V LOM Praha vzniklo nové středisko pro výcvik pilotů, nabídne výuku jazyků i trénink na simulátorech

Autor: Pavel Lang, redakce (ob)

V pardubickém Centru leteckého výcviku (CLV), jenž je součástí LOM Praha, bylo v březnu otevřeno nové Středisko pozemního a syntetického výcviku. Sloužit bude k zefektivnění výcviku příslušníků vrtulníkového letectva, kteří se zde budou připravovat mj. na simulátorech strojů Mi-2, Mi-171 a Enstrom 480B-G.

Vznik střediska je společnou iniciativou LOM Praha a Vzdušných sil AČR. Podle ředitele LOM Praha Jiřího Protivy bude poskytovat pozemní výcvik technického a létajícího personálu a také tzv. syntetický výcvik (na simulátorech) pilotů a kompletních posádek vrtulníků. Sloužit bude nejen příslušníkům českých ozbrojených sil, volné kapacity nabídne i dalším zákazníkům.

„Nepůjde jen o přípravu na simulátorech: Středisko nabídne jazykovou přípravu personálu zaměřenou na specifika letového provozu i teorii. Výcvik na trenažérech pak seznámí letové posádky s kabinami vrtulníků, poslouží k nácviku a procvičování normálních a nouzových postupů za letu i na zemi a dále k výcviku v navigačních postupech za všech povětrnostních podmínek,“ upřesnil Jiří Protiva.

Součástí střediska jsou tři simulátory kabinových postupů pro vrtulníky Mi-2, Mi-171 a Enstrom 480B-G, které dodala a integrovala dceřiná společnost LOM Praha VR Group, a.s. Trenažéry Mi-2 a Mi-171 jsou podobné koncepce, vybavené zjednodušenou, ale plně funkční kabinou. Do simulátoru Mi-171 byl integrován reálný navigační počítač FMS CMA-9000, který umožňuje nácvik ovládání palubního počítače na simulátoru v úplné shodě s reálným vrtulníkem. Trenažér pro Enstrom 480B-G je pak vybaven vysoce věrnou replikou pilotní kabiny.

„Všechny stroje mají elektromechanické zátěžové systémy řízení, které věrně simulují síly v ovládacích prvcích a poskytují tak žákům výcvikové podmínky velmi blízké reálnému vrtulníku,“ podotkl předseda představenstva VR Group, a.s. Vít Ryška.

Létat budou moci piloti nad celým územím České republiky v podobě detailní fotorealistické terénní databáze. V případě požadavku zákazníka je ale možné implementovat i jinou zájmovou terénní databázi.

Trenažéry jsou rovněž vybaveny širokou škálou nástrojů pro vyhodnocení simulačních cvičení a poskytují tak velmi efektivní nástroje pro zkvalitnění výcviku budoucích vrtulníkových pilotů.

Od zřízení nového střediska si LOM Praha i Vzdušné síly AČR slibují především zvýšení bezpečnosti leteckého výcviku, na simulátorech totiž lze procvičovat i nestandardní letové situace.

„Činnost střediska pozemního a syntetického výcviku v LOM Praha nepochybně přispěje k vyšší efektivitě leteckého výcviku, jakož i ke snížení finančních nákladů na odbornou připravenost profesionálů Armády ČR,“ uzavřel Protiva.