Most z jižních Čech bude sloužit v Hřensku

Autor: Miroslav Šindelář

Ve čtvrtek 19. srpna 2010 byl otevřen další z mostů v povodní postižené oblasti – v turisticky známém Hřensku. Vojáci ze 151. ženijního praporu z jihočeské Bechyně stavěli čtyřiadvacetimetrový most tři dny.

Mostní konstrukce, která je složená celkem z osmi dílů, stavělo osmadvacet ženistů pod vedením nadporučíka Petra Königa od pondělka. Mostní komponenty si vyzvedli ze skladu Státní správy hmotných rezerv v Soběslavi.

Na nový most čekali především obyvatelé části obce Mezná, kteří cestovali po stržení původního přemostění k lékaři či za nákupy osmnáct kilometrů dlouhou objížďkou.

„Most musíme postavit na šikmo, aby se na něj mohly vytočit autobusy, které převážejí místní obyvatele i turisty. Je tady málo místa, a tak jsme si museli poradit a připravit pracovní plochu ve spolupráci s energetiky,“ uvedl nadporučík König. Ti museli kvůli vybudování mostu odstranit jeden ze sloupů elektrického vedení, aby umožnili vojákům bezpečnou práci ve stísněných podmínkách pro tolik potřebný spojník obou břehů dnes již klidné říčky Kamenice.

Projekt vypracovali odborníci na Katedře ženijní techniky brněnské Univerzity obrany ve spolupráci s geodety z Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu v Dobrušce. Vedoucí katedry podplukovník Pavel Maňas byl osobně přítomen stavbě mostu.

Jednu z hlavních rolí při budování mostu hrál také jeřábník. Ten mistrně ovládal skládání i posunování jednotlivých mostních dílů a usnadňoval tak ostatním stavitelům jejich práci.

"Důležité bylo v těchto pracovních podmínkách, kdy jsme omezeni prostorem, který tvoří soutěska, připravit podle projektu prostor, odkud most posunujeme na protější břeh. Podařilo se nám dostat díly na výsuvnou dráhu s krakorcem," popsal práci svých podřízených velitel stavebního odřadu.

Vojáci zde museli odvést nadliskou práci. Záleželo tu téměř na každém milimetru přesnosti usazení jednotlivých mostních dílů. Svou profesionální rutinou ale dokázali, že i tento nelehký oříšek umí bechyňští rozlousknout.

Při rozhovoru s velitelem stavebního odřadu jsme se dotkli také skutečnosti, že si mnozí pletou výstavbu provizorních přemostění pomocí mostních dílů či mostovek skládaných z automobilů s mosty sestavených ze soulodí, takzvaných plovoucích mostních souprav, kterým se obecně říká pontony.

„Nepamatuji si, že bychom při povodních někdy stavěli pontonový most,“ vložil se do diskuze zástupce velitele bechyňského ženijního praporu major Jaroslav Janáček, který se na stavbu mostu přijel do Hřenska podívat.

Ve čtvrtek 19. srpna 2010 přesně ve 14.00 hodin byl most za účasti náměstka ministra obrany Michaela Hrbaty, otevřen pro veřejnost.

"Postavit most bylo nakonec otázkou několika desítek hodin. To, co zabralo nejvíc času, byla příprava a projektování. V tuto chvíli je zde práce armády hotová a most je váš," řekl náměstek ministra obrany Michael Hrbata při předání mostního provizoria v Hřensku jeho obyvatelům.