Už podruhé pomohli vojenští letci k návratu divokých koní do Mongolska

Autor: Mirek Šindelář

V sobotu 21. července v nočních hodinách přistál na vojenském letišti v pražských Kbelích armádní speciál CASA C-295 M, který měl za sebou dlouhou cestu z Mongolska.

Mise posádky i cestujících – odborníků ze Zoo Praha, na pomoc projektu návratu koně Převalského do volné přírody, byla ukončena.

V úterý 24. července se účastníci již druhého letu, při kterém pomáhali vojenští letci se svými dopravními letouny, rozdělili o své zážitky na tiskové konferenci v Zoo Praha.

„Každý takový transport je organizačně a především administrativně velmi náročný,“ uvedl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek. Připomněl, že samotný let je už potom rizikem, které všichni, kdož jsou zapojeni do projektu návratu divokých koní do jejich pradávné vlasti, rádi podstupují.

Odměnou za námahu, kterou lidé v tomto případě vynakládají, je potom příjemné zjištění, jak se koním v rezervaci daří. Například vloni vypuštěná do mongolské přírody klisna Zeta, která byla prvním narozeným hříbětem v aklimatizační stanici v Dobřejově, dnes už sama vychovává osmé hříbě.

„Bylo opravdovým zážitkem být u toho, když vypouštíme po tak dlouhém letu zvířata z přepravních beden v Mongolsku,“ pokračoval ředitel Bobek. (Zvířata strávila v bednách dlouhých 38 hodin - pozn. autora) Nešetřil slovy chvály na adresu všech, kteří Zoo Praha v projektu účinně pomáhají.

Pochvaloval si vynikající spolupráci s letci vzdušných sil české armády. Vojáci z pražské základny dopravního letectva opět prokázali, že jsou skutečnými profesionály a také druhý náročný let do Mongolska zvládli výborně.

Kapitán druhé posádky podplukovník Milan Láník si dokonce tentokráte poradil i s přistáním na nezpevněné přistávací ploše letiště v Bulganu. To bývá v provozu, když počasí dovolí jen v letním období.

Čtyři klisny bylo možné naložit na nákladní vozidla a přejet s nimi dvě stě kilometrů na místo určení, tedy do aklimatizační obory v rezervaci Gobi B.

„V projektu chceme pokračovat, ostatně v Mongolsku je rozjeto mnoho aktivit a ukazuje se, že děláme prospěšnou věc. Záleží na ochotě české armády spolupracovat s námi,“ řekl ředitel Miroslav Bobek.

Narážel na skutečnost, že vloni Zoo Praha zaplatila za transport Ministerstvu obrany ČR náklady letu, což bylo asi 800 tisíc korun. Soukromá společnost by si zřejmě účtovala až pětkrát více.

Zástupce velitele kbelské dopravní základny plukovník David Klement i druhá pilotka první části letu nadporučice Pavlína Engelová, potvrdili, že pro posádky byl let náročným a jen trošku neobvyklým.

„Byla to zajímavá zkušenost. Let se lišil jen tím, že jsme cestujícím klisnám zajistili pozvolná stoupání a klesání, aby měly v nezvyklém pro ně prostředí trošku komfort a neplašily se příliš,“ prozradila nadporučice Engelová.