Plavby a jízdy tanků pod vodou 2015: V rámci ukázkového dne se představila veškerá technika

Autor: kapitánka Monika Nováková, tisková a informační důstojnice VeV-VA

V úterý 2. června se stalo vodní cvičiště Myslejovice ve vojenském výcvikovém prostoru Březina ukázkovým dnem výcviku AČR v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel a jízdou tanků pod vodou.

Nejen vojáci, ale i příslušníci ostatních spolupracujících resortů, zahraniční hosté a také rodinní příslušníci, včetně těch úplně nejmenších, tak měli možnost zhlédnout velmi atraktivní a jedinečný výcvik armádních řidičů.

„Vodní tok je významnou terénní překážkou a jednotky, které mají možnost ji překonat z chodu, tedy bez dalšího ženijního zabezpečení, mají velkou taktickou výhodu,“ vysvětlil všem hned v úvodu smysl tohoto výcviku jeho řídící podplukovník Radoslav Mareček, náčelník Centra dopravní výchovy Velitelství výcviku – Vojenské akademie ve Vyškově.

O tom, že česká armáda disponuje vozidly, která tuto významnou schopnost mají, se poté návštěvníci měli možnost přesvědčit na vlastní oči. Projetí tanku T-72 M4CZ pod vodou na druhý břeh jim předvedl řidič tanku Radim Hanák, příslušník 73. tankového praporu Přáslavice, tedy 7. mechanizované brigády, který takovýto výcvik absolvoval již po druhé ve své pětileté kariéře řidiče tanku.

Tank vyprostili z vody do pěti minut

A protože tento výcvik musí počítat naprosto se všemi situacemi, včetně těch krizových, byla nasimulována také dramatická situace s uvíznutím tanku, kdy všichni se zatajeným dechem sledovali okamžitou reakci a činnost záchranné a vyprošťovací služby, která tank dostala na břeh za úctyhodných necelých pět minut. „S tímto výcvikem samozřejmě souvisela dlouhá příprava, a to jak řidičů, tak techniky, která musela absolvovat i takzvané namáčení se zkouškou těsnosti a v nespolední řadě také přípravu příslušníků záchranné a vyprošťovací služby, která zde vrcholila v předcházejících čtrnácti dnech,“ objasnil podplukovník Mareček.

Další částí programu byla plavba v dráze, kterou vytyčovaly bójky. Tu předváděli řidiči vyškovského praporu zabezpečení a centra dopravní výchovy s obojživelnými vozidly BVP-2, PANDUR, BRDM. Mezi nejnáročnější části patřil průjezd bójkami couváním. Vojáci to zvládli i s obrněným pásovým transportérem MT-LB, který má horší manévrovací schopnost a překonával vodní překážku pouze z jednoho břehu na druhý a zpět.

Tonoucího zachránili za jedna a půl minuty

 A i při tomto výcviku proběhla ukázka zásahu záchranné a vyprošťovací služby, a to při poruše a uvíznutí bojového vozidla. Diváci mohli zhlédnout kromě vyproštění vozidel, také evakuaci posádky či dokonce záchranu tonoucího člena osádky bojového vozidla, který při snaze o odstranění závady spadl do vody. Záchranáři (potápěči i zdravotníci) zvládli celý svůj zásah - od oživování zachráněného na člunu při cestě ke břehu přes transport na nosítkách k sanitce až do jejího odjezdu - ve výsledném špičkovém čase kolem jedné a půl minuty.

Na vodním cvičišti Myslejovice budou až do 19. června postupně cvičit překonávání vodní překážky plavbou a jízdou tanků pod vodou i další útvary AČR, a to jak pozemních, tak vzdušných sil. A podle podplukovníka Marečka by se tu mělo vystřídat na 200 cvičících.

 


Plavby a jízdy tanků pod vodou 2015

Technika k výcviku

Všechna vozidla jsou vybavena potřebným materiálem (vesty, lana, bójky, lanové spojky). Ve vozidlech jsou umístěny tabulky s volacími znaky, frekvencemi a signály.

 

Parametry cvičiště

  • délka dráhy pro plavající BV            cca 820 m;
  • délka dráhy pro MT-LB                    cca 300 m;
  • délka tankového brodu                      240 m
  • šířka tankového brodu                       12 m
  • největší hloubka                                 4 m
  • sklon vjezdů a výjezdů:
    • přilehlá – bojová vozidla                   12 °
    • přilehlá – tankový brod                     11 °
    • protilehlá                                           5 – 6 °
  • překážky v souladu s TANK-6-6 (vjezd, průchod se zatáčením, omezený průchod k couvání)