Na těchto strojích bude CLV LOM PRAHA cvičit nové piloty vzdušných sil, podívejte se

Autor: Pavel Lang

Centrum leteckého výcviku státního podniku LOM PRAHA dokončuje modernizaci flotily letadel. Po dvou dekádách se pardubické středisko rozloučí s Albatrosy (L-39C) a Zlínky (Z-142C AF) a nahradí je moderními podzvuky L-39 Skyfox a vrtulovými ZLIN. Novou výcvikovou platformu představí LOM PRAHA na zářijových Dnech NATO v Ostravě.

V reálu jde o dvojí přeměnu neboli přezbrojení na stroje nové generace, a to proudové podzvukové Aero L-39 Skyfox a vrtulové ZLIN Z-242L a Z-143LSi. „Nebeské lišky“ jsou v počtu čtyř kusů již v provozu CLV a o opci na další čtyři stroje se oficiálně rozhodne v řádu týdnů. Výroba vrtulových letounů Genius č. 0541 a 0542 a Zeus č. 0543 až 0548 pro LOM PRAHA s.p. je již pod smlouvou.

LOM PRAHA připravuje premiérovou prezentaci svojí nové proudové a vrtulové výcvikové platformy na Dny NATO v Ostravě a Dny Vzdušných sil Armády České republiky, které se konají 20.a 21. září 2025. Na statické stojánce mošnovského letiště budou veřejnosti představeny, a to v identickém kamuflážním zbarvení, letouny L-39 Skyfox a Z-242L. Zde je jejich vizitka:

Letoun L-39 Skyfox je připraven k základnímu i pokročilému výcviku budoucích pilotů letounů F-35 a přináší tak zásadní posun v oblasti výcviku pilotů nové generace. Skyfox je vybaven nejnovějšími technologiemi, včetně kompozitních materiálů a integrovaných palivových nádrží, které přispívají k nižším provozním nákladům a vynikajícímu doletu. Moderní avionika zajišťuje maximální bezpečnost i za nepříznivých povětrnostních podmínek, zatímco pilotní kabina s průhledovým displejem, konceptem řízení letounu Hands On Throttle and Stick (HOTAS) a multifunkčními displeji včetně realistického zobrazení terénu ve 3D poskytuje intuitivní ovládání a komfort při dlouhých letech. Zásadní výhodou letounu L-39 Skyfox je propojení s virtuálním výcvikovým systémem, který umožňuje simulaci komplexních bojových scénářů přímo v kokpitu.

Letouny nové generace ZLIN otevírají novou kapitolu v přípravě vojenských pilotů Armády ČR i studentů Univerzity obrany. Kombinují osvědčenou tradici českého leteckého průmyslu s nejnovějšími technologiemi a splňují mezinárodní standardy pro moderní výcvik včetně přístrojového létání (IFR). Jsou konstruovány tak, aby poskytly pilotům nejen základní dovednosti, ale i náročný výcvik akrobacie a zvládání neobvyklých letových poloh (UPRT), které jsou dnes nezbytné pro službu v bojovém letectvu. Díky moderní avionice a novým pohonným jednotkám nabízejí dlouhodobou udržitelnost, nižší provozní náklady, ekologičtější provoz i vyšší komfort při létání.

Letoun Z-143 je ideální pro výcvik vícečlenných posádek a základní pilotáž, zatímco Z-242 rozšiřuje možnosti o akrobacii a pokročilý trénink. Společně tak vytvářejí ucelený systém výcviku odpovídající požadavkům Vzdušných sil AČR i mezinárodním normám EASA.

Nabízí se klíčová otázka, jaká výcviková osnova čeká na pilotní elévy z UO na pardubickém letišti. Studenti druhého ročníku absolvují (nebo po zářijovém dodání prvních nových Zlínků budou absolvovat) 50hodinový výcvik na Z-142C AF, Z-242L a Z-143LSi k získání průkazu vojenského letce. Třetí ročník nalétá 30 až 50 letových hodin v rámci pokračovacího výcviku (např. akrobacie nebo skupiny). Čtvrtý ročník prochází základním typovým přeškolením na podzvukové proudové letouny L-39 Skyfox s náletem 50 hodin a následným pokračovacím výcvikem dle požadavků daného zákazníka (např. bojový výcvik na pozemní cíle či bojový výcvik ve vzdušném boji.

Důležitou součástí výcviku je činnost v simulátoru L-39NG, který implementovala do nové SIM budovy na letišti Pardubice dceřiná společnost LOM PRAHA VR Group. Objem odborné simulační přípravy činí zhruba 30 procent celkového náletu na proudových Skyfoxech.