Otázky a odpovědi k dalšímu využívání letounů JAS-39 Gripen

Autor: tiskové oddělení MO

  • Kolik letadel a za jakou cenu si budeme po roce 2027 pronajímat?
Po skončení současného pronájmu bude Armáda ČR využívat 10 jednomístných a dvě dvoumístná letadla JAS-39 Gripen. Za pronájem letadel, jejich servis a za výcvik pilotů zaplatíme 6,012 miliardy švédských korun (podle aktuálního kurzu 16,695 miliardy českých korun včetně DPH). Oproti švédské nabídce z loňského roku došlo k úspoře asi 25 procent. Pronájem 12 strojů pomůže překlenout období, kdy budou do českého nadzvukového letectva postupně zaváděna letadla páté generace F-35. Snížení počtu Gripenů přinese značné finanční úspory a ochrana vzdušného prostoru České republiky současně zůstane zajištěna.
  • Proč je využívání letounů dražší než v předchozích obdobích?
Letadla se dostávají do třetí dekády provozu. Je logické, že starší stroje vyžadují větší náklady na servis a údržbu. Je to stejné, jako když máte starší auto – také vás jeho provoz bude stát víc. Obsah smlouvy je obchodním tajemstvím, můžeme ale říct, že samotný pronájem netvoří významnou část nákladů, které budeme platit. Další položky pak představují právě servis a výcvik.

Zároveň za posledních 20 let v odvětví vojenského letectví znatelně vzrostly ceny na trhu práce a ceny materiálu. Připravovaná smlouva tak reaguje na vývoj cen v posledních letech, který značně překonal dlouhodobý průměr. Nabídka byla švédskou stranou pro Českou republiku vyjednána stejným způsobem, jako jsou vyjednávány nabídky pro švédské letectvo.

  • Co dalšího budete kromě servisu, pronájmu a výcviku platit?
Součástí dohodnuté smlouvy jsou i náklady na modernizaci. Tu bude nezbytné provést i kvůli vývoji současného bojiště. Jde ale o běžný postup, modernizace byla nezbytná i v současné periodě pronájmu gripenů (tedy v letech 2015 až 2027), kdy jsme do ní investovali téměř dvě miliardy korun. Oproti někdejšímu vedení Ministerstva obrany jsme modernizaci vyjednali současně s pronájmem letadel, aby nemusela být schvalována za několik let znovu. Náklady na ni budou 1,454 miliardy švédských korun (tedy 4,037 miliardy českých korun včetně DPH podle aktuálního kurzu). 
  • Proč potřebujeme Gripeny až do roku 2035, když už od roku 2031 začneme dostávat letadla F-35?
Letouny páté generace F-35 budou do České republiky přilétat postupně od roku 2031. Musí ale následně nabýt operačních schopností, což je dlouhý a náročný proces zahrnující řadu úkonů. K plnému nasazení tak budou připraveny od roku 2035. Do té doby musíme zajistit ochranu vzdušného prostoru České republiky. Jde nejen o jeden ze znaků suverenity státu, ale i o jeden ze závazků, který máme vůči našim partnerům v NATO.

Gripeny nám tak pomůžou zajistit hladký přechod na významně výkonnější platformu. Zároveň pomohou i s efektivním výcvikem pilotů.

  • Piloti byli s Gripeny spokojeni, proč je nechcete používat i nadále?
JAS-39 Gripen je bezesporu velmi kvalitní letadlo a s jeho službou jsme spokojeni. Končí mu ale životnost a musí být nahrazeno. Armáda k budoucnosti českého nadzvukového letectva zpracovala vojenské doporučení, ze kterého zcela jasně vyplynulo, že všechny úkoly, které naše letectvo v budoucnosti bude muset plnit, dokáže naplnit pouze letoun páté generace. Jediným dostupným strojem v této kategorii je F-35. Názor našich vojáků potvrdilo i vyjádření expertů z NATO. A potvrzují ho i spojenci, kteří masově F-35 pořizují. Zároveň je potřeba říct, že podle řady studií bude F-35 akceschopná i v horizontu 50 let.
  • Píšete, že zakázku projednalo Kolegium ministryně obrany. Kdo jej tvoří a posoudil zakázku i někdo jiný?
Kolegium ministryně obrany je kolektivní orgán ministra, tvořený náměstky, státním tajemníkem, vrchními řediteli sekcí a dalšími řediteli, náčelníkem Generálního štábu Armády ČR a jeho zástupci, náčelníkem Vojenské kanceláře prezidenta republiky, ředitelem Vojenského zpravodajství a dalších, posuzuje na základě podkladů zadavatele výběr dodavatele, a to před podpisem samotné smlouvy.

Zakázku a způsob jejího zadání navrhovaný zadavatelem současně kontroluje i oddělení dohledu nad veřejnými zakázkami, které posuzuje, zda je realizace v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Díky jednání kolegia je současně vyloučeno, aby se jednalo o rozhodnutí jednotlivce.