu byl dost silný a zcela nečekaný. Poškození po střetu bylo značné, nemělo však naštěstí vliv na ovládání letounu a proto jsem se rozhodl pokračovat v letu. Nejtěžší rozhodnutí přišlo před přistáním, kdy se chování takto poškozeného stroje může rychle změnit. Připravený k okamžité katapultáži jsem se nakonec rozhodl přistát. A podařilo se to.“
„Pokud by bylo křídlo takovým způsobem poškozeno pouze o metr blíže k trupu letounu, patrně by to zcela znemožnilo další let a přistání,“ doplňuje hlavní inženýr kapitán Jan Š., pilot by v takovém případě musel zvolit neodkladnou katapultáž. „Lze tedy hovořit o velkém štěstí, těžko jinak popsat nepředvídatelnou srážku s cizím objektem dané velikosti v rychlosti okolo 600 kilometrů za hodinu, kterou nelze ovlivnit,“ uzavírá velitel inženýrské letecké služby.
Letoun je nyní v péči pozemního technického personálu, který jej připravuje na pozemní transport do České republiky. Na mateřské základně v Čáslavi se poté rozhodne o dalších postupech, které povedou k obnovení jeho provozuschopnosti.