14.10.2025
Otázky a odpovědi k pořízení 24 letounů 5. generace pro řešení budoucnosti nadzvukového letectva Armády ČR
(aktualizováno k 14. 10. 2025)
PROČ NEPRODÁME F-35 IZRAELI A NEKOUPÍME NĚCO JINÉHO?
Pravidla prodeje vojenských zařízení, která Spojené státy vyžadují po všech partnerech, takový postup neumožňují, jde tedy o nereálnou představu. Navíc by nedošlo k žádné finanční úspoře - z vojenského doporučení, které bylo zpracováno za předchozího vedení ministerstva obrany a které porovnávalo několik letounů, nevyplynuly žádné významné cenové rozdíly mezi nabízenými stroji. Od některých politických představitelů například zaznívá, aby ČR pořídila francouzské letadla Rafal. Že by nešlo o levnější variantu dokládá například tento článek: natoaktual.cz/zpravy/indie-rafale-dassault-f-35-babis.A250429_192737_na_zpravy_m00
Zároveň je potřeba říct, že Izrael pořizuje pro své F-35 se souhlasem USA vlastní software, aby byl kompatibilní s jejich systémy.
JE PRAVDA, ŽE MNOHO ZEMÍ UPOUŠTÍ OD PROJEKTU F-35?
I když často v médiích zaznívá, že řada zemí zvažuje odstoupení od projektu F-35, ve skutečnosti se podle veřejně dostupných informací k takovému kroku tyto země nechystají. Jde většinou o názor jednotlivých politiků, nikoli o postoj vedení dané země. Případně o korekci prvotních úvah týkajících se pořízení nových letounů.
Např. v nedávno zmiňovaném případu Švýcarska nejde o odstoupení od projektu, ale o vyjednávání o růstu ceny kvůli vyšším clům. Kanada pak pouze zvažuje částečnou diverzifikaci programu F-35 kvůli politickým tlakům a taktéž sporům o cla. A v projektu F-35 pokračují i další země, Dánsko dokonče počátkem října oficiálně potvrdilo nákup dalších 16 letounů F-35.
A CO ŠPANĚLSKO? PSALO SE, ŽE SI NÁKUP F-35 ROZMYSLELO…
Španělsko bylo teprve v prvotní fázi záměru, kdy pouze sondovalo podmínky pořízení letounů F-35. Nikdy nezpochybnilo jejich kvalitu, cenu apod. Dle dostupných informací se problémem staly rozdílné představy španělské a americké strany týkající se realizace projektu. Navzdory některým mediálním interpretacím toto rozhodnutí není žádným překvapením, vychází též z jiné geopolitické situace Španělska a odlišných závazků v rámci NATO (více v rubrice Na pravou míru – odkaz zde).
JSOU DO PROJEKTU F-35 ZAPOJENY I DALŠÍ ZEMĚ NEŽ USA?
Program F-35 není pouze o Spojených státech. Od počátku jde o mezinárodní projekt. Letoun je vyvíjen, vyráběn a podporován mezinárodním týmem a byl založen osmi partnerskými zeměmi. Kromě USA dále Velkou Británií, Itálií, Nizozemím, Austrálií, Norskem, Dánskem a Kanadou. Skládá se z globálního dodavatelského řetězce více než 1 650 dodavatelů po celém světě ve více než 10 zemích. Například v Německu Rheinmetall Defence vyrábí středové trupy F-35A a v Itálii Leonardo provozuje zařízení pro konečnou montáž a údržbu F-35.
JE PRAVDA, ŽE SE NENAPLNILY SLIBY O ZAPOJENÍ ČESKÉHO PRŮMYSLU DO PROJEKTU F-35?
Není, v souvislosti s pořízením letounů F-35 bylo dosud vyjednáno 11 průmyslových projektů s Lockheed Martin a 3 projekty s firmou Pratt & Whitney, které zapojí celkem 13 českých podniků a univerzit. Tyto subjekty budou hrát zásadní roli ve čtyřech klíčových oblastech: výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba letounů F-35. Česká republika tak nejen přispívá k posílení globálního dodavatelského řetězce, ale také výrazně zvyšuje svou technologickou soběstačnost v klíčových oblastech obrany a bezpečnosti.
VYPLÝVAJÍ ZE SMLOUVY S USA NĚJAKÁ OMEZENÍ PRO VYUŽITÍ LETOUNŮ F-35?
Ne, žádná taková omezení smlouva neobsahuje.
MÁ AMERICKÁ VLÁDA MOŽNOST ZASAHOVAT DO FUNGOVÁNÍ LETOUNŮ, KTERÉ BUDOU VE VLASTNICTVÍ ČR?
Ne, do letounu jako takového nelze na dálku zasahovat. Lze ovšem omezovat přístup například ke kryptografickým klíčům, což by zkomplikovalo provoz (problematika kryptografických klíčů však není zdaleka záležitostí pouze letounů F-35, ale i další techniky). Nicméně nepředpokládáme, že by Spojené státy americké záměrně svým aliančním partnerům znemožňovaly využívání techniky. Byly by sami proti sobě.
BUDE ČR MOCI STÍHAČKY POUŽÍVAT NEZÁVISLE PRO VLASTNÍ OBRANNÉ POTŘEBY, KTERÉ BUDOU NAPŘÍKLAD V ROZPORU S POLITIKOU USA?
Ve smlouvě žádné takové omezení není uvedeno.
NEJSOU ÚVAHY O PŘÍPADNÉM ZASTAVENÍ PROGRAMU ČI ZRUŠENÍ?
Harmonogram plnění smlouvy již obě strany plní. Americká strana poskytuje podporu a seznamuje český tým se schopnostmi letounu.
BUDOU USA MOCI V BUDOUCNU KDYKOLI VYPNOUT SOFTWARE, KTERÝ JE POTŘEBA K POUŽÍVÁNÍ LETOUNŮ F-35?
Nikoli, software v letounu nelze vypnout na dálku. Lze pouze omezit rozvoj softwaru tak, že nejsou poskytovány výrobcem jeho aktualizace. Na letoun jako takový tato situace nemá vliv. Jedná se obdobnou situaci jako u mobilních telefonů. V okamžiku, kdy není k dispozici nejnovější aktualizace, lze jej používat dál, i když modernější software může umožňovat nové funkce.
JE MOŽNÉ VYPOVĚDĚT/ZRUŠIT SMLOUVU NA NÁKUP LETOUNŮ F-35 A POŘÍDIT SI JINÉ LETOUNY 5. GENERACE NAPŘÍKLAD OD JINÉHO DODAVATELE?
Na trhu neexistuje další varianta letounu 5. generace. Zároveň F-35 budou nosnou platformou v rámci Aliance. Všechny státy, které používají F-16 současně přecházejí na F-35. Bez letounů 5. generace nebude naše letectvo schopno adekvátně plnit úkoly vyplývající z aliančních plánů obrany a odstrašení. Rozhodnutí jednat s USA o pořízení F-35 vychází z analýzy, kterou vypracovala armáda a která říká, že jen stroje 5. generace mohou obstát na bojišti budoucnosti po roce 2040. Pokud tedy chceme taktické letectvo, jehož stroje nebude nutné za pár let obnovovat a které bude schopné plnit stanovené úkoly, tak je nutné koupit F-35.
