
Hangár pro letouny Airbus A - 319 CJ
Obrázek x z y
11.11.2011
První náročné práce na letounu Airbus A-319 CJ prováděl personál inženýrsko-letecké skupiny v novém hangáru.
Demontáž, kontrolu, specifické práce na jednotlivých komponentech a zpětnou montáž celkem tří velkokapacitních přídavných palivových nádrží provedl ve dnech 7. až 10. listopadu personál inženýrsko-letecké skupiny 241. dopravní letky 24. základny dopravního letectva.
Šlo vůbec o první skutečné využití nově postavené haly pro letouny Airbus A-319 CJ. Personál skupiny tyto poměrně složité práce realizoval po pěti letech provozu. "Bez zázemí nové haly bychom popsaný druh práce nemohli provést a nezbývala by nám jiná možnost než si pronajmout adekvátní prostory na letišti Praha-Ruzyně a přitom vynaložit nemalé finanční prostředky," uvedl velitel skupiny major Josef Karbulka.
Samotným pracím předcházelo vybudování zázemí v hale. Technici museli zkompletovat zařízení jako podpěry a mosty, bez nichž by žádný ze tří velkoobjemových celků nebylo možné z letadla vyndat. Mnoho z potřebných zařízení bylo doposud zakonzervováno a uloženo ve skladu, odkud je personál pomocí těžké kolové techniky převážel a instaloval v hale.
Víceúčelový hangár provozuje kbelské letiště řádově několik týdnů. Má zkvalitnit pracovní podmínky pro práci personálu inženýrsko letecké služby, a to jak v zimních tak v letních měsících. Hangár o 1 600 metrech čtverečních a výšce téměř 16 metrů je prioritně určen pro letouny Airbus A-319, v případě potřeby ale bude sloužit i dalším letadlům zejména v zimě a při určitých specifických typech přípravy.
"Při silném sněžení nebo jinak nepříznivých klimatických podmínkách se letadlo uschová do hangáru. Díky tomu techniku nebudeme muset odmrazovat a odstraňovat z povrchu strojů sníh a led. Zefektivní se už tak časově náročná technická příprava letadla předepsaná pro daný typ letu," vysvětlil Josef Karbulka.
Podle něj budou technici hangár ve Kbelích využívat i při specifických pracích, kdy jsou například odkryté části letounu, při kontrolách a opravách motorů nebo při tmelení, které vyžaduje stálou teplotu a vlhkost. "S novou halou je technický personál schopen odstraňovat složitější závady a opravy na řídících plochách i motorech bezprostředně po příletu."
Oproti klasickému hangáru má nová hala také zadní vrata pro výjezd vozidel menších rozměrů. "Tahač, který navede letadlo do haly, tak nemusí složitým manévrováním opustit halu stejnými vraty, ale bude pokračovat ve směru jízdy a vyjede z hangáru opačnou stanou, než kudy letadlo do hangáru navedl," uvedl Karbulka.
Hangár je dvouplášťový z odolné textilie s termoizolační vložkou. Osvětlení pracovního prostoru zajišťují demontovatelná svítidla, ovládání osvětlení je nezávislé, soustředěné do tří míst a zahrnuje celkem čtyřiadvacet světel. Ventilace je řešena větracími otvory. Konstrukce haly je navržená tak, aby v případě naléhavé potřeby šlo halu rozebrat a přepravit sedmi velkoobjemovými kontejnery. Váha celého kompletu je 65 tun. Pro montáž haly je potřeba minimálně šest vyškolených osob, speciální jeřáb a dvě montážní účelové plošiny. Firma postavila halu za dva měsíce, dodavatel garantuje životnost ocelové konstrukce třicet let, u technické textilie patnáct.