
Z jednání v Lucembursku 1
Obrázek x z y
13.1.2011
Úspory v akvizicích a víc zakázek pro český zbrojní průmysl. To si od větší spolupráce s agenturou NAMSA slibuje 1. náměstek ministra obrany Jiří Šedivý, který s jejími představiteli jednal před dvěma dny v Lucemburku.
Agentura NATO pro údržbu a zásobování NAMSA (NATO Maintenance and Supply Agency) existuje od roku 1958 a členským státům Aliance nabízí specializované služby včetně oprav techniky a výzbroje, modernizace zbraňových systémů, nebo zásobování náhradními díly či střelivem. V současné době také pro potřeby jednotek působících v zahraničních operacích zajišťuje kompletní logistické zabezpečení.
NAMSA funguje také jako akviziční agentura – její služby ale ministerstvo obrany zatím využívalo jen minimálně. „Je to škoda. Prostřednictvím NAMSA je totiž možné realizovat nákupy naprosto transparentním způsobem, v rámci otevřené mezinárodní soutěže a dosáhnout jednoznačně nejvýhodnější ceny,“ vysvětluje 1. náměstek ministra obrany Jiří Šedivý. Agentura na rozdíl od českých prostředníků navíc za své služby nepožaduje žádnou provizi, zákazník hradí pouze administrativní poplatky.
Armáda může ušetřit až 30 procent
Jako příklad výhodného nákupu uvádí Jiří Šedivý možné pořízení munice. „Česká republika vyspecifikuje svůj požadavek, tedy určí typ a množství materiálu. NAMSA pak zjistí, zda-li a kde probíhá podobná akvizice, a oba požadavky spojí. Ve výsledku tak můžeme ušetřit 20 až 30 procent,“ vysvětluje princip takzvané konsolidované akvizice.
Členství v agentuře přináší výhody nejen České republice a jejím ozbrojeným silám. Od roku 1999, kdy se ČR stala členem Aliance, může na zakázkách participovat i domácí obranný průmysl. Doposud české podniky ale nedokázaly možnosti, které agentura nabízí, dostatečně využít. To, že mohou uspět, dokazuje například firma Kar-Box, která uzavřela s agenturou NAMSA smlouvu na dodávku komodit v hodnotě několika milionů Eur. Stejná firma nyní uspěla podruhé. Současný kontrakt na dodávku polní nemocnice je navíc řádově o desítky milionů Eur vyšší.
Aby se domácí firmy mohly v soutěžích vyhlašovaných NAMSA uplatňovat lépe, připravuje pro ně náměstek Šedivý s představiteli agentury školení. To se uskuteční v rámci letošního veletrhu IDET, a pozváni na něj budou ředitelé českých podniků zbrojního průmyslu. „Poskytneme jim informace a doporučení, aby získali potřebné znalosti, jak ve výběrových řízeních postupovat tak, aby uspěli.“