VŠECHNY PENÍZE JSTE VYDALI NA PRODRAŽENÉ F-35 ZA 6,2 MLD. AMERICKÝCH DOLARŮ. POTÉ CHYBÍ PENÍZE NA DALŠÍ PROJEKTY?
Za samotné letouny F-35 (24 kusů), munici, jejich vybavení a související služby, jako jsou například výcvik, servis letounů, opravy a údržba zaplatíme necelých 5 miliard amerických dolarů. Máme na to smlouvu se Spojenými státy a ta stále platí nehledě na změnu administrativy.
Výdaje, tedy peníze na pořízení F-35, jsou rozloženy v čase tak, aby neohrozily jiné projekty důležité pro obranu ČR. Ještě před zasláním jedné mimořádné splátky v roce 2024, abychom dostali dva letouny o rok dříve, se jednalo o průměrné náklady až do roku 2034 ve výši 7,3 % obranného rozpočtu ČR a po roce 2034 budou mezi 2-3 % obranného rozpočtu.
KONKRÉTNĚ F-35 PO NÁS NIKDO ANI V NATO NECHCE, PROČ JE POŘIZUJETE?
Obrana České republiky je založena na systému kolektivní obrany NATO a z toho pro nás mimo jiné vyplývá i plnění tzv. Cílů výstavby schopností (Capability Targets, CT). V tomto směru už existují cíle z roku 2021, které jsme měli za úkol plnit. V letošním roce budou schválena nová CT, která se budou týkat zejména výstavby schopností pozemních sil, protivzdušné a protiraketové obrany, systémů velení a řízení a logistických kapacit. Už dnes víme, že součástí CT25 jsou také schopnosti nadzvukového letectva, a to jednak za účelem ochrany vzdušného prostoru ČR, tak za účelem zapojení do aliančních vzdušných operací. Tyto požadavky splňuje pořízení letounů F-35.
Nejde totiž pouze o letoun, ale také o prvek protivzdušné obrany (PVO) a extrémně výkonný senzor, který se díky minimální viditelnosti pro radary dostane s velmi malým rizikem do blízkosti či nad území nepřítele, a může nejen útočit, ale především sbírat data o nepřátelSkých pozicích, počtech jeho jednotek, druzích techniky atd. A všechna tato data umí propojit s daty z jiných systémů, vyhodnotit je a poskytnout dalším systémům AČR nebo Aliance. A stejně tak bychom mohli mít přístup k datům spojenců i my. Bez F-35 tyto schopnosti mít nebudeme.
Z platných strategických dokumentů ČR i NATO, z vojenského doporučení vládě ČR a samozřejmě také z aktuálního bezpečnostního kontextu jasně plyne, že operační požadavky AČR po roce 2040, které budou zahrnovat výrazné rozšíření úkolů oproti současnému stavu, bude možno plnit pouze s letouny 5. generace v počtu 24 kusů. To je ostatně počet, který byl před lety plánován i pro letouny Gripen, ale v důsledku ekonomické situace došlo k jeho snížení.
VÍTE, ŽE NATO JE OBRANNÝ PAKT A F-35 JE ÚTOČNÝ LETOUN? PROČ JE TEDY POŘIZUJEME?
Všechny současné letouny tohoto typu jsou tzv. multirole, tedy víceúčelové. Žádný letoun kategorie obranný nebo útočný neexistuje, jde o zcela irelevantní tvrzení. Letoun F-35 je strojem 5. generace, který je využíván primárně k odstrašení protivníka. Zjednodušeně řečeno, když budeme pořádně připravení a vybavení, nikdo si na nás nic nedovolí. Jak se říká, chceš-li mír, připravuj se na válku.
PROČ POŘIZUJEME F-35 A NEKOUPÍME ROVNOU F-47, KTERÉ USA VYVÍJÍ?
Vývoj tohoto letadla je v počáteční fázi a jeho zavedení do služby v americké armádě je otázkou mnoha let. Není jasné, zda jej USA nabídnou svým spojencům. Stejně postupovaly i v případě letadla F-22 Raptor, který má F-47 nahradit, a které nesmí být kvůli ochraně technologií vyváženo.
JE PRAVDA, ŽE LETOUNY F-35 NEMAJÍ FUNKČNÍ RADAROVÉ SYSTÉMY?
Jde o dezinformace, které se nezakládají na pravdě. Letadla F-35 jsou vybavena funkčními radary. Dokládá to mimo jiné i úspěšné nasazení těchto strojů Státem Izrael do bojových operací.
KOLIK CELKEM ČESKO ZA F-35 ZAPLATÍ?
Náklady na pořízení systému F-35 do roku 2034, kdy budou dodány všechny letouny, jsou necelých 150 miliard Kč. Část výdajů bude uhrazena do USA, a to ve výši necelých 5 miliard USD (přepočteno kurzem 21,2 Kč za 1 USD jde o 106 miliard Kč) za samotné letouny, munici, jejich vybavení a související služby, jako jsou například výcvik, servis letounů, opravy a údržba. Zbývající výdaje ve výši necelých 44 miliard Kč zaplatí Ministerstvo obrany českým dodavatelům při výstavbě infrastruktury, za nákup paliva, přípravu odborného personálu a DPH odvede do státního rozpočtu. Ministerstvo obrany představilo v souvislosti s pořízením letounů F-35 nejen nabídku vlády USA, ale komplexní nákladovou analýzu, která byla podkladem pro rozhodnutí vlády. Obsah smlouvy a její maximální možnou cenu na konci června 2023 odsouhlasil Kongres USA. Americká strana deklaruje, že návrhy smluv LOA jsou zpracovány na základě amerických právně závazných norem Foreign Assistance Act a Arms Export Control Act. Nejen samotné pořízení letounů F-35, ale obecně všechny akvizice Vlády Spojených států se řídí americkými právními normami mimo jiné Competition in Contracting Act, Federal Acquisition Regulation (FAR) a Defense FAR Suplement (DFARS).
Pozn.: Výše uvedené skutečnosti jsou uváděny také ve znění smlouvy, ze kterého vyplývá, že vláda Spojených států amerických při zajišťování nákupů pro mezinárodní partnery (v tomto případě Česká republika) bude používat stejná smluvní ustanovení, kontraktační administrativu a stejné postupy kontroly jakosti a auditu, jaké by použila při vlastním nákupu, tj.: materiál pro nás pořizuje za stejných podmínek (včetně finančních) jako pro ostatní partnery FMS. U letounů F-35 agentura zastupující vládu USA JPO – Joint Program Office vždy pořizuje celou výrobní kapacitu montážní linky v daném roce, tzv. výrobní šarži (tzv. Production Lot). Pravidelně však JPO kontraktuje dvě šarže na dva roky. Cena je v takovém případě při identické konfiguraci letounů identická pro všechny zákazníky. Konfigurace letounů pro AČR je požadována identická s letouny pro Letectvo spojených států, tak jako požaduje většina zákazníků FMS, s výjimkou Izraele a cena tak bude také jednotná.
