V další části jednání se věnovali jednotlivým odborným aspektům implementace Koncepce POKOS.
Obrázek x z y
28.6.2017
Náměstek pro řízení sekce obranné politiky a strategie Ministerstva obrany Jakub Landovský se v úterý 27. června sešel s představiteli České školní inspekce, aby společně prodiskutovali aktuální otázky procesu vzdělávání v oblasti obrany státu na základních a středních školách. Českou školní inspekci na jednání zastupovali ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal a jeho náměstek Ondřej Andrys.
Hosty v úvodu seznámil s působností svého úseku a ve stručnosti objasnil projekt Přípravy občanů k obraně státu (POKOS). Zdůraznil, že charakter problematiky POKOS od Ministerstva obrany přímo vyžaduje spolupráci s ostatními resorty.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal uvítal, že se téma obrany státu na školách vyučuje, a ocenil snahu o koordinovaný přístup Ministerstva obrany. Uvedl, že Česká školní inspekce je schopna poskytovat Ministerstvu obrany zpětnou vazbu o kvalitě a dalších parametrech vzdělávacího procesu v této oblasti. Za nutné považuje propojení vzdělávacího procesu s praxí a kromě toho ocenil prezentační aktivity Armády České republiky na školách. V této souvislosti zmínil i unikátní možnosti vojenských muzeí jako „nejlepších učeben“.
Koncepce POKOS
V další části jednání se věnovali jednotlivým odborným aspektům implementace Koncepce POKOS. Šlo například o zapracování problematiky obrany státu do rámcových vzdělávacích programů pro střední vzdělávání, příručku POKOS pro učitele vydanou Ministerstvem obrany, kvalitu výuky na školách, odbornou připravenost stávajícího pedagogického sboru i budoucích učitelů nebo o spolupráci všech resortů s vazbou na bezpečnostní tematiku či případné zavedení jednotného předmětu, ve kterém by se tato témata vyučovala.
Obě strany se shodly na nutnosti užší spolupráce s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy a na potřebě vytvoření metodického materiálu, který by školám a učitelům dal návod, jak mají problematiku POKOS vyučovat a jaké metody a formy mohou v jednotlivých předmětech použít.
Tři aspekty
V závěru jednání náměstek Jakub Landovský konstatoval, že do vzdělávacího procesu je nutné zahrnout tři aspekty POKOS. Za prvé pěstování vztahu loajality občan – stát s tím, že jde o náročný úkol. Pokud tato vazba nefunguje správně, společnost se pomalu rozkládá. Za druhé základní penzum informací o místě Ozbrojených sil v bezpečnostním systému České republiky a o poslání a úkolech Armády České republiky s odkazem na zapojení vojáků do řešení krizových situací v míru.
V této souvislosti dodal, že jisté oddělení armády od společnosti, které nastalo po její profesionalizaci, je liché a že společnost je a vždy bude součástí řešení krize. Nově je podle náměstka Landovského potřeba zaměřit se také na oblast „soupeření v době míru“, ať už ve formě propagandy, kybernetických útoků či hybridních kampaní. Posledním třetím bodem, na který se POKOS soustředí, je chování jednotlivců v krizové situaci s odkazem na to, že nepřipravená osoba je sama zranitelnější, může však způsobit potíže rovněž svému okolí.