Slavná tůčka, která přivezla zlaté hokejisty z Nagana, zamíří do Kunovic

Autor: kapitánka Zuzana Špačková, tisková a informační důstojnice 24.zdl

23. únor si již 18 let připomínáme jako velkou hokejovou událost. Celý český národ upíral zraky k pražskému ruzyňskému letišti, kde po dlouhém čekání přistál hokejový tým našich šampiónů z Nagana. Všichni tehdy nedočkavě sledovali přistání letounu Tupolev Tu-154M, z něhož za mohutného skandování „Hoši děkujem" konečně vystoupili hokejoví hrdinové. Nyní stroje, které v armádě sloužily do roku 2008, obohatí sbírky Leteckého muzea v Kunovicích.

Naganský letoun Tupolev Tu-154 se stal součástí kbelské základny na konci devadesátých let. Letoun předalo armádě ministerstvo vnitra, které provozovalo takzvanou vládní letku. Ta přepravovala vládní činitele a mimo jiné přepravila i hokejový tým z Nagana.

„Tu-154 započaly svou éru na počátku 70. let. Byl to první ruský letoun, který byl od počátku vyvíjen jako čistě civilní stroj. Vybudoval si pověst moderního letadla, příjemného jak pro posádky, tak pro cestující. Možná i proto si jej do svých vládních flotil pořídilo hned několik zemí bývalého východního bloku,“ vzpomíná na létání s tůčkem zástupce velitele kbelské základny plukovník Libor Tomolya.

Letoun zamíří do Leteckého muzea v Kunovicích

Naganský expres a Prezidentský dostavník, jak letounu Tu-154 přezdívají členové Leteckého muzea v Kunovicích, se stane chloubou jejich sbírky. Skupina leteckých nadšenců loni koupila oba letouny Tu-154, které dosud odpočívaly na letišti v Praze-Kbelích. Letadla ukončila provoz s nástupem nových a modernějších letounů Airbus A-319 CJ v roce 2008. Podle nadšenců z Kunovic si stroje nezaslouží být sešrotovány, proto chtějí národu připomínat naše sportovní úspěchy právě prostřednictvím nebeské legendy. „Jezdíme do Kbel každý víkend, ale odstrojování letadel je časově nesmírně náročné. Naší snahou je letadla neřezat. To by bylo rozdělané raz dva. My je rozšroubováváme šroubek po šroubku. Proto to všechno trvá,“ uvedl šéf projektu Martin Hrabec.

Chystá se největší přeprava letecké techniky

Vzdušní obři, zbavení nezbytných dílů, se poté stanou součástí mimořádné dopravní akce. Více než 200 metrů dlouhá transportní kolona jejich trupy poveze severní trasou z Prahy přes Pardubice a Svitavy do Kunovic. Půjde tak vůbec o jednu z největších přepravních akcí letecké techniky v historii České republiky. Za tím účelem bude využita v naší zemi ojedinělá technika.

„Nápravy na návěsu, který bude použit, jsou hydraulicky řiditelné. Díky technologiím je možné automaticky natočit nápravy návěsu podle toho, kam se natočí samotný tahač. Je to takzvaná jízda na krabí způsob," vysvětlil podobu přepravy Jiří Tůma, obchodní ředitel společnosti Universal transport. Německá přepravní společnosti, která letouny na Moravu dopraví, má bohaté zkušenosti s pozemním přesunem nejrůznějších airbusů, boeingů či concordů. „Tyto stroje se vždy přepravují dělené. Co vím, takhle velké dopravní letadlo v celku, u nás, ale ani nikde jinde v Evropě, nebylo doposud přepravováno kompletní. Jedná se nepochybně o největší přepravu letecké techniky u nás už jen v případě toho jediného letounu, v případě společné dopravy obou strojů to pak platí dvojnásobně," dodal Tůma.

Případný přelet leteckého veterána do Kunovic je podle slov Martina Hrabce nereálný. Stroj byl dlouho odstavený a jeho zprovoznění by znamenalo celkovou revizi s vysokými finančními náklady. Navíc Tupolev potřebuje pro přistání oficiálně 2400 metrů dlouhou dráhu o šířce 40 metrů, kdežto na kunovickém letišti je ranvej dlouhá jen dva kilometry a široká 30 metrů. Muzejníci transport nazvali Velký přelet aneb Stádo slonů uchem jehly. „Na akci poutáme formou komiksu, ve kterém hrají hlavní roli tůčka," říká Hrabec. Na zaplacení dopravy trupu se složili členové Slováckého aeroklubu. Peníze na přepravu dalších dílů chtějí v Kunovicích získat od sponzorů. „Využijeme možnosti na dofinancování přepravy od veřejnosti prostřednictvím crowfundingu na stránce Startovač.cz, který pracuje s modelem „vše nebo nic“. Buď náš projekt dosáhne v časovém limitu jednoho měsíce požadovanou cílovou částku, kterou tím získáme, anebo na cílovou částku nedosáhneme, byť jen o pouhých pár stokorun a my tak nedostaneme nic a zaslané peníze se vrátí jednotlivým startérům, kteří nás podpořili,“ dodal Hrabec. Aktuálně mají kunovičáci částečně „odstrojené“ obě letadla. Na podzim loňského roku povolali těžkou techniku, která jim pomohla sundat nejtěžší díly.


Tupolev Tu-154

  • Délka letadla: 48 metrů
  • Hmotnost prázdného letounu: 55 tun
  • Hmotnost maximální: 100 tun
  • Rozpětí křídel: 37,55 metrů
  • Výška včetně podvozku: 12 metrů
  • Podlaha paluby ve výšce: 4 metry
  • Objem palivových nádrží: 50 300 litrů leteckého petroleje (cca 40 tun)
  • Max. rychlost: 950 km/h v 12 000 metrech
  • Cestovní rychlost: 850 km/h
  • Dolet s maximální zásobou paliva a nákladem (5,5 tuny): 6500 km (vzdálenost z Prahy do New Yorku)
  • Počet pasažérských míst: 117 sedadel