Zakázky budou v ČR zadávány transparentně v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek, proto nebudou nyní detailně rozepisovány, aby uchazeči neznali odhadované náklady a na tuto hodnotu nespekulovali.
Většina nákladů, které se vynaloží kvůli systému F-35, by byly vynaloženy bez ohledu na pořizovaný typ letounu. Rozšíření počtu nadzvukových strojů o 10 logicky znamená nutnost vybudování nové infrastruktury. Kvůli interoperabilitě se spojenci z NATO již nyní probíhají dlouhodobě naplánované přípravné projektové práce na vybudování vzletové a přistávací dráhy. Její rekonstrukce nesouvisí s typem nadzvukového letectva, ale musí být provedena kvůli horšícímu se stavu v každém případě.
Veškeré výdaje na systém F-35 budeme platit z obranného rozpočtu, který je zákonem o financování obrany stanoven na úrovni 2 % hrubého domácího produktu (HDP). Od roku 2024 do roku 2034, tedy v období 11 let, kdy budou průběžně hrazeny platby za pořízení systému, půjde v průměru o méně než 14 miliard Kč ročně, což je 7, 3 % celého obranného rozpočtu. Nedojde tedy k ohrožení jiných potřebných modernizačních projektů.
Než do ČR letouny dorazí, je třeba realizovat řadu projektů, které s důslednou a odpovědnou přípravou na provozování komplexního systému souvisí.
JAKÉ BUDOU PO POŘÍZENÍ SYSTÉMU F-35 JEHO NÁKLADY NA PROVOZ? ŘÍKÁ SE, ŽE BUDOU NÁSOBNĚ VYŠŠÍ, NEŽ JE POŘIZOVACÍ CENA.
Takzvané náklady na životní cyklus, tedy na provoz po dobu přibližně 30 let, jsou u každé techniky – ať už pozemní, či vzdušné – vždy vyšší než pořizovací cena. Náklady na provoz tak představovaly jeden z důležitých srovnávacích parametrů ve vojenském doporučení, na jehož základě dostalo Ministerstvo obrany od vlády v červenci 2022 mandát k jednání s vládou USA o pořízení strojů 5. generace.
V médiích sice rezonují náklady jednotlivých typů letounů na letovou hodinu, nicméně relevantním údajem pro celkovou analýzu jsou komplexní náklady na rok pro flotilu 24 letounů. Část údajů vychází ze smluvní nabídky vlády USA a dále jsou v současných cenách zohledněny náklady, které budou vynaloženy v ČR, například na pořízení paliva, výcviku personálu v ČR, na výstavbu nemovité infrastruktury a plateb DPH. Na základě těchto výpočtů lze tedy říci, že po roce 2034, kdy skončí etapa pořízení, bude ročně na provoz systému 24 letounů F-35 vynakládáno 4,9 miliard Kč s DPH ročně včetně výdajů na palivo a munici.
Vojenské doporučení počítá s provozem letounů do roku 2069, takže do roku 2034 Česká republika zaplatí za systém F-35 včetně vybudování nemovité infrastruktury necelých 150 miliard Kč, po roce 2034 necelých 172 miliard Kč. Odhad nákladů na pořízení a provoz systému F-35 do roku 2069 je tedy v dnešních cenách 322 miliard Kč. Dle odhadů by v letech 2024 – 2069 měl obranný rozpočet za předpokladu dvouprocentního meziročního nárůstu v souhrnu činit cca 8,4 bilionu Kč, takže náklady na pořízení a provoz systému F-35 by z něj měly činit necelá 4 %.
SMLOUVA S USA JE V AMERICKÝCH DOLARECH. JAK SE MINISTERSTVO OBRANY POPERE S VÝKYVY KURZ ČESKÉ KORUNY VŮČI AMERICKÉMU DOLARU, ABY NEREALIZOVALO PLATBY PŘI NEVÝHODNÉM KURZU?
Úhrada závazků americké vládě bude realizována dvakrát ročně. Po dohodě s Ministerstvem financí bude v pravidelných týdenních cyklech nakupován americký dolar v částkách, aby byla zjištěna pololetní platba. Tím bude zamezeno nákupu velkého množství měny v jednom okamžiku, a tím i případným spekulacím. Zároveň se jedná o efektivní nástroj k rozložení rizika v čase.
BYLA JIŽ PODEPSÁNA SMLOUVA?
Na konci ledna 2024 byla společně s hlavní smlouvou o nákupu letadel s vládou USA podepsána i dohoda o průmyslová spolupráce s výrobcem strojů, společností Lockheed Martin. V tuto chvíli je připraveno 11 projektů se společností Lockheed Martin a 3 projekty s firmou Pratt & Whitney, a to v hodnotě 15,3 miliardy Kč. Podílet se na nich bude 13 českých podniků, výzkumných institucí a univerzit. Ty se zapojí ve čtyřech oblastech: výroba komponent, výzkum a vývoj, pilotní výcvik a údržba, servis a opravy F-35. V květnu zástupci Lockheed Martin podepsali první dvě dohody o průmyslové spolupráci s českými subjekty včetně státního podniku LOM Praha a v říjnu 2024 s dalšími 3 českými subjekty.
CO TO JE „LOA“ A CO OBSAHUJE?
Dokument LOA je tzv. akceptační dopis s nabídkou (Letter of Offer and Acceptance – LOA). Tento dokument stanovuje rámec dodávek a poskytovaných služeb, obsahuje podmínky, za kterých Ministerstvo obrany zboží, související vybavení, systémy podpory a další služby pořizuje.
LOA je zpracován podle právních norem USA a řídí se mimo jiné zásadou, že vláda USA bude při spolupráci na nákupu vojenské techniky s mezinárodními partnery používat stejná smluvní ujednání, kontraktační administrativu a další postupy, jaké by použila, pokud by techniku nakupovala pro sebe.
LOA uvádí mimo jiné, že Česká republika dostane 24 strojů ve verzi F-35A, kupní cena za letouny, munici a výcvik pilotů je necelých pět miliard amerických dolarů.
LOA také obsahuje potvrzení, že americká strana bere na vědomí požadavek české strany na kompletaci části letounů v rámci evropských kapacit.
Česká strana požaduje, aby prvních 12 strojů bylo vyrobeno ve Spojených státech amerických a dalších 12 pak v Itálii. Prvních šest letounů bude dodáno v roce 2029, další 2 v roce 2030 a čtyři v roce 2031. Každý další rok pak po čtyřech kusech s tím, že posledních 12 bude z italského závodu Cameri, kde bude zabezpečována i tzv. vyšší úroveň oprav strojů F-35.
KDO PROJEKT F-35 ZA MINISTERSTVO OBRANY ŘÍDÍ?
