
Ministra obrany Lubomíra Metnara vítá v LOM Praha, s. p. v Malešicích ředitel z pověření Michal Giest a bývalý ředitel Roman Planička
Obrázek x z y
6.6.2019
Ministr obrany Lubomír Metnar dnes zavítal do obou pražských sídel státního podniku LOM Praha s. p. Při návštěvě ho doprovodila náměstkyně pro řízení sekce správy a řízení organizací Ministerstva obrany Kateřina Suchoňová, ředitelka odboru řízení organizací této sekce Marta Kopecká či místopředsedkyně Českomoravského odborového svazu civilních zaměstnanců armády (ČMOSA) Zuzana Fojtíková.
Před budovou státního podniku LOM Praha s. p. Malešicích ho přivítal ředitel LOM Praha s. p. z pověření Michal Geist a bývalý ředitel Roman Planička. Vedení podniku poté ministru Metnarovi v zasedací místnosti administrativní budovy nejdříve představilo celý management a poté prezentovalo základní informace o společnosti, jejíž historie v českém a světovém leteckém průmyslu sahá až do roku 1915.
LOM Praha s. p. vznikl v roce 2003
„V roce 1954 byl podnik vyčleněn jako samostatný podnik pod Ministerstvo obrany. O šestnáct let později byly otevřeny zkušebny ve Staré Boleslavi a v roce 1980 byly zahájeny opravy velkých proudových motorů. Nejdůležitějším rokem byl rok 2003, kdy vzniknul LOM Praha s. p. v té podobě, v jaké ho známe dnes. Došlo ke sloučení dvou samostatných státních podniků, a to Letecké opravny Kbely a Letecké opravny Malešice a příspěvkové organizace Výzkumný technický ústav letectví. Ten už dnes ale není naší součástí,“ řekl ředitel LOM Praha s. p. z pověření Michal Geist.
LOM Praha s. p. má sídla v několika částech České republiky. V Malešicích se nachází ředitelství státního podniku, opravují se zde těžké agregáty a sídlí zde také dceřiná společnost LOM Praha Trade a. s. Na kbelském letišti sídlí divize modernizací, zároveň se zde provádí zálety letecké techniky a opravy draků. Ve Staré Boleslavi se nachází zkušebna motorů, v Pardubicích má sídlo Centrum leteckého výcviku a v Přerově LOM Praha s. p. provozuje letiště.
Specializuje se na opravy letounů
Státní podnik se v současné době specializuje nejen na opravy letecké techniky, ale také na zajišťování vývojových, výzkumných, opravárenských a modernizačních úkolů. Zabývá se také výstavbou a rekonstrukcí vojenských účelových zařízení a provádí zkušební a certifikační činnost.
LOM Praha je také čelním opravárenským závodem pro vrtulníky řady Mi v zemích NATO a Evropské unie. Soustředí se především na generální opravy vrtulníků Mi-2, Mi-8/17, Mi-24/35 a jejich agregátů (turbohřídelových motorů, reduktorů a pomocných startovacích motorů). Kromě toho vyrábí a opravuje pístové motory a zajišťuje komplexní letecký výcvik pilotů v Centru leteckého výcviku v Pardubicích.
Poskytuje letecký výcvik podle potřeb armády
„Poskytujeme výcvik pro pozemní personál, základní výcvik na cvičném letounu Z-142 a podle potřeb armády umíme nabídnout následný výcvik pro potřeby dopravního letectva na L-410 a vrtulníkového letectva, kde začínáme na lehkých vrtulníkách a pokračujeme na víceúčelových Mi-17,“ vysvětlil Michal Geist.
O tom všem se ministr obrany Lubomír Metnar přesvědčil při prohlídce výrobní haly – opravny motorů Malešice, kde viděl nejen proudový motor pro letoun MIG-21, ale také řadu reduktorů či výměnu lopatek u jednoho z motorů. Poté se zde setkal s desítkami zaměstnanců, které zajímal nejen výběr nového ředitele.
„Rád bych vám poděkoval za práci, kterou zde vykonáváte, protože vím, že není jednoduchá. LOM Praha s. p. je pro mě strategickým podnikem pro modernizaci Vzdušných síl AČR. Určitě víte, že teď stojíme před velkými projekty. Kromě bojových vozidel pěchoty, což je historicky největší zakázka v historii Armády ČR, chceme samozřejmě zakoupit i nové vrtulníky. V současnosti totiž nastává éra odklonu od ruských technologií a rádi bychom se přiklonili k technologiím západním. Ale to je bohužel dlouhodobý proces,“ sdělil zaměstnancům státního podniku v Malešicích a ubezpečil je o tom, že i když ještě nejsou uzavřené smlouvy, u všech jednání jsou přítomni i zástupci LOM Praha s. p.
Vysoká úroveň nejen v České republice
Pracovní návštěva ministra Metnara dále pokračovala do opraven vrtulníků LOM Praha, s.p. v Praze Kbelích, kam ho doprovodil ředitel LOM Praha s. p. z pověření Michal Geist a bývalý ředitel Roman Planička. Šéf resortu obrany si i zde prohlédl výrobní halu a diskutoval s dalšími desítkami zaměstnanců. V hale, v níž byly na každém kroku rozebrané vrtulníky, se ptali zejména na modernizaci zařízení a vybavení státního podniku. Pokládali však i otázky, které se týkaly výběru nových vrtulníků, zajištění jejich servisu do budoucna či na záměr Ministerstva obrany s vrtulníky Mi-17, pokud se mu v roce 2022 podaří zajistit první dodávku modernějších vrtulníků.
„Z návštěvy opravny motorů v Malešicích a opravny vrtulníků v Kbelích si dnes odnáším celou řadu vjemů. Byl jsem mile překvapen s diskuse se zaměstnanci, se kterými jsme se otevřeně bavili, a z toho usuzuji, že státní podnik má velmi erudované lidi, kteří své práci rozumí. Odbornost a vyspělost podniku v segmentu oprav, údržby a servisu vrtulníků je podle mě na vysoké úrovni nejen v České republice, ale i v Evropě,“ zhodnotil ministr obrany Lubomír Metnar.