Ve Kbelích budou při víkendovém otevíracím dni otevřená i letadla

Autor: (aha, nat)

V sobotu třicátého dubna opět zahájí svůj provoz Letecké muzeum v pražských Kbelích. Návštěvníci si budou moci vyzkoušet i pocit, jaký zažívá pilot v kabině svého stroje.

Letecké muzeum Kbely otevře své brány v deset hodin ráno v sobotu 30. dubna. Pro zájemce, kteří přijdou právě v tento den, přichystalo muzeum bonus: od desáté do patnácté hodiny budou moci vstoupit do kabin některých strojů, která jsou při běžném muzejním provozu uzamčená. K nahlédnutí budou kabiny dvou letadel a jednoho vrtulníku.

Prostor kokpitu bude volný v letadle AN-24, což je dvoumotorový turbovrtulový transportní letoun, který poprvé vzlétl v roce 1960. Postaveno bylo přes 1000 kusů a větší část jich dodnes létá v zemích bývalého SSSR a v Africe. Také československé letectvo mělo ve svém parku tyto stroje, které mohly přepravovat až 40 osob. Nástupcem byl letoun AN-26, který má dodnes Armáda ČR ve výzbroji.

Druhým letounem je slavný Iljušin Il-14, který byl předchůdcem zmiňovaného AN-24. I toto letadlo sloužilo k přepravě cestujících (20 osob) a transportu, od roku 1950 se ho vyrobilo přes 1100 kusů, licenčně se pod názvem Avia Av-14 vyráběl i v Československu.

Návštěvníci se budou moci podívat i do kabiny bitevního vrtulníku MI-24. Jeho vývoj spadá do konce 60. let, od roku 1972 byl ve výzbroji sovětské armády, posléze byl exportován do téměř padesáti zemí světa. Známou se stala jeho účast ve válce v Afghánistánu. Vrtulník je stále ve výzbroji české armády.

Vedle těchto tří otevřených strojů si bude moci návštěvník prohlédnout i letos nově koncipovanou halu věnovanou prvním proudovým letounům z konce 40. a počátku 50. let. V hale je celkem pět letadel, doplňují je figuríny letců a obsluhujícího personálu, vojenská výzbroj i automobily. Vzniklá dioramata dobře dokreslují atmosféru doby. Tři letouny byly v poslední době pečlivě zrekonstruovány. Zcela nový barevný kabát dostal sovětský Jakovlev Jak-17, opravy se dočkal americký Lockheed T-33 i britský De Havilland Vampire. Sbírku pak doplňuje Avia S-92, což je varianta slavného německého proudového letadla Messerschmitt Me-262, a také britský Gloster Meteor. Toho bylo vyrobeno od čtyřicátých let až do roku 1956 téměř čtyři tisíce kusů a bojoval i v Koreji, kde byl nasazen proti sovětským letounům MiG-15.

Kbelské letecké muzeum nabízí svým návštěvníkům v celkem pěti halách více než stovku letounů, další desítky strojů stojí na venkovních plochách. Jde o největší leteckou sbírku v České republice a jednu z největších v Evropě. Vstup do muzea je zdarma, otevřeno je každý den kromě pondělí od 10.00 do 18.00. K dispozici je prodejna upomínkových předmětů, dětský koutek, občerstvení. K muzeu se dostanete pohodlně autem, parkoviště je naproti vchodu do muzea přes ulici. Autobusy MHD jezdí ze stanic metra trasy B Palmovka, Českomoravská a Vysočanská, nejbližší spojení je z trasy C - Letňany, zastávka Letecké muzeum.