Řízení projektu F-35 má na starosti generálmajor v. v. Petr Hromek. Pověřila ho tím 18. prosince 2023 ministryně obrany Jana Černochová. Koordinační funkci převzal po vrchní ředitelce sekce ekonomické Ministerstva obrany Blance Cupákové, která odpovídala za vyjednávací fázi projektu. Bývalý pilot a velitel vzdušných sil v letech 2018 až 2020 Hromek bude mít na starosti implementační fázi.
CO ZNAMENÁ, ŽE JE POŘÍZENÍ F-35 STRATEGICKÝM PROJEKTEM?
Pojem strategický projekt zavedl zákon o financování obrany č. 177/2023. Označuje tak víceleté projekty, které jsou charakterizované souborem věcných, časových a finančních podmínek se zásadním dopadem na obranyschopnost ČR. Musí být samozřejmě v souladu s dokumenty schválenými vládou. Na seznamu byl dosud zařazen nákup pásových bojových vozidel pěchoty, v lednu mezi ně přibylo také pořízení F-35 a v červnu 2024 k nim přibyl střední transportní letoun a hlavní bojový tank. Ministerstvo obrany může díky tomu pro projekt převodem financí z předchozího roku zajistit víceleté financování.
PODLE MATERIÁLŮ SAAB VYCHÁZÍ GRIPEN Z HLEDISKA POŘIZOVACÍ CENY I PROVOZU NEJLEVNĚJI. JAK JE MOŽNÉ, ŽE ARMÁDA I MINISTERSTVO TVRDÍ NĚCO JINÉHO?
Z indikativní nabídky Švédského království z počátku července bylo možné identifikovat cenu samotných letounů. Případné pořízení 24 letounů JAS-39 Gripen E (nástupce provozovaných letounů Gripen C) by na základě těchto údajů vyšlo v přepočtu o necelé 2 miliardy Kč dráž, tedy je v řádech desítek procent dražší, než společnost Saab prezentovala v médiích a materiálech distribuovaných členům Parlamentu ČR. Výdaje na munici jsou stejné u jakékoli platformy, takže na ní k úspoře nedojde. Co se týče výstavby nemovité infrastruktury, příslušenství k letounům a ostatních výdajů, je odhad, že pořízení F-35 vyjde přibližně o 30 % více než jiná platforma. Výsledkem je, že pořízení 24 letounů JAS-39 Gripen E s totožnou municí, příslušenstvím a souvisejícími výdaji (například infrastrukturou) by vyšlo na více než 128 miliard Kč. Je to o 14 procent méně, než 150 miliard Kč, které budou vydány za systém F-35, který má vyšší schopnosti.
U výpočtu nákladů na provoz jsme u platformy Gripen vycházeli z údajů, které máme k dispozici díky provozu 14 JAS-39 Gripen C/D letectvem AČR v posledních osmnácti letech. Pro vyloučení pochybností jsme v analýze kalkulovali s tím, že provoz novějších letounů JAS-39 Gripen E/F bude stejně drahý (což podle údajů z otevřených zdrojů není) jako u Gripenů C/D. Při přepočtu na provoz flotily 24 letounů a započítání paliva, jehož spotřeba je nižší než u F-35 a munice, vyšly roční provozní výdaje na 3,7 miliardy Kč včetně DPH. V porovnání se 4,9 miliardami Kč u F-35 jsou provozní výdaje na flotilu JAS-39 Gripen E/F o necelou čtvrtinu nižší. To je ovšem vyváženo životností systému F-35, která je nepochybně v řádu desítek let vyšší a zároveň tím, že v horizontu přibližně 20-30 let nebude muset proběhnout pořízení nového systému kvůli požadavkům vyplývajícím z bojiště budoucnosti.
Cena samozřejmě nemůže být jediným kritériem při zodpovědném rozhodování o budoucnosti nadzvukového letectva a obranyschopnosti státu na desítky let dopředu. Základem úspěchu je udržování si výhody nad protivníky, čemuž napomohou špičkové technologie. Ty, které předčí ostatní, jsou sice dražší, ale právě tyto technologie učiní naši armádu silnější, a navíc mohou být velmi efektivně sdíleny i s ostatními uživateli systému F-35. Interoperabilita se spojenci dělá ze systému F-35 mnohem účinnější nástroj na desítky let dopředu.
Vojenské doporučení srovnávalo náklady i na další platformy, konkrétně šlo o sedm typů. Ke všem letounům si AČR vyžádala oficiálně údaje od vlád zemí, v nichž se letouny vyrábějí.
Ještě obecně k hodnocení ve vojenském doporučení lze uvést, že bylo stanoveno sedm kritérií, přičemž cena byla jedním z nich a nabídky byly hodnoceny na základě hodnocení míry získaných schopností vůči vynaloženým nákladům. F-35 skončila první a Gripen nebyl ani na druhém místě. Obdobný hodnotící model použily také některé další země (například Belgičané nebo Nizozemci).
Výše uvedené informace potvrzuje nabídka švédské vlády z července 2024, která zvyšuje stávající platby za pronájem až trojnásobně.
K ČEMU POTŘEBUJEME 24 LETOUNŮ, KDYŽ DOTEĎ JICH STAČILO 12 + 2 VÝCVIKOVÉ?
Stávající řešení v podobě pronájmu 14 nadzvukových letounů bylo původně pouze dočasné na deset let do roku 2015. Od počátku bylo jasné, že neumožní plnit veškeré úkoly požadované po nadzvukovém letectvu AČR. Plní tak pouze základní úkoly ochrany vzdušného prostoru ČR a alianční operace pouze s omezeními. Armáda požadovala pořízení 24 letounů již před dvaceti lety, ale následně bylo rozhodnuto o „dočasném řešení“. Počet 24 letounů totiž umožní plnit požadované úkoly a zároveň dojde k vyššímu využití schopností letounů.
Z platných strategických dokumentů ČR i NATO, z vojenského doporučení vládě ČR a samozřejmě také z aktuálního bezpečnostního kontextu jasně plyne, že operační požadavky AČR po roce 2040, které budou zahrnovat výrazné rozšíření úkolů oproti současnému stavu, bude možno plnit pouze s letouny 5. generace v počtu 24 kusů. To je ostatně počet, který byl před lety plánován i pro letouny Gripen, ale v důsledku ekonomické situace došlo k jeho snížení.
NEOHROZÍ NÁKUP LETOUNŮ F-35 JINÉ MODERNIZAČNÍ PROJEKTY?
Jak bylo již řečeno výše, výdaje na tento projekt budou průměrně do roku 2034 na úrovni 7,3 % obranného rozpočtu ČR a po roce 2034 budou mezi 2-3 % obranného rozpočtu. Vzhledem k tomu, že drtivá většina obranného rozpočtu je vynaložena na potřeby armády, lze zodpovědně říci, že na další modernizační projekty zbývá dostatek prostředků.
