30.11.2012
Systém pasivní ochrany letounů CASA není stále plně funkční
V rámci projektu „Taktický transportní letoun – nákup“ byl v souladu s kupní smlouvou k 30. listopadu 2012 dodán veškerý materiál a služby kromě systému vlastní ochrany DAS. Letecký i technický personál je připraven provozovat čtyři letouny CASA C-295M bez omezení, kromě snížení účinnosti ochrany při nasazení v nebezpečných oblastech, kterou má zajišťovat právě DAS. Letouny představují v porovnání s letouny An-26, které nahradily, novou generaci, a to jak z hlediska avionického vybavení a přepravních schopností, tak i ochrany životního prostředí a hospodárnosti provozu. Letouny nalétaly téměř 3 000 letových hodin a vykazují spolehlivost srovnatelnou s ostatními typy dopravních letadel.
Systém vlastní ochrany DAS dosud nebyl převzat a uhrazen, neboť zatím neprošel úspěšně vojskovými zkouškami. Původní termín k dodání bezvadného systému kupní smlouva stanovovala na 31. července 2011. Prozatím posledním termínem, kdy měl být DAS předán Ministerstvu obrany, je 30. listopad 2012, kdy měly být ukončeny opakované vojskové zkoušky uvedeného systému tak, aby mohl být řádně převzat.
Bohužel, i přes značný pokrok v činnosti a stabilitě, vykazuje DAS v některých parametrech hodnoty neodpovídající specifikaci a je nutné je ověřit znovu. Proto jsou nyní vojskové zkoušky na žádost dodavatele přerušeny.
Převzetí bezvadného systému vlastní ochrany je ze všemi zainteresovanými stranami věnována vysoká pozornost. Do procesu zkoušek však zasahují další vlivy, jako je malá flexibilita subdodavatelů výrobce při reakci na zjištěné nedostatky, vliv nepříznivého počasí k ověření některých částí systému DAS jako například LWS (Laser Warning System), nebo zajištění přístupu zahraničních pracovníků k utajovaným informacím při tvorbě elektronické knihovny sloužící k identifikaci zdroje ohrožení letounu. Dalším z důvodů je také absence letounu CASA C-295M ve shodné konfiguraci definované Armádou ČR, ve vlastnictví výrobce.
Od listopadu 2010 vede Ministerstvo obrany se zástupci dodavatele i výrobce intenzivní jednání k narovnání některých závazků z kupní smlouvy. Bylo tím dosaženo snížení kupní ceny formou vrácení jednoho dvoumístného letounu L‑159T1 a výrobce přistoupil na kompenzace za nesplnění svých závazků směřující zejména do oblasti snížení nákladů na provoz letounů CASA C-295M, které již v současné době dosahují řádu desítek milionů korun.
„Než přistoupíme k experimentování s integrací systému vlastní ochrany od jiného dodavatele, kde by dosažení plné funkčnosti trvalo i několik let a výsledek je dopředu značně nejistý, chceme dodavateli a jeho subdodavatelům poskytnout rozumný časový prostor, aby mohly být dílčí technické nedostatky na systému DAS odstraněny. Za prodlení samozřejmě nabíhají dodavateli i nadále finanční sankce,“ uvedl ředitel Národního úřadu pro vyzbrojování brigádní generál Pavel Bulant.
Cílem vojskových zkoušek je ověření reálných uživatelských schopností pořizované techniky. Vojskové zkoušky jsou ze strany resortu obrany vždy prováděny s vysokými nároky. Nejen v ČR, ale i v jiných zemích, mohou při zavádění nové techniky trvat řadu měsíců i několik let. Jen jim většinou není věnována taková mediální pozornost jako u letounů CASA. Například v případě letounů L-159 byly vojskové zkoušky prováděny v etapách a trvaly několik měsíců. K opakovanému přerušování vojskových zkoušek došlo v minulosti i při zavádění transportérů Pandur, automobilů Tatra, nebo lehkých obrněných vozidel Iveco.