V Lešanech se pracuje na nové podobě vojenských vlaků i bunkrů

Autor: Andrej Halada

Výrazně kupředu pokročila výstavba nové podoby železniční expozice ve Vojenském technickém muzeu Lešany. Od příštího května bude kompletně přístupná a návštěvníci budou moci vstoupit i do některých vagónů.

Vojenské technické muzeum (VTM) Lešany už má svoji letošní návštěvnickou sezónu za sebou, to ale neznamená, že by za zdejšími branami utichl život. Spíš naopak. V posledních dnech se čile pracovalo na nové podobě zdejší železniční expozice. Především se upravoval prostor kolejiště a vznikly i nové přístupové cesty.

„Museli jsme trochu prodloužit koleje, máme už docela dost exponátů,“ říká podplukovník Robert Speychal z Vojenského historického ústavu Praha, pod který VTM Lešany spadá. „Vedle nových chodníků umísťujeme ke kolejím i historické zarážedlo, postupuje také rekonstrukce některých vagónů. Chystáme některé z nich zpřístupnit, budujeme proto i prostor pro rampu, přes kterou se návštěvníci do vagónů dostanou. Část chodníků jsme vybudovali z panelů, které se původně nacházely v areálu kbelského letiště a už mají vlastně také svoji historickou hodnotu: pocházejí ještě z doby před rokem 1989. Bylo by neekonomické je vyhodit, takhle konečně našly své využití.“

Železniční sekce lešanského muzea má v současnosti deset historických vagónů a jednu menší posunovací dieselovou lokomotivu. Koleje získal VHÚ z vojenských vleček, které byly v minulosti rušeny. Výrazně v tomto směru pomohl i Vojenský vlečkový úřad.

Letos se lešanská železniční sbírka rozrostla o dva cenné muniční vagóny, které patřily k německým superdělům Dora a Gustav. Vedle nich zde stojí například osobní vagón, který byl vyroben za 1. světové války a sloužil i v té druhé, kdy byl přestaven jako vůz k radaru Würzburg-Riese. Dále je tu německý kulometný vůz, který patřil k obrněnému vlaku, několik plošinových vozů, z nichž jeden sloužil i k přepravě německých tanků Tiger. Po kompletní rekonstrukci bude na jednom plošinovém voze umístěn sovětský tank T-34. Je zde také poštovní vagón, který byl pro armádu vyroben v roce 1953 a jeho jedinečnost spočívá ve výklopných dveřích na užší straně, kterými do vlaku mohl vjet vojenský automobil. Na kolejích stojí také cisternový vůz na palivo ze sedmdesátých let dvacátého století.

Jen kousek od železniční sekce probíhají i úpravy terénu okolo lehkého opevnění vzor 36. Tento předválečný bunkr se do Lešan dostal na jaře letošního roku - byl sem převezen ze své původní severočeské lokality, kde se dnes nachází hnědouhelná pánev. Opevnění bylo v minulých dnech zahrnuto ze tří stran hlínou, aby působilo v terénu přesně tak, jak tomu bylo v době před válkou. Bunkr zatím zůstává bez maskovacího nátěru, ale i ten už se chystá. Uvnitř pak bude vybaven co nejvíce autenticky, nebude chybět ani výdřeva. Stejně tak se chystá konečné usazení a obnova takzvaného „bunkru jednoho muže“, který sloužil za druhé světové války jako pozorovatelna v případě bombového útoku. Bunkr bude stát hned vedle železniční sekce.

Otevření lešanského muzea v nové sezóně je přichystáno na 19. května 2012.