Navíc je třeba si uvědomit, že pořízením F-35 získá AČR zcela nový technologický standard, ke kterému se budou vztahovat všechny ostatní druhy techniky. To v praxi znamená postupné sjednocování komunikačních protokolů, integraci jednotlivých systémů do nového systému velení a řízení apod. K tomu všemu F-35 svou technologickou vyspělostí výrazně přispěje, díky čemuž modernizační projekty nejen neohrozí, ale naopak je posune na novou a výrazně vyšší úroveň.
PODAŘILO SE V RÁMCI VYJEDNÁVÁNÍ S USA DOSÁHNOUT VÝSLEDKŮ, KTERÉ SE PROMÍTLY DO CENY NABÍDKY?
I přesto, že při vyjednávání s vládou USA v rámci standardizovaného procesu FMS (Foreign Military Sales) je cena vojenského materiálu i služeb pro všechny zájemce stejná, podařilo se určitých finančních úspor dosáhnout. Česká republika požádala o prominutí poplatků na předchozí výzkum a vývoj a rovněž o prominutí administrativních poplatků spojených s přípravou projektu. Vláda USA předchozí vývojové náklady prominula zcela a do výše 3,2 % i úhradu administrativních nákladů. V nominálním vyjádření se jedná snížení nabídkové ceny o 12,8 miliard Kč, tedy téměř o 10 %.
F-35 JSOU PRÝ ZBYTEČNĚ DRAHÉ A JEJICH KOMPLETNÍ SCHOPNOSTI STEJNĚ AČR VZHLEDEM KE SVÉ TECHNICKÉ VYSPĚLOSTI NEVYUŽIJE. NESTAČIL BY LEVNĚJŠÍ LETOUN?
Bez letounů 5. generace nebude naše letectvo schopno adekvátně plnit úkoly vyplývající z aliančních plánů obrany a odstrašení. Rozhodnutí jednat s USA o pořízení F-35 vychází z analýzy, kterou vypracovala armáda a která říká, že jen stroje 5. generace mohou obstát na bojišti budoucnosti po roce 2040. Pokud tedy chceme taktické letectvo, jehož stroje nebude nutné za pár let obnovovat a které bude schopné plnit stanovené úkoly, tak je nutné koupit F-35.
F-35 se stane standardem v Severoatlantické alianci, což zvyšuje interoperabilitu a efektivitu jak při společných operačních působeních, tak provozu a údržbě. Tento systém pořizuje a provozuje řada zemí, které jsou srovnatelně velké, nebo menší než Česká republika, například Nizozemsko, Švýcarsko, Dánsko, či Izrael. Budou jej mít naši sousedé Polsko a Německo. V roce 2030 by mělo být v Evropě až 600 těchto letounů. Zařadíme se tudíž do rostoucí rodiny uživatelů a zároveň budeme snižovat náklady.
V roce 2031, kdy přiletí první stroje F-35 do České republiky, budeme moci schopnosti tohoto stroje integrovat do systému velení a řízení AČR a v maximální míře využít potenciál letounů. Je naprosto zásadní, aby spolu jednotlivé druhy techniky dokázaly komunikovat, proto je již v plánech do roku 2030 investovat desítky miliard korun do komunikačních prostředků a systému velení a řízení. Není to jen jeden z cílů modernizace AČR, ale také cíl NATO.
F-35 je v tomhle systému jeden ze zásadních prvků. Nejde totiž pouze o letoun, jak jej známe z filmů o stíhačích, ale také o prvek protivzdušné obrany (PVO) a extrémně výkonný senzor, který se díky minimální viditelnosti pro radary dostane s velmi malým rizikem do blízkosti, či nad území nepřítele a může nejen útočit, ale především sbírat data o nepřátelských pozicích, počtech jeho jednotek, druzích techniky atd. A všechna tato data umí propojit s daty z jiných systémů, vyhodnotit je a poskytnout dalším systémům AČR nebo aliance. A stejně tak bychom mohli mít přístup k datům spojenců i my.
Bez F-35 tyto schopnosti mít nebudeme. S žádným jiným strojem se tak daleko nedostaneme, nebudeme schopni zasahovat na takovou vzdálenost a nebudeme mít klíčovou informační převahu. Musíme navíc vnímat řešení nejen očima současnosti, ale i budoucnosti.
JAKÝ BUDE MÍT VLIV POŘÍZENÍ F-35 NA DALŠÍ LETOUNY POUŽÍVANÉ TAKTICKÝM LETECTVEM AČR, JAKO JSOU L-159?
Případné pořízení 24 kusů F-35 by mělo zásadní vliv na podobu celého taktického letectva, protože F-35 by díky svým schopnostem byly schopny plnit plné spektrum úkolů bez nutnosti využívání dalších platforem, jako je L-159. V současné době taktické letectvo disponuje kromě 14 kusů Gripenů C/D i 24 kusy letounů L-159. V případě pořízení F-35 je předpoklad, že dojde i k postupnému utlumování a po roce 2035 k úplnému uzemnění všech L-159, čímž dojde i k průměrné roční úspoře nákladů ve výši cca 600 mil. Kč a zároveň ke sjednocení na jedinou platformu.
BUDE NĚJAKÁ PRŮMYSLOVÁ SPOLUPRÁCE? POMŮŽE PROJEKT NAPŘÍKLAD ČESKÉMU VÝZKUMU?
V oblasti průmyslové spolupráce se podařilo s vládou určenými výrobci Lockheed Martin a Pratt &Whitney dohodnout 14 projektů průmyslové spolupráce v hodnotě vyšší než 15 miliard Kč, a to ve všech prioritních oblastech stanovených Ministerstvem obrany. Těmito oblastmi jsou lokalizace výrobního řetězce do ČR, pilotní výcvik, výzkum a vývoj, údržba, servis a opravy.
Program Joint Strike Fighter (JSF), ze kterého vzešel letoun F-35 ve třech variantách A (standardní), B (kolmý vzlet a přistání) a C (námořní varianta s větším doletem) byl velmi finančně i technologicky náročný a probíhal na přelomu 20. a 21. století. Jeho cílem bylo mimo jiné nahradit několik vzdušných platforem, což se podařilo. Kromě Spojených států se vývoje účastnili i partneři: Velká Británie, Itálie, Nizozemsko, Kanada, Turecko, Austrálie, Norsko a Dánsko. Tyto země tak dlouhodobě tvoří uzavřený dodavatelský řetězec produkce letounů F-35 a možnost se do něj zapojit tak mají jen technologicky velmi vyspělé společnosti. Systém zapojení se takové společnosti znamená projít několikaletým náročným certifikačním procesem nejprve po stránce majetkové a finanční a posléze i technologické. České republice se tak podařil výjimečný krok v oblasti možnosti zapojení se do globálního dodavatelského řetězce, kdy tři společnosti by měly v letech 2028-2029 tuto certifikaci dokončit (Ray Service, Honeywell, konsorcium PBS, One3D, Centrum HiLase). V oblasti výcviku bude zapojen státní podnik LOM a firma VRGineers, v oblasti výzkumu a vývoje mají své projekty ČVUT, VUT, státní podnik VZLÚ a Centrum HiLase. O simulátory se bude starat VR Group.
