Odpověď ministra obrany Lubomíra Metnara na otevřený dopis Transparency International

Autor: Odbor komunikace MO

Ministerstvo obrany ČR (MO) komunikuje zakázku na pásová bojová vozidla pěchoty (BVP) transparentně a odbornou i laickou veřejnost v maximální možné míře informuje o svých krocích. Děje se tak v závislosti na průběhu vícekolového jednacího řízení (VJŘ) a na možnostech zveřejňovat údaje v rámci dodržení obchodního tajemství a v souladu s příslušnými právními normami a přijatým Etickým kodexem, který spolu uzavřeli zadavatel a oslovení dodavatelé.

Vnímáme pluralitu názorů veřejného prostoru a bohužel také řadu zkreslených a zavádějících informací, které se v souvislosti se zakázkou objevují. Diskusím o parametrech zakázky se nebráníme, odmítám ale jakékoliv zpochybňování jasně definovaných požadavků Armády České republiky (AČR) na BVP.

Řada Vámi požadovaných informací je dohledatelných na internetových stránkách MO, například v obsáhlém článku o prvním jednání s oslovenými dodavateli ze dne 27. 3. 2019, nebo ve speciální sekci Modernizační projekty AČR, kde jsou základní parametry nových BVP zveřejněny již od 19. 6. 2018.

Zástupci ministerstva také veřejně opakovaně deklarovali, že v první fázi byly oslovené firmy seznámeny s procesními pravidly a s šestnácti tzv. no-go parametry. Neobdržely tedy zadávací dokumentaci, jak uvádíte. Ta je mnohem podrobnější a obdrží ji až dodavatelé, kteří se budou po posouzení zaslané dokumentace zakázky účastnit v dalších kolech.

Jedním z no-go parametrů je také osádková věž (nikoliv posádková, jak nepřesně uvádíte) a není důvod tento požadavek měnit. Ve světě nejde o nic neobvyklého a podobnou cestou se v poslední době při poptávce BVP vydaly například Austrálie a Velká Británie. Tento trend následuje i USA. Výhodou tohoto řešení je střelec orientovaný do směru zbraně, rychlá orientace v terénu a při vyhledávání cíle, možnost pozorování optickými přístroji při výpadku elektrooptických. U osádkové věže je také obvyklejší, jednodušší a bezpečnější dobíjení munice zevnitř korby.

MO oslovilo pouze dodavatele, kteří jsou podle našeho názoru schopni dodat požadovaná pásová BVP všech modifikací, tzv. „do počtu“ nebyl osloven žádný dodavatel a v žádném případě nebyla zakázka koncipována tak, aby způsobila konkurenční výhodu některému z dodavatelů. Soudobá BVP představují především modulární platformu, která umožňuje využití pro výrobu konkrétních modifikací podle požadavků zákazníka. Oslovení výrobci jsou renomované společnosti, které jsou schopné v případě jejich zájmu nabídnout vozidlo podle požadavků a potřeb naší armády.

V současné chvíli je jasné, že žádost o účast ve VJŘ podaly všechny čtyři společnosti: PSM, BAE, Rheinmetall a GDELS. V současné době příslušná komise tyto žádosti posuzuje, zda splňují kvalifikační požadavky z „Výzvy k účasti ve VJŘ“. Až po dokončení tohoto procesu bude jasné, kdo se bude VJŘ dále účastnit.

Nyní k Vašim konkrétním dotazům:

Parametry tendru/využitelnost

1) Jakým způsobem byly nastaveny parametry pro oslovení potenciálních uchazečů, respektive neoslovení dalších možných uchazečů?
Uživatel (armáda) doporučil oslovit 4 možné dodavatele, a to na základě dvou dokumentů - marketingové informace a studie proveditelnosti. Zadavatel (ministerstvo) s tímto doporučením souhlasil, s daným postupem vyslovilo souhlas Kolegium ministra obrany.

2) Z jakého důvodu poptává Ministerstvo obrany ČR/Armáda ČR právě tento počet PBVP a existuje k tomuto počtu analýza či jiný podklad?
Počet vozidel vychází z požadavků na vybudování těžké brigády. V případě AČR se jedná o připravenost k nasazení brigádního úkolového uskupení na bázi 7. mechanizované brigády. Koncepčně vychází z Obranné strategie ČR 2017, Koncepce výstavby Armády České republiky 2025, Koncepce výstavby pozemních sil (2017), Strategického programu pozemních sil AČR a ze závazků Severoatlantické Aliance Capability Targets 2017.

3) Má Armáda ČR analýzu využitelnosti daného počtu PBVP? Je zadávací dokumentace plně v souladu se Strategií vyzbrojování a podpory rozvoje obranného průmyslu?
Využitelnost daného počtu vozidel vychází z výše jmenovaných dokumentů. Zadávací dokumentace je v souladu s uvedenou strategií.

4) Můžete specifikovat, v čem splňují požadavky zadavatele koncepční uchopení modernizace výzbroje Armády ČR?
Vychází z dokumentů uvedených v odpovědi č. 2.

5) Má Ministerstvo obrany ČR odhad, jaký vliv bude tato zakázka mít na dvouprocentní závazek rozpočtu na obranu vůči Severoatlantické Alianci?
Pořízení nových pásových bojových vozidel pěchoty je plně v souladu s naším závazkem dosáhnout do roku 2024 obranného rozpočtu ve výši 2 % HDP. Ve „Střednědobém plánu činnosti a rozvoje rezortu MO na roky 2022 až 2026“ jsou předpokládané finanční prostředky na projekt alokovány v potřebné výši. Jsme si jistí, že uskutečnění této zakázky bude mít pozitivní vliv, neboť dojde k praktickému naplnění politického závazku.

