
Hlavní aktéři tiskové konference - zleva: ředitelka ZŠ Tusarova, Praha 7 - Monika Nezbedová, ministr MŠMT Dalibor Štys, ministr obrany Vlastimil Picek a jeho tiskový mluvčí Jan Pejšek
Obrázek x z y
11.11.2013
Na Základní škole Tusarova v Praze 7, Holešovicích, se v pondělí 11. listopadu uskutečnila tisková konference ministra obrany Vlastimila Picka a ministra školství, mládeže a tělovýchovy Dalibora Štyse. Věnována byla představení projektu Ministerstva obrany Příprava občanů k obraně státu (POKOS).
Projekt běží od letošního 1. září na vybraných školách a s počátkem školního roku se problematika spojená s oblastí POKOS objevila v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. Na žádost Ministerstva obrany ČR, které zpracovalo pro pedagogy základních škol metodické doporučení, se tak ve vyučování objevila nová témata.
Cílem tohoto programu je žákům základních škol osvětlit pojmy, které souvisí s obranou státu, úkoly Armády České republiky, její historií, tradicemi a problematikou řešení krizových situací vojenského i nevojenského charakteru.
„Příprava žáků je z hlediska dlouhodobého záměru stěžejním segmentem přípravy občanů k obraně státu. Zařazení témat probíhá způsobem, který odpovídá věku žáků a obsahovému zaměření škol. Domníváme se, že vědomosti, schopnosti, dovednosti, postoje a hodnoty, které jsou důležité pro osobní rozvoj jednotlivce ve vztahu k výchově k obraně státu, se musejí získat v době školní docházky,“ zdůvodnil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Dalibor Štys zařazení nové problematiky do výstupů z učení základních škol.
Od nich se například očekává, že žáci zvládnou nejen přímou problematiku obrany státu, ale také budou umět na příkladech doložit například význam vzájemné solidarity mezi lidmi, vyjádří možnosti, jak mohou v případě potřeby pomáhat lidem v nouzi a jak pomoci v situacích ohrožení a obrany státu.
V další oblasti na 2. stupni základních škol by žáci měli zvládnout tématický okruh Člověk, stát a právo. Jak napovídá název, tady by výslednicí měl být fakt, že žáci porozumí povinnostem občana při zajištění obrany státu. Budou umět posoudit i význam ochrany lidských práv a svobod. Dalším z tématických okruhů je ten, jenž má název Mezinárodní vztahy, globální svět.
Ministr obrany Vlastimil Picek podtrhl fakt, že si jeho resort klade za cíl, aby na 1. stupni žáci získali přehled o základních otázkách obrany státu. „Chtěli bychom třeba, aby děti ze základních škol uměly rozeznat vojáka od policisty či příslušníka celní správy. Rádi bychom, kdyby získaly opravdu základní povědomí o roli české armády. Na 2. stupni by už potom mohly znát úlohu ozbrojených sil ČR při zajišťování obrany státu a při řešení krizí vojenského charakteru,“ řekl ministr Vlastimil Picek.
Poté představil nástroje, kterými bude Ministerstvo obrany napomáhat výuce, z nichž asi nejoblíbenější bude prezentace armády na školách. „Můžeme sem zahrnout také mnohé akce, které děláme pravidelně pro veřejnost. Ať už je to populární Den NATO v Ostravě či Den pozemního vojska Bahna a nebo účast Vzdušných sil AČR na nejrůznějších leteckých dnech," uvedl ministr obrany.
Učitelé mají díky internetovému portálu www.pokos.army.cz k dispozici řadu podkladů, ale ministr obrany se nebrání ani možnosti odborných stáží, které by se mohly uskutečnit ve spolupráci nejen s odborníky z Univerzity obrany, ale také přímo s vojáky z útvarů. „Samozřejmě, že tam, kde je ve městě vojenská posádka, to mají učitelé mnohem lehčí,“ připustil ministr.
Pro školní informační kanál chystá ministerstvo obrany třicet spotů, v nichž se představí nejdůležitější oblasti týkající se armády, které budou zapadat do výuky zaměřené na obranu státu.
„V žádném případě bychom nechtěli, aby se tato problematika srovnávala s brannou výchovou, kterou si my pamatujeme z minulosti, kdy jsme si navlékli igelity a hledali nejbližší protiatomový úkryt,“ řekl s jistou dávkou nadsázky ministr Picek.
Problematika, kterou na tiskové konferenci oba ministři představili, by se měla v budoucnu objevit také také v rámcových vzdělávacích programech středních škol, kde už by měla mladá generace získat širší povědomí o branné přípravě.