Zároveň je v dohodách s výrobci ukotvena identifikace dalších projektů spolupráce s průmyslem a univerzitami v oblastech výzkumu a vývoje, výroby a subdodávek v oblastech jako je pilotní výcvik, kosmické technologie, kybernetika, umělá inteligence, robotika a technologie zpravodajství, průzkumu a sledování. Vzhledem ke skutečnosti, že by část letounů měla být vyrobena v Itálii, předpokládáme jednání o možnostech průmyslové spolupráce i s firmou Leonardo. S tou již byl na úrovni ministrů obrany písemně odsouhlasen tento záměr.
KDY DORAZÍ PRVNÍ LETOUNY F-35?
První F-35 pro Česko by měly být vyrobeny v roce 2029, poté se bude školit personál a v roce 2031 by měly dorazit do Česka. Dosažení plných operačních schopností předpokládáme v roce 2035. Letouny sem samozřejmě plně provozuschopné již dorazí, ale síla letounů 5. generace je především v možnostech jejich propojení na další systémy armády. Příprava na integraci těchto letounů započne již v letech po podpisu smlouvy. V tom by měly především pomoci investice do oblasti komunikačních systémů a systému velení a řízení, do kterého se předpokládají v následujících letech investice v řádu desítek miliard korun.
BUDEME MÍT DOSTATEK PILOTŮ A DALŠÍHO PERSONÁLU?
Nábor nových vojáků je velkým tématem nejen pro vzdušené síly, ale pro všechny složky armády. Speciálně v souvislosti s letouny 5. generace však nepochybujeme o tom, že nábor lidí zvládneme. Letouny 5. generace jsou tím nejlepším, co na světě je, a obsahují ty nepokrokovější technologie současnosti. Pro každého, kdo má zájem o letectví, výpočetní technologie, senzory nebo umělou inteligenci, budou letouny 5. generace znamenat velkou profesní výzvu. A vzhledem k dlouhodobě vysoké úrovni českého technického školství v civilní i vojenské sféře nepochybujeme o tom, že kvalitní odborníky seženeme.
Celkově ovšem neočekáváme, že bychom kvůli F-35 navyšovali počty více, než jsme dosud deklarovali. Vzhledem ke skutečnosti, že v oblasti taktického letectva budeme přecházet postupně na jednu platformu (z JAS 39 Gripen a L-159 na F-35), počet personálu k zajištění činností taktického letectva by se neměl navýšit, pouze jejich odborná skladba se bude měnit.
CO SE BUDE DÍT S GRIPENY? ČR ÚDAJNĚ DOSTALA NABÍDKU NA JEJICH BEZÚPLATNÝ PŘEVOD A TAKÉ SI SPOLEČNOST SAAB STĚŽUJE, ŽE NEMOHLA ŘÁDNĚ PREZENTOVAT SVOU NABÍDKU.
Nyní pronajaté Gripeny předpokládáme provozovat do konce jejich životnosti, tedy do roku 2035. S vládou Švédského království probíhají jednání o pokračování pronájmu letounů JAS-39 Gripen C/D tak, aby mohly chránit vzdušný prostor ČR i po roce 2027. Majitelem těchto strojů je právě švédská vláda, respektive švédské letectvo. Tato jednání směřují ke zdárnému konci, avšak nejsou zatím uzavřena, tudíž je nelze detailně komentovat.
Co se týče údajné nabídky na „Gripeny zdarma“, tak jde o nabídku z letošního července, která se primárně týkala prodloužení pronájmu a zajištění servisu po roce 2027. nejedná se ovšem o nabídku „Gripenů zdarma“, protože podmínkou pro bezúplatný převod provozovaných letounů Gripen C/D je podmíněn nákupem nových letounů Gripen E. Takže příběh o Gripenech zdarma je lež. Stejně tak neplatí, že jsme se švédskou nabídkou nezabývali. Dřívější nabídka švédské vlády byla posouzena v rámci vojenského doporučení a na jeho základě dostala ministryně obrany od vlády jasný mandát jednat s vládou USA o pořízení 24 letounů 5. generace. Tato jednání probíhala v letech 2022 a 2023 a jejich výsledkem byla komplexní nabídka, která byla 27. září 2023 přijata vládou ČR.
Švédská nabídka navíc neodpovídá potřebám armády definovaným již před více než dvaceti lety a znovu ve zmiňovaném vojenském doporučení na 24 nových nadzvukových letounů. Armáda České republiky potřebuje 24 strojů. Potřebovala je vždycky a vyplývalo to i ze strategických a koncepčních materiálů. Pronájem 12+2 letounů byl kompromis a dočasné řešení, které taktickému letectvu neumožňuje plnit všechny úkoly. Od Švédska bychom tedy dostali 14 strojů na dožití, a aby letectvo mohlo fungovat, museli bychom si místo dosluhujících Gripenů C/D koupit minimálně dalších 12 letounů jednomístné verze E a dvojmístné verze F, což by bylo celkově neefektivní. A to zejména s ohledem na již mnohokrát řečené, tj. že se jedná o stroje maximálně 4,5. generace, které nejsou dlouhodobým řešením (na desítky let) budoucnosti taktického letectva.
KOLIK LIDÍ NAVÍC OPROTI SOUČASNÉMU STAVU BUDOU VZDUŠNÉ SÍLY POTŘEBOVAT NABRAT A O JAKÉ POZICE PŮJDE?
Dosažení cílového stavu v roce 2035 nepředpokládá navýšení počtu personálu oproti současnému stavu. Samozřejmě bude odlišná skladba jednotlivých odborností s důrazem na elektrotechnické a IT vzdělání a na oblast informační bezpečnosti systému.
NEBUDE F-35 PŘEKONANÁ ZA DESET ČI PATNÁCT LET?
Vojenské doporučení vychází ze zkušeností vojáků i z řady renomovaných mezinárodních studií a závěr je jasný: letouny 5. generace budou plnohodnotně akceschopné i v horizontu 50 let. Umožňuje to jak konstrukce letadla, tak i jeho hardwarové vybavení, které bez potíží zvládne průběžné aktualizace software, které udrží systém aktuální a připravený na nové hrozby. Ozbrojené síly Spojených států plánují kontinuální vývoj a výrobu těchto letadel minimálně do roku 2050 a podporu životního cyklu do roku 2080.
KUSOVÁ CENA F-35 PRO ČR, IZRAEL NEBO PRO ŠVÝCARSKO SE LIŠÍ. JAK JE TO MOŽNÉ?
Cena za standardní konfiguraci letounu jako takového je pro všechny stejná a nelze ji vyčíst ze zpráv Kongresu. Odtamtud lze vyčíst pouze komplexní náklady na pořízení celého systému, jehož součástí je veškerý další majetek a pořizované služby z USA (simulátory, výcvik, munice apod.) Důvodem je to, že každý stát má jiné požadavky na další majetek a pořizované služby.