Role VOP CZ

6) Na základě jaké koncepce/jakých důvodů má v realizaci této zakázky hrát prominentní roli státní podnik VOP CZ?
Předně je třeba zopakovat, že jedním z no-go parametrů je nejméně 40 % z ceny akvizice pro český průmysl. Státní podnik VOP CZ (o jehož roli byli oslovení dodavatelé i veřejnost informováni) bude integrátorem zapojení českých firem do výroby a gestorem údržby a logistické podpory vozidel po celou dobu jejich životního cyklu. Ministerstvo obrany je zřizovatelem VOP CZ, jehož schopnosti mají v tomto směru pro armádu strategický význam. Podnik je pro nás nejvyšším garantem spolehlivosti, dlouhodobě se soustřeďuje na obrněnou techniku a její servis, udržuje k tomu potřebné lidské i technické kapacity. Má unikátní zkušenosti s vývojem, testováním a výrobou obrněné techniky.

7) Proč realizaci subdodávek v ČR nebude zařizovat vybraný dodavatel napřímo?
Role integrátora je pochopitelná pro koordinaci subdodávek subjektem, který je státem garantovaný jak ve své existenci, tak ve stabilitě. Jaké další české firmy by v zakázce chtěli využít, to bude autonomním rozhodnutím potenciálních dodavatelů.

8) Existuje ekonomická analýza posuzující dopad zvoleného postupu realizace subdodávek?
Tato analýza je zpracovávaná jako součást VJŘ.

9) Jaká (jak vysoká) bude případná provize pro státník podnik VOP CZ při sjednávání subdodávek? Existuje analýza kapacit VOP CZ tuto zakázku realizovat?
Případná provize bude běžná a bude dohodou s dodavatelem. VOP CZ má na realizaci potřebné kapacity, což prokázal v minulosti ve dvou největších zakázkách pro Pozemní síly AČR. Při zavedení modernizovaného tanku T-72M4 CZ a vozidel Pandur II 8x8CZ byl také v obou případech systémovým integrátorem.

Informace/průběh tendru

10) Jak přesně je nastaven časový harmonogram celé zakázky vzhledem ke stavu příprav a postupu? Kdy reálně očekává Ministerstvo obrany podpis smlouvy s vítězem tendru?
Časový harmonogram je nastaven v souladu s plánem získání cílových schopností 7. mechanizované brigády v roce 2025. Ambicí MO je uzavřít smlouvu v letošním roce, ale podpis i harmonogram budou ve velké míře záležet na průběhu VJŘ. Cílem MO je férově, transparentně a co nejvýhodněji pořídit moderní techniku dle požadavků AČR.

11) Jakým způsobem bude veřejnost informována o přípravě a průběhu zakázky (v souladu s dobrou praxí otevřenosti zadavatele i dodavatelů v průběhu veřejných zakázek)?
Veřejnost je informována průběžně cestou sdělovacích prostředků, internetových stránek MO a sociálních sítí. Pravidelně informujeme i volené zástupce veřejnosti v Parlamentu ČR.

Právní služby

12) Z jakého důvodu je již potřetí soutěžen dodavatel právních služeb? Proč se výběr dosud nepodařil?
Veřejná zakázka na poskytování právních služeb byla poprvé i podruhé napadena námitkami jednoho z uchazečů. V obou případech se jednalo o stejného uchazeče a orgán MO, který vykonává dozor nad zadáváním veřejných zakázek, většinu námitek stěžovatele odmítl. Přesto v jednom případě námitkám vyhověl. Nápravu nebylo možno učinit jinak, než zadávací řízení zrušit a vyhlásit jej opětovně s upravenými podmínkami týkajícími se prokázání technické kvalifikace, Zadavatel je nyní přesvědčen, že zadávací podmínky jsou stanoveny tak, aby byl vybrán dodavatel, který je odborně schopen podporu poskytnout.

Další fázi výběru dodavatele na pásová BVP dosavadní neexistence služby na právní podporu kriticky neohrožuje. Právní služby jsou v současné době zajišťovány zaměstnanci resortu. Zároveň je v běhu opakované výběrové řízení.

13) Jakým způsobem byla nastavena kritéria pro výběr těchto právních služeb?
Kritéria pro výběr dodavatele právních služeb byla stanovena v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ). Je to soubor kvalitativních požadavků a nejnižší nabídkové ceny. Bylo stanoveno splnění základní způsobilosti dle § 74 ZZVZ, dále splnění profesní způsobilosti dle § 77 ZZVZ a následně byla stanovena technická kvalifikace dle § 79 ZZVZ, která obsahovala nutnost doložení významných služeb obdobného charakteru.

Hodnocení veřejné zakázky pak bylo stanoveno dle ekonomické výhodnosti, a to podle nejnižší nabídkové ceny za jednu hodinu poskytování právních služeb bez DPH. Nastavení hodnoticích kritérií v předmětné veřejné zakázce způsobem, kdy je nabídková cena jediným hodnoticím kritériem ekonomické výhodnosti nabídek, současně a neoddělitelně však i s požadavkem na splnění náročných kvalifikačních předpokladů, je pro MO garantem výběru kvalitního a plně kvalifikovaného dodavatele právních služeb,

Pane řediteli, jsme si vědomi, že zakázka na pásová BVP je vzhledem ke svému finančnímu objemu velmi sledovaná. Je proto naším zájmem komunikovat věci pravdivě a transparentně. Nehodláme se ale podřizovat negativním vnějším tlakům, které mají za cíl zakázku zkomplikovat či znevěrohodnit. Věřím, že stejný názor zastávají i představitelé Transparency International.