
Z tiskové konference, zleva: Rudolf Blažek, Alexandr Vondra, Jan Vylita
Obrázek x z y
29.3.2011
Na ministerstvu obrany se v úterý 29. března uskutečnila tisková konference ministra obrany Alexandra Vondry ke změnám v akvizičním systému resortu.
To, že se propad příjmů ze státního rozpočtu od roku 2009 dnes pohybuje kolem 4 miliard korun, je příčinou faktu, že ministerstvo obrany musí hledat stále naléhavěji rezervy.
Některé z nich nastínil ve svém úvodním vystoupení právě ministr Vondra. Poukázal mimo jiné na skutečnost, že se v minulosti příliš plýtvalo v běžných výdajích. Nakupoval se materiál neefektivně, tedy z peněz, které byly k dispozici a neuspokojovaly se jimi skutečné potřeby armády.
Proto současné vedení ministerstva obrany připravilo řadu kroků, jak odstranit hlavní chyby v dosavadním akvizičním systému. Ve středu 30. března 2011 projedná vláda novelu zákona č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem, jejímž spolupředkladatelem je právě Ministerstvo obrany ČR.
Ta také umožní přímý nákup vojenské techniky ze zahraničí. Navíc bude možné nakupovat bez prostředníků, jejichž cestou se v letech 2004 - 2010 realizovaly obchody za více než 14 miliard korun. Více bude možné také využívat společných obchodů v rámci států NATO.
Ukazuje se, že jednou z hlavních priorit bude určení přesných kompetencí a odpovědnosti za nákup materiálu a služeb. Výsledkem vnitřních kontrol by měl být také Národní úřad pro vyzbrojování, který převezme za veřejné zakázky plnou odpovědnost a svou práci by měl podle ministra Vondry zahájit v průběhu příštího roku.
„Nový systém, který uvádíme do života postupně - tedy nejedná se o nějaký náhlý zlom - by měl jasně určit odpovědnost za zakázku. Jsme realisté, každý podobný systém je zneužitelný, nicméně jsme přesvědčeni, že tento výrazně sníží živné pole vedoucí ke korupci,“ uvedl ministr obrany Vondra.
Podle generálního sekretáře Jana Vylity chce ministerstvo obrany zavést takzvaný rodný list veřejné zakázky, který bude umístěn na internetu a bude sloužit k veřejnému dohledu nad zakázkami. Zakázky by tak měly být transparentní.
Uvedl také řadu příkladů, kdy se v úřadu nakupovalo bezmyšlenkovitě. Jeden z těchto nákupů představuje dělostřelecký radiolokátor Arthur, ke kterému objednavatelé už nenakoupili jeho další část, a to palebné prostředky, dalším je známá kauza nadbytečného množství zápalných šňůr pro ženisty, či nákup letounů CASA bez servisních služeb.
Poté poukázal na příklady, jak je možné změnou v akviziční oblasti ušetřit efektivním nákupem. Kroky k nápravě nedostatků vedou přes realistické plánování podle toho, co má armáda plnit, jakou roli a cíle od ní čekáme. To znamená, že je třeba nakupovat to, co armáda potřebuje, přímo od dodavatele, standardní a už vyzkoušené a využívat společných nákupů v rámci NATO. Nutné bude respektovat životní cyklus nakupovaného materiálu, tedy jak dlouho bude sloužit uživateli.
Náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Rudolf Blažek podtrhl skutečnost, že přes průhledný Národní úřad pro vyzbrojování, který bude obsazen kvalitními pracovníky, se mají striktně vymezit nákupy předmětů a služeb, které nelze užívat civilním způsobem.
Ministr Vondra v závěrečném shrnutí zdůraznil myšlenku, že současný akviziční proces na ministerstvu obrany lze reformovat a zabránit tak zbytečným únikům finančních prostředků.
Foto: (oha)