Stejně tak je třeba vnímat i ceny letounů, na které se někteří odkazují jako ceny uváděné americkým kontrolním úřadem (GAO – Governmental Accounting Office), kdy se většinou jedná o jednotkovou cenu letounu včetně započítaných výdajů na celý systém. GAO ve svých zprávách přesně specifikuje, co je v ceně započteno, nicméně při transformaci informace do mediálního prostoru dochází k jejímu chybnému zjednodušení, že se jedná o cenu letounu.
JAK JE SMLOUVA OŠETŘENA PŘI ZPOŽDĚNÍ DODÁVEK? BUDOU NĚJAKÉ SANKCE?
Smlouva je vlastně dohoda mezi vládami ČR a USA a vlády se mezi sebou nesankcionují. K mitigaci rizik plnění všech oblastí smlouvy včetně dodávek letounů je vytvořen mechanismus úzké spolupráce českých expertů se společným úřadem pro projekt F-35 v USA (Joint Project Office). Stejný ověřený postup a princip je uplatňován i všemi dalšími uživateli F-35 po celém světě a ČR není v tomto ohledu výjimkou. U jiných akvizic z tohoto programu je systém stejný, například u nákupu vrtulníků H-1.
JE MOŽNÉ ŘÍCI, KOLIK OSOB JE POTŘEBA PRO ZAJIŠTĚNÍ PROVOZU JEDNOHO LETOUNU F-35 OPROTI GRIPENU, ČI L-159?
Takto vypadá srovnání jednotlivých letounů z hlediska nároků na počet personálu s ohledem na provoz a plnění operačních úkolů v podmínkách AČR.
- F-35: 12,5 osob na letoun
- JAS-39: 11,5 osob na letoun
- L-159: 11,6 osob na letoun
Uvedené počty zahrnují také personál nepřímo pracující na zajištění provozu letounu, jako jsou například specialisté na elektronický boj, leteckou výzbroj a munici atd.
KDE SE VZALO VOJENSKÉ DOPORUČENÍ? KDO HO ZADAL A KDO HO VYPRACOVAL?
Na doporučení pracoval tým vojenských expertů dva roky na základě úkolu minulé vlády. Kromě nasazení našich expertů jsme si nechali také zpracovat nezávislou studii od specializovaného aliančního centra JAPCC (Joint Air Power Competence Center). Celkem jsme porovnávali sedm platforem, a to podle řady kritérií, mezi nimiž kromě ceny byly také operační schopnosti, životnost a další parametry. Z těchto srovnání vyšla F-35 jako jednoznačně nejlepší a v podstatě jediná volba pro budoucnost českého nadzvukového letectva. Srovnávací studie, na níž doporučení stojí, je však v utajovaném režimu, takže je nelze blíže komentovat.
PROČ POŘIZUJEME F-35 FORMOU VLÁDA-VLÁDA?
Akvizice vojenského materiálu, jako je systém F-35, probíhá výhradně formou uzavření smlouvy vlády ČR s vládou Spojených států amerických zastoupenou agenturou DSCA, jež pro vládu USA zajišťuje smlouvy se zahraničními zájemci. Vzhledem k tomu že Česká republika není partnerskou zemí v programu a nepodílela se na financování vývojových nákladů systému F-35, nemůže nyní tento materiál pořídit jiným způsobem než prostřednictvím takzvaného programu Foreign Military Sales (FMS). Je to mimo jiné proto, aby bylo dosaženo kontroly americké vlády nad vývozem citlivého vojenského materiálu. I z toho důvodu je například nutné, aby potenciální prodej určitého materiálu do ciziny dopředu schválil i americký Kongres. Tento způsob Ministerstvo obrany ČR využívá při pořizování vojenského materiálu z USA běžně.
Postup při akvizicích s využitím programu FMS je stanoven americkými zákony Foreign Assistance Act a Arms Export Control Act. Podrobná pravidla jsou pak stanovena v tzv. SAMM (Security Assistance Management Manual).
Americké předpisy mimo jiné stanovují, že vláda Spojených států amerických při zajišťování nákupů pro mezinárodní partnery (v tomto případě Česká republika) bude používat stejná smluvní ustanovení a postupy, jaké by použila při nákupu pro vlastní potřeby. Tím má partnerský stát zajištěno, že od vlády USA nakupuje za stejných podmínek, za kterých nakupuje i americká vláda a ostatní partnerské země.
Pokud jde o charakter kontraktu, materiál je americkou vládou dodáván na bázi „žádný zisk, žádná ztráta“. Partnerské země tedy nemají nárok na smluvní pokuty za případné pozdní dodávky objednaného materiálu. Tyto smluvní podmínky jsou ale opět shodné pro všechny zájemce, Česká republika v tomto ohledu nemá podmínky nijak zhoršené oproti jiným zemím.
BUDOU MÍT F-35 NĚJAKÉ ZÁLOŽNÍ LETIŠTĚ? BUDE NUTNÁ JEHO PŘESTAVBA?
F-35 nepotřebuje pro přistání žádné specifické podmínky ve srovnání se současnými taktickými letouny. Ostatně na dnech NATO byly F-35 provozovány z Mošnova, norské F-35 provedly nácvik provozu z finských silnic.
Nicméně, letiště Pardubice projde dílčí rekonstrukcí, tak aby v případě potřeby bylo možně letouny dočasně přemístit a byla zde zajištěna odpovídají ochrana letounů a informací.
Z JAKÝCH Z ALIANČNÍCH PLÁNŮ OBRANY A ODSTRAŠENÍ PLYNOU ÚKOLY, KTERÉ BUDOU NAŠE F-35 PLNIT? DOSUD SE HOVOŘILO POUZE O NUTNOSTI MÍT TĚŽKOU BRIGÁDU.
Konkrétní plány obrany a odstrašení podléhají z pochopitelných důvodů utajení. Tyto plány reagují na vývoj bezpečnostní situace. Nicméně lze obecně konstatovat, že vyčlenění taktických letounů a těžké brigády pro obranné plány aliance je dlouhodobým požadavkem. U taktických letounů dnes máme řadu národních omezení z důvodu počtu, výcviku a vybavení. Tento problém bude letouny 5. generace technicky i počtem dlouhodobě vyřešen. Alianční "nový model sil" samozřejmě reaguje na současné bezpečnostní prostředí a vyžaduje po členech aliance ještě větší zapojení.
POROVNÁNÍ CENY S OSTATNÍMI KUPUJÍCÍMI LETOUNŮ F-35, NAPŘÍKALD RUMUNSKO.
Americká strana deklaruje, že návrhy smluv LOA jsou zpracovány na základě amerických právních norem Foreign Assistance Act (FAA) 22 U.S.C. 2151 a Arms Export Control Act (AECA) 22 U.S.C.2751. Nejen samotné pořízení letounů F-35, ale obecně všechny akvizice Vlády Spojených států amerických se řídí americkými právními normami mimo jiné Competition in Contracting Act (CICA), Federal Acquisition Regulation (FAR) a Defense FAR Suplement (DFARS).
Přímo DFARS subpart 201.104 uvádí, že pravidla DFARS jsou aplikována také na kontrakty Ministerstva obrany (USA) uzavírané pro podporu FMS.
Výše uvedené skutečnosti jsou uváděny také ve znění smlouvy LOA, část „Standard Terms and Conditions“, článek 1. Podmínky – Závazky vlády Spojených států, bod 1.2, ze kterého vyplývá, že vláda Spojených států amerických při zajišťování nákupů pro mezinárodní partnery (v tomto případě Česká republika) bude používat stejná smluvní ustanovení, kontraktační administrativu a stejné postupy kontroly jakosti a auditu, jaké by použila při vlastním nákupu. tj. materiál pro nás pořizuje za stejných podmínek jako pro ostatní partnery FMS.
U letounů F-35 agentura zastupující vládu USA JPO – Joint Program Office vždy pořizuje celou výrobní kapacitu montážní linky v daném roce, tzv. výrobní šarži (Production Lot). Pravidelně však JPO kontraktuje dvě šarže na dva roky. Cena je v takovém případě při identické konfiguraci letounů identická pro všechny zákazníky. Konfigurace letounů pro AČR je požadována identická s letouny pro Letectvo spojených států – USAF, tak jako požaduje většina zákazníků FMS, s výjimkou Izraele a cena tak bude také jednotná.
Prosté porovnání cen zveřejněných v tiskových zprávách DSCA po projednání v kongresu USA může být zavádějící. Cena uvedená v této zprávě je cenový strop na export daného zbraňového systému a s ním spojených služeb a nemusí korelovat se skutečnou cenou následně uzavřené smlouvy (např. v případě ČR činila hodnota schválená kongresem USA 5,62 mld. USD ale cena zakázky pro ČR je necelých 5 mld. USD).
Pro porovnání však chybí další základní parametry kontraktů, např. o konfiguraci daného zbraňového systému, ale především další detaily o množství materiálu, který není kvalifikován jako MDE (Major Defense Equipment – Hlavní obranné vybavení) a o rozsahu souvisejících poskytovaných služeb což v případě ČR činí přibližně 45 % celé zakázky. Ostatní státy (zákazníci) mohou mít tento rozsah, který není zveřejněn zcela odlišný nebo jej pořizují samostatnými smlouvami, které nemusí být schvalovány kongresem USA, a tudíž ani zveřejňovány. Ze zjevných důvodů ochrany obchodního tajemství a vlastních bezpečnostních zájmů pak tyto státy takové detaily nezveřejňují a nejsou tudíž dostupné.
Porovnávání rozdílných a neúplných vstupů zákonitě vede k chybným a nereprezentativním výsledkům.
MÁME DOSTATEČNĚ SMLUVNĚ OŠETŘENÉ I SERVISOVÁNÍ POŘIZOVANÝCH F-35?
Součástí kupní smlouvy (LOA - Letter of Offer and Acceptance), na jejímž základě celý zbraňový systém pořizujeme, je samozřejmě i zajištění servisu a globální logistická podpora po dobu pěti let, tzn. do roku 2034. Globální podpora má být zajištěna do 3600 letových hodin ročně. Nepůjde jen o provozní údržbu, ale také např. o průběžné zdokonalování systémů.
JAK A KDE BUDE VLASTNĚ PROBÍHAT ÚDRŽBA LETOUNŮ? U NÁS, ANEBO NĚKDE V ZAHRANIČÍ?
Obojí. Zjednodušeně řečeno, údržba se dá rozdělit na dvě hlavní části - na tu základní a na tu specializovanou. První se označuje jako O-Level (Organization Level Maintenance) a zahrnuje běžné opravy, výměnu dílů či preventivní servis. Probíhat bude většinou přímo zde na základně, případně během operací. Na starosti ji budou mít hlavně technici Vzdušných sil Armády ČR. Jelikož F-35 jsou moderní a složité stroje, bude rozšířena ještě o stupeň O+ Level, což obnáší např. práce na dílech a sestavách sejmutých z letounu. Druhým typem údržby je tzv. D-Level (Depot Level Maintenance), která je prováděna ve vysoce specializovaných dílnách. Spočívá v rozsáhlých a generálních opravách, kompletní rekonstrukci atd. Vyžaduje pokročilé dílenské vybavení a vysoké odborné znalosti. Pokud jde o námi pořizované letouny F-35, tak zde byla americkou stranou vybrána servisní organizace FACO na italské letecké základně Cameri.
VE VEŘEJNÉM PROSTORU SE OBJEVUJE INFORMACE O TOM, ŽE BĚHEM CVIČENÍ ATLANTIC TRIDENT VE FINSKU SESTŘELIL RAFALE PŘI LETECKÉ SIMULACI LETOUN F-35. NĚKTERÉ NÁZORY POUKAZUJÍ NA ÚDAJNÉ POTVRZENÍ TOHO, ŽE LETOUNY F-35 KVŮLI TOMU NEPATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ STROJE. ZNAMENÁ TO SNAD, ŽE JE F-35 OPROTI JINÝM LETOUNŮM HORŠÍ? NIKOLIV!
Není překvapením, že k této situaci došlo a že v boji na krátkou vzdálenost byl starší letoun efektivnější. Veřejně je známo, že letouny F-35 na tento typ souboje nejsou připravovány. Proč? Protože střety letounů na krátkou vzdálenost (tzv. dogfight) jsou taktikou minulosti - 2. světová válka, Korejská válka. Současné moderní stroje jsou koncipovány na jinou taktiku boje.
Letouny F-35 používají naprosto odlišnou taktiku boje. Na střední vzdálenosti, kde jsou zásadně technologicky napřed, je letoun díky „stealth“ technologii velice těžko zjistitelný, má lepší radar a senzory a intenzivně vyměňuje a vyhodnocuje data s jinými spřátelenými stroji v okolí. Díky tomu protivníka zachytí dřív, než jej on vůbec zaregistruje. A dále v případě potřeby aktivuje střely středního či dlouhého doletu dřív než protivník stačí zareagovat. Jednoduše řečeno, k boji na blízkou vzdálenost by vůbec nemělo dojít, protože k případnému útoku ze strany F-35 dojde dřív, než si ho jiný starší letoun vůbec všimne.
Horší vlastnosti F-35 pro boj na krátkou vzdálenost nejsou žádnou vadou. Kdo to tvrdí, není srozuměn se současnou strategií vzdušných sil. Samozřejmě tuto skutečnost navíc využívají odpůrci projektu F-35 s tím, aby poukázali, jak jsou F-35 údajně nefunkční.
Ze strany obhájců letounů Rafale může jít taktéž o snahu o vylepšení reputace po nedávném selhání tohoto stroje v indicko-pákistánském boji, kdy údajně podle pákistánského ministra obrany čínské letouny sestřelily či „elektronicky“ zlikvidovaly pět Rafalů.