
Titulní stránka Historie a vojenství 4/2011, na níž je letoun Bristol F.2B Fighter z období 1. světové války
Obrázek x z y
29.11.2011
V tomto roce už čtvrté a zároveň letos poslední číslo časopisu Historie a vojenství se dostává do prodeje. Přináší několik materiálů týkajících se událostí roku 1938, ale také článek o chystaném náletu na Prahu za druhé světové války.
Většina hlavních materiálů aktuálního vydání čtvrtletníku Historie a Vojenství 4/2011 je věnována období druhé světové války. Hned na úvod se věnuje historik VHÚ Karel Straka existenci Skupiny 1, což byla nestandardní vyšší jednotka určená k zajištění hranic na severozápadě Čech. Straka zde detailně popisuje její aktivity od jara do podzimu roku 1938. Právě v této době, po anšlusu Rakouska, stál československý stát proti masivní hrozbě ze strany Německa, jehož hranice s čs. republikou už činily přes 2 000 kilometrů.
Dalším materiálem popisujícím toto období je článek Průběh zářijové mobilizace na Podkarpatské Rusi. Autor, Jiří Plachý, zde mimo jiné píše: „Případná válka a její přípravy však měly v tomto regionu i významný „vnitřní“ rozměr – měly v praxi ukázat, nakolik se občané tohoto zaostalého území stali během dvou dekád ve státoobčanském smyslu „Čechoslováky.“
I když byla takzvaná Karpatsko-dukelská operace druhé světové války již několikrát popsána, stále zde zůstává velký prostor pro nové bádání. Milan Kopecký a Tomáš Hofírek se v první části svého rozsáhlého dvoudílného textu Obrněné svazky a jednotky v bojích o město Dukla věnují aktivitám jednotek těžkých zbraní v náročném kopcovitém terénu na slovensko-polském pomezí.
Ne každý ví, že Praha se měla za druhé světové války stát cílem masivního bombardování spojeneckými letadly. Počítalo se s termínem 30. října 1944, nakonec z plánu ale sešlo. Německá obrana přesto chystala protiopatření, instalovala protiletadlové baterie, některé z nich měly dokonce chránit přímo Pražský Hrad. Byly umístěny na Letenské pláni. Všechny okolnosti neuskutečněného náletu popisuje Michal Plavec v článku Den, kdy nebyla bombardována Praha.
Do nejvýchodnější části předválečného Československa se může čtenář čtvrtého čísla Historie a vojenství vrátit i prostřednictvím materiálu Jindřicha Marka Radiostanice "Vladislav" v marném boji o Podkarpatskou Rus. Marek zde popisuje události roku 1944, kdy se čs. vojáci marně snažili pracovat ve prospěch zachování příslušnosti Podkarpatské Rusi k Československu.
Prostřednictvím dalších dvou materiálů se pak čtenář přesune do období socialismu. V článku Československo-egyptská spolupráce v oblasti vojenského školství v letech 1956-1960 se Milan Vyhlídal věnuje té fázi historie, kdy Československo následovalo poslušně kurz nastolený Moskvou a začalo výrazněji rozvíjet vztahy s Egyptem, resp. plukovníkem Násirem a jeho režimem. Václav Šmidrkal se v článku ČSLA jako subjekt a objekt speciální propagandy v 60. letech 20. století zabývá oblastí tzv. psychologické války. Jaké pozadí měly psychologické operace, jakými prostředky disponovala propaganda ČSLA a jakou úlohu měly tyto „zbraně“ hrát? Na tyto otázky autor podává obsáhlé odpovědi.
Řadový, vodou chlazený dvanáctiválcový motor Rolls-Royce Falcon III kdysi poháněl britský letoun Bristol F.2B Fighter z období 1. světové války. Jeden exemplář motoru dnes najdeme v Národním technickém muzeu. Exponát se stal impulsem pro Jiřího Rajlicha, aby pátral po tom, jak se dostal až na území Čech. Článek je doplněn i velkým množstvím dobových i současných fotografií, které zachycují slavný stroj.
Vedle těchto materiálů najde čtenář na více než sto padesáti stránkách HaV 4/2011 také stálé rubriky a pravidelné recenze knih z oblasti vojenství. Je zde také popsán i postup při restaurování historické halapartny ze sbírek VHÚ, zajímavá je reportáž z výstavy fotografií známého válečného fotoreportéra Dona McCullina v londýnském Imperial War Museum. Výtisky časopisu v ceně 99 korun je možné koupit v běžných prodejních sítích, případně přímo ve Vojenském historickém ústavu Praha – v Armádním muzeu Žižkov.
Více informací o aktivitách Vojenského historického ústavu Praha naleznete na www.